vad gör ic-kretsen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Exakt! :)

CD betyder visserligen compact disc, men det är egentligen en benämning på formatet. Samma grejj med DVD.

Så det är helt rätt att säga CD-skiva eller CD-spelare.

IC betyder som sagt integrerad krets, dvs att man tillverkat komponenterna på samma kiselplatta istället för att tillverka dem var för sig och sedan löda ihop dem på kretskort. Just detta att komponenterna sitter ihop gör att man kallar det för *en* komponent, trots att det sitter flera komponenter i kapseln.

Men personligen säger/skriver jag ändå "IC-krets". Det känns lite tom att bara skriva "IC". ...IC-vadförnågot? :)

Stefan95:
Tråden halkade in på annat, men blev du nöjd med länkarna Icecap och Sodjan skrev?
Senast redigerad av JimmyAndersson 1 juni 2008, 14:25:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I de fall säger jag: "jaha, somliga har mycket pengar!" :wink:

Nej, då kallar jag den en CD/DVD-spelare precis som den kombinerade VHS- och DVD-spelare vi har.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det blir lite knas då vi försvenskar saker, Med fackfolk så blir det nog IC men gemene man så blir det IC-kretsar fast en arbetskompis för läääänge sedan försökte med I-krets.

Protte
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

IC = iKrets
iPod = iFröskida (enligt Systran)

Edit: också enligt systran:

iTunes = iTrimmar
iPhone = iRinger
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

Bara krets tycker jag kan betyda del av ett schema, säger och ic-krets.....
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Nu har väl ändå diskussionen spårat av helt och hållet från urinlägget?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

urin lägget ?

Sorry, men jag läste det faktiskt så. :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

IK = integrerad krets. Fast förkortningen IK är inte vedertagen i svenskan, därför måste man säga integrerad krets.
IC är engelska. Sådant vill vi inte förorena vårt svenska språk med.
IC-krets är den svenska vedertagna förkortningen för integrerad krets.

I want an IC = engleska = RÄTT
Jag vill ha en integrerad krets. = svenska = RÄTT
Jag vill ha en IC = svengelska = FEL
Jag vill ha en IC-krets = RÄTT

fast förkortningen IK är inte vedertagen i svneskan, därför måste man säga integrerad krets.

Proffsen läser allt för många engelska scheman och är därför yrkesskadade och säger då bara IC.

Åter till ämnet: 4013 innehåller 2 st D-vippor. vad tänker du ha den till?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Bara för att det reundanta uttrycket är vedertaget betyder det inte att det är rätt, finns många sådana uttryck, speciellt inom teknikområdet.

Jag tycker IC är helt korrekt att skriva eftersom det inte finns någon vedertagen förkortning inom svenska språket. Jämför med CD och DVD som vi använde dagligen, det är ingen som säger kompaktskiva trots att det låter ganska rimligt :)
Om man ska uttala eller skriva ut ordet i fårga, bör man använda uttrycket "integrerad krets".

"Proffsen läser allt för många engelska scheman"
Ja, det gör amatörerna också. Och vem gör scheman på svenska nuförtiden!?
laban12

Ge upp!

Inlägg av laban12 »

Var det någon som INTE förstod vad han menade när han skrev IC-krets?

Finns det INGA moderatorer på det här forumet som röjer upp i off-topic träsket?

Endast idioter ägnar sig åt dylika hårklyverier, det är ju inte så att vi producerar text som ska presenteras i en facktidskrift. Det är för bövelen ett forum!
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jag tycker inte det är speciellt fel att hjälpa till att få terminologin korrekt. Själv spyr jag galla över uttryck som t.ex. trissa och konding... :sick:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

För att inte skriva om trissor och kondingar i pluralis.

Jag har lite andra böjelser än elektronik, nämligen bilar, på bilforumen där kan ni språkpoliser hitta ett fullständigt urfattigt språk med hur mycket felsvengelska som helst.

Är det ingen som kan slå i sv akademins ordlista som ska vara ett rättesnöre för svenskan?

Protte
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Re: Ge upp!

Inlägg av $tiff »

Var det någon som INTE förstod vad han menade när han skrev IC-krets?
Vi är nog vana här, men frågan är om han själv förstod vad uttrycket betydde när han använde det.

Finns det INGA moderatorer på det här forumet som röjer upp i off-topic träsket?
Jodå, men det börjar ju inte bli off topic förrän folk börjar gnälla på varandra. Ojsan, det var visst du själv som sparkade in den bollen!

Endast idioter ägnar sig åt dylika hårklyverier, det är ju inte så att vi producerar text som ska presenteras i en facktidskrift. Det är för bövelen ett forum!
Just därför, för att det är ett forum, använder vi det per definition att diskutera relevanta saker, såsom korrekt bruk av facktermer. Gillar du inte läget behöver du inte läsa. Och helst inte klaga utan att tillföra någon ny information. I ditt förra inlägg ser jag bara vaga påstående och en del offensiva frågeställningar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

trissor funkar som slang. Men är ju inte korrekt. Men det kan bli komiskt när nybörjare hittar på egen slang som, "transa" tex. Det bästa är ju att hålla sig till rätt termer.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

"Erfaren elektronikplanerare söker fet transa"

Jag tycker slangtermer är okay, så länge termerna låter bra. Transa får underkänt, så även trissa. Konding är ett gränsfall, det är lite för nära kondom. Trafo å andra sidan är mycket bra, betydligt lättare än att säga t-r-a-n-s-f-o-r-m-a-t-o-r.
Att man ger smeknamn åt saker tyder ju på att man gillar det man sysslar med.

Jag köper jesses utredning om IC-krets, så kan jag fortsätta att säga IC-krets. :)
Skriv svar