Jtag eller ISP?
Re: Jtag eller ISP?
Jag undrar också. Har aldrig testat on-chip-debugging. Hur funkar det? Kan man ställa in breakpoints så att processorn stannar på ett visst ställe och spottar ur sig registerdata eller hur följer man det hela?
Jag har inte provat exakt det chippet, men en hel drös ATmegor, jag kör en AVR JTAGICE mkII, dyr men har aldrig haft strul med programmering eller debuggning med den. (Förutom den gången flatkabeln gick av, men man hade fått med en extra, det är den enda svaga punkten, men man ska använda den mycket/vara mycket vårdslös med den för att det ska hända)
Ja den är dyr, men eftersom jag använder den i jobbet är det inte ett problem, snabbt intjänade pengar.
Jesse: Yepp du kan i princip debugga som om det vore ett vanligt VB program du skrivit, sätta breakpoints, sätta nästa rad som ska köras, läsa av allt minne och register osv osv osv. Ett mycket trevligt hjälpmedel vid utveckling.
Ja den är dyr, men eftersom jag använder den i jobbet är det inte ett problem, snabbt intjänade pengar.
Jesse: Yepp du kan i princip debugga som om det vore ett vanligt VB program du skrivit, sätta breakpoints, sätta nästa rad som ska köras, läsa av allt minne och register osv osv osv. Ett mycket trevligt hjälpmedel vid utveckling.
Finns det nån mjukvara som stödjer t.ex. att man kan läsa av innehållet i variabler (främst i C tänker jag) eller måste man leta efter dem i ramminnet? Och så antar jag då att man följer exekveringen i källkoden, ungefär så som i simualtorn?
AVR studio 4 klarar det direkt..
Jo simulatorn lär funka på ungefär samma sätt, var väldigt länge sen jag körde den..
Jo simulatorn lär funka på ungefär samma sätt, var väldigt länge sen jag körde den..
Låter ju lockande... kommer dock att behövas lite krångel med mina redan befintliga projekt eftersom dessa inte har någon stiftlist för jtag... så det kanske blir en framtidsgrej.