Hur många mAh är det i köpebatterier? (ej laddbara typ AA

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
agh39
Inlägg: 68
Blev medlem: 26 januari 2007, 21:28:07
Ort: Stockholm

Inlägg av agh39 »

xxargs skrev: är det någon som vet den praktiska livslängden på LiPol som används inom RC-elflyget - strömprestandan på dessa batterie är ju helt jäkla makalösa med typ 50 Ampere kostantlast och upp till 100 ampere topp på typ en 1200 mAh-batteri!!! - och dom är inte speciellt dyra längre...
Hej xxargs.

Det verkar som om de mer envetna håller på att frångå lipoly till förmån för A123 celler.

Lipoly kan hålla en 300 cykler om de sköts om som barn, Om de laddas ur mycket och inte balanceras så klarar de inte 100 cykler.

"There in are some of the major difference between LiPolys and A123s.

LiPolys dream of delivering 30C cont and 40-50C burst and A123s do it.

LiPolys have their capacity listed as XXXXX but truth is they should not be discharged more than 70% and so do well to deliver even 60% of rated capacity at 2/3 of their cont. C rating.

A123 deliver close to 100% of their capacity even at 30C and do it over and over and over.

LiPolys are lucky to last 100 cycles without great care and A123s last 400 cycles or more even when pushed hard and in general abused routinely.

Many fall into the belief that if you would use a 3S LiPoly then you will have to use 4S A123. Well is fact is you can but you can also prop up for more power and use amps. in place of volts to make the watts you need."
http://www.rcgroups.com/forums/showthre ... oly+cycles


Anders
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

det är väl strömförmågan i A123-batterierna som lockar - och att de kan våldladdas i stort sett och är inte alls lika ömtålig som LiPol - nackdelen än så länge, lägre energidensitet vseende volym/vikt.
Skriv svar