Transformatorfråga + Laserkylningsfunderingar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Den var det bara 2 pinnar på vad jag kunde se. Så någon återkoppling finns tydligen inte på den.

Däremot så är det som med vanliga lysdioder att dessa ska ha en viss *ström* för att fungera. Således kan du inte reglera på spänning utan du ska ha en konstant strömgenerator på 8-54A.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Och däri kommer kruxet - dom flesta switchade aggregat har urursel strömreglering/begränsning och ofta baseras på strömmen och mer ofta spänningen på primärsidan - går inte spänningen tillräkligt högt upp inom en viss tid så går omvandlaren i något som kallas 'hick-mode' (den bekanta sakta tickande och blinkande på powerleden när TV:n (oftast) går sönder)

switchare av idag är oftast byggda att switchkretsen är försörjd med en hjälplindning på trafon - just för att den skall stanna om något oönskat händer.

Detta innebär att det inte går att bygga om en spänningregleringsåterkopplingen till att också känna för ström - då så fort strömreglering inträffar så minskar spänningen över trafon och dess hjälplindning som matar switcharen, spänningen går under en viss nivå och switcharen stannar helt och börjar omstarta och cykla i hick-mode...

för att styra LED, både låg och högeffekt så _ÄR_ det *perfekt* brusfri strömreglering som gäller då spänningen över LED varierar helt efter temperaturen och strömmen igenom detta.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Den är extremt snabb eftersom det är en transformator, den transformerar med 1,3 MHz i två faser.
Ska man styra en ström så kan man göra det på primärsidan eftersom strömmen Iin=1/24*Iut. Man får också kompensera för egenförbrukning och verkningsgrad om man vill veta utströmmen lite noggrannare.
Det knepiga kan vara att få till startuppförloppet, >26V in och en 14V puls på VC pinnen för att kicka igång modulen, Minsta strömmen ut måste ha mer än 26V in för att det ska gå att reglera med strömgenerator på ingången.

Edit: För några år sedan betalade vi 750:- styck för 6 VTM moduler.
Nu tror jag vi betalar 300:- i 100-tal. Dock en annan utspänning.
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Verkar bli dyrt om man skall pula ihop ett agg som är bra själv... Om inte
limpan4all´s idé om buck regulatorn från ett moderkort.. har dock sökt en del
på internet ang detta, men inte hittat något som gör mig klok på hur det
fungerar / hur jag kan använda den till lasern. Det räcker säkert gott med en
sådan så länge jag skall skära i depron.

Hur mycket ström kan man få ur en regulator till en P4 2,8Ghz?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tyvärr måste du ändra hela problemställningen.
Du skall INTE ha en konstantspäningslösning vilket var vad min lösning var.

Du MÅSTE ha en konstantströmlösning annars så släpper du ut röken ur lasern och den slutar att fungera.

Och hur man gör en sån för att kunna reglera mellan 8 och 56 Ampere vid ca 1,6V till 2,4V ligger utanför mina praktiska erfarenheter.

Det finns absolut ingenting i databladet som ger en fingervisning om förhållandet mellan spänning och ström, så tvärglöm att reglera på spänningen.
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Har hittat ett nätagg på 2V 60A på eBay för lite över 900:- (begagnad)

Kan man modifiera det så att man kan få variabel ström? I så fall hur är
lämpligast?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nej, det är ett konstantspäningsaggregat.
Jag tror inte att det går att modifiera så att det fungerar som ett konstantströmaggregat på ett enkelt sätt.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nu har jag läst databladet,
Finns ingen enkel metod och dom krångliga är inte säkra att dom fungerar...
Och om dom inte fungerar så släpper du ut röken...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Då den inte är specifikt designad för det kan det bli svårt och då måste man dessutom gå igenomn hela agget för att se hur det är designat och uppbyggt. Alternativt kan man kanske använda extern kraftelektronik men har inget direkt tips eller om det finns något hyfsat enkelt att använda sig av.

En vanlig enkel billig laser kan man styra effekten lite hos genom att ändra spänningen till den, även en som inte är återkopplad, men som sagt det är ingen garanti alls att man kan göra det med din.

Du kan i alla fall få ut den/de rätta spänningarna med den principen som använd på ett MB och få ut rätt bra med kräm men du kommer som sagt inte att direkt kunna reglera strömmen.

Kollade en gång upp huvudkretsen och kontruktionen som användes på ett MB för switchningen av ström och spänning till CPU:n och det hade varit hyfsat lätt att ta bort det som behövdes och göra om det hela på ett enskilt kretskort om det behövts. Då hade jag kunnat få ut 1.1 - 3.2V vid ca 40A i 0.1V steg i grunden men högre ström om man pillat lite.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

OK.
Då gör vi på det fula sättet men som antagligen ligger inom din kapacitet (inget negativt menat).
Tag 15st LT1084IT-ADJ från ELFA 73-067-77 samt 15st 60-832-65 och 15st 35-035-62 i serie med motstånden och några stycken PC nätaggregat. Använd +3,3V och 5V utgångarna från PC aggregaten.
Koppla LT1084 som ström generatorer, dom kommer att lämna 1,25/0,33=3,78A st in i din last (lasern) koppla ett motstånd på 10R parallellt med (0,33R motståndet + strömbrytaren). varje strömbrytare som sluts kommer att öka strömmen med 3,78A upp till den maximala.
För att snika kan strömbrytaren bytas mot vad som helst som är billigare (läs biltema).
Men du kommer att få rätt stora förlusteffekter att hantera... På 5V sidan ca (5-1,6)*3,78=13W per regulator och 1,25W i motståndet. Hälften i regulatorn som är kopplade till 3,3V utgångarna.
Du skall ha en del kondensatorer och liknande för att få det hela stabilt men här är principen.
För att trimma in det hela skulle jag handla ett st 47mR 60-646-46 dyrt, japp. Men det gör att du inte släpper ut röken om du kopplat fel någonstans...
Eller en ännu snikigare last, varje H4 lampa har ungefär 0,5R i kallresistans 6,5 sådana lampor parallelt så har du dina 40mR (6,5 för att du får två lindningar i varje lampa) (dessa kan du nog få gratis på närmaste bilverkstad, när halvljusdelen är trasig byts hela och då finns ju en nästan oanvänd heljlusdel kvar men då behöver du tretton st)...
Om dina timmar är "gratis" borde du kunna få ihop detta avsevärt billigare än vad det där aggregatet+frakten från US kommer att kosta (frakten + moms hamnar nog på ca 800SEK).
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag satt också och klurade på en sån lösning. Förmodligen är det den lösning som är enklast att få att fungera. Tänk på att du behöver mycket kylning, en stor fet kylfäns kommer att behövas, troligen med fläkt på.

Har du tänkt på att du behöver kylning på lasern också? Max effekt är specad vid 30 (eller menar dom 25?) grader såg jag, så räkna inte med att du kan köra mer än halva effekten om du vill ha en någorlunda vettig kylare.
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Okej.. Det var inte så lätt som jag trodde.. :)

Vart kan man hitta mer info angående strömförsörjningen till cpu? Har som
sagt googlat, men inte hittat något vettigt..

En tanke som slog mig.. Ett fartreglage till borstmotorer inom rchobbyn kan lätt
vara på 50A. Det är väl pulser i ökande frekvens som får motorn att varva och
tvärt om. Vet ej om spänning och ström är konstan, men går det inte att ordna
drivningen på liknande sätt? Är det kanske så en regulator till cpu fungerar?

Förlåt om jag är ute och cyklar... :)
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Nej, kör på en bunt LT1084:or. Det kommer att fungera och risken att du kör sönder lasern är mindre.

Vad kostade lasern? Tror frågan var uppe tidigare men jag såg inget svar...
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Tänkte använda en cpu-kylare (från samma moderkort jag skrivit om. 2,8Ghz)
så länge under tester och ev skärande, men skall fixa en fet fläns sedan. Eller
räcker det med en sådan/ räcker inte på långa vägar?

Betalade nästan 2500:- + frakt.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Du bör nog ligga på ca 0.1grader/W då får du 10grader temperaturökning vid 100W. Det är en rätt maffig historia tex en sån här.

Men du kan ju testa att sätta ett motstånd på cpu-kylaren och bränna på 100W och se vilken temperatur det blir.

Bild
Skriv svar