Ja jag är kanske överdrivet försiktig. Skruvar jag sönder en Cigarettuttagsadaper är det nog inte så mycket bevänt med säkerheten. Samtidigt är det litet kul att göra en spänningsmatning som är helt säker (som ett kärnkraftverk ). Däremot på cykeln (ja jag har självklart ett 12 volts elsystem på cykeln) blir det enklare för där har jag ju ingen laddning under färd. Ska fixa en hållare till cykeln också.
"Schnegelwerfer" var kopplar jag in transientskyddsdioden och PTC säkringen?
och vad är en common-modedrossel. Kan säkert googla om det men eftersom du redan vet.........
Common mode-drosslar är mycket effektiva på att ta bort störningar som har gemensam mod, dvs störningar som kommer samtidigt både på + och minusmatningen (vilket är den vanligaste formen av störning). De är idealt helt transparenta för signaler i differentiell mod... så som datasignaler, spänningsmatning osv.
PTC-säkringen hade jag kopplat in först av allt... sedan hade jag kopplat en 1,5KE33A transienskyddsdiod backspänd mellan utgången från PTC-säkringen och (-)... denna skyddar också mot polvändning eftersom PTC-säkringen då kommer att lösa ut.
OK Andy dioden är där. Nu har jag hängslen, livrem, flytväst och fallskärm
Men om L200 skulle gå sönder och ge 12 volt ut och överspänningsskyddet runt de två trissorna skulle gå sönder. Kan man skydda sig mot det också? Vad tror ni om en zenerdiod på utgången som klarar strömmen L200 är inställd på och som kortsluter utgången om spänningen stiger över typ 5.1 volt?
12V på utgången dödar ju inte klippkretsen runt Q1, Q2 möjligen att en spik från lasten skulle göra det.
Jag skulle nog nöja mig med klippkretsen eller en zener på typ ett par W som skydd efter stabben.
Zenern funkar ju dessutom som skydd mot back-EMK (fast här har vi ju ingen induktiv last).
Du har säkert tänkt på det, men i schemat saknas smältsäkringar.
En flatstiftsäkring närmast batteriet som ledningsskydd är ju givet.
En snabb glasrörssäkring i applikation kan vara bra men troligtvis räcker det med PTC-motståndet.
Jag är ganska nöjd nu, L200 är fantastiskt tålig nästan odödlig om den bara är skyddad mot backspänning!
Jag är övertygad om att du oxå kan vara lugn nu!
Då får jag tacka för alla svar. Nu ska jag fixa till ett par sådana här kretsar. Enda frågetecknet är drosseln om jag ska köpa en ELFA 58-710-41 typ eller på känn försöka linda en på en liten ringkärna......enligt Schnegelwerfers pdf länk.
Intressant diskussion om säker elektronik. Men det kan väl inte bli bättre än så här. Om rymdfärjans aktivering av bromsraketerna skulle hänga på de här 5 volten skulle NASA då använda samma koppling som vi gjort här?
Sätt ett motstånd mellan ovansidan på R4 och gnd så att inte basen på Q1 triggas sporadiskt. När utspänningen är 5v och D3 inte leder så värst mycket så kommer basen på Q1 att hänga i luften.
Tack. Självklart måste jag ha ett motstånd som håller trissan strypt när inte zenern leder. Fast det borde ju gå lika bra att sätta ett stort (i förhållande till R4) motstånd direkt från basen till "jord"
En sak till. tror ni jag behöver en bleeder parallellt med ellyten eller laddar den ur hyfsat snabbt genom L200 även utan gps:en inkopplad?
Du kan ju alltid montera en lysdiod med tillhörande motstånd på 5v sidan. Då ser man att det är spänning ut samt att kondingen laddas ur på några sekunder.