Trip mätare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Här har du en billig induktiv givare som kan generera pulser åt dig
http://www.tradera.com/Induktiv_givare_ ... n-67348459
davegbg

Inlägg av davegbg »

Har beställt hem det mesta jag behöver till trippmätaren nu men fortfarande funderar jag på sensorn i hjulet. Den induktiva givaren som det kanske heter.
Sprang förbi Kjell & Company idag och gick in och frågade, han var inte expert på området men tipsade, som jag funderat på, om att bara ta sensorn från en "vanlig" cykeldator man kan köpa för typ 100 spänn så jag köpte en.
Det jag nu undrar är hur jag kan mäta spänningen i pulsen som genereras från sensorn när magneten passerar, det går väl förmodligen inte med en vanlig multimeter? Om den är för svag, kan man sätta in en operationsförstärkare bara och få upp pulsen till 5V? Vad ska det isf vara för typ av förstärkare. Om jag inte lyckas mäta spänningen med en multimeter, kan jag höfta då vad för op-amp jag behöver och har ni kanske en vild gissning till att börja med?
Kanske förresten pulsen t.om. kan vara för "smal" alltså för liten så mikroprocessorn jag använder (12F683) inte hinner uppsnappa den..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Sensorn som cykeldatorer använder är ett tungelementrelä, alltså genereras ingen spänning.
davegbg

Inlägg av davegbg »

jaha, är det så att sensorn är som en strömbrytare som stänger när magneten är nära och öppnar när den lämnar. I så fall kanske jag kan klippa sladden och koppla på 5V från batteriet genom sensorn så är saken biff?
kan tänka mig att man inte får köra fortare än en viss hastighet då så processorn hinner kontrollera pulserna..
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jepp, precis så enkelt är det. Det blir inget problem alls för mikrokontrollern att hinna med. Det är snabba rackare. Men det du vill är att använda en timer som rent hårdvarumässigt startas/stoppas via en av pinnarna på mikrokontrollern.
davegbg

Inlägg av davegbg »

Härligt! testade den ikväll och sluter med magneten intill. har köpt en display också så nu är det bara att börja koppla! =)
men vad menar du att jag ska ha timern till? tänkte koppla sensorn till interrupt-porten och sedan ha hastighet, trippmätare, etc och även tidtagare för hur länge trippen varar om det är den funktionen du menar..

En annan fråga är vad för typ av strömförsörjning som lämpar sig. Det som ska drivas är alltså sensorn ovan, en 2x16-teckens display och processorn såklart. Räcker ett knappcellsbatteri, seriekopplade AA, bilbatteri?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jo att koppla sensorn till interrupt-porten är helt vettigt men det är vad du gör när du får en interrupt som är det intressanta. Det är här man vill använda den hårdvarutimer som finns inbyggd i PIC:en.
Skriv svar