bygga stabat agg med trafo ca80-100A 14.2V

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

jag raderade bilderna här titta på lägken i stället.

http://81.233.40.47/nataggbygge.htm
Senast redigerad av nsbvzy 19 juni 2008, 19:02:49, redigerad totalt 1 gång.
Nihilim

Inlägg av Nihilim »

Blir det någon PFC?
laban12

Inlägg av laban12 »

När jag var liten så körde jag ibland med en koppling som fungerade aom en slags varierbar zenderdiod.

till basen på trissan i ditt kopplingschema kopplar du en trimpot.
Med ena ändläget till basen och det andra till jord.

Löparen på trimpoten kopplar du till basen på en enkel transistor, typ BC547, fast jag minns inte om jag körde pnp eller npn.

Sen kopplar du collectorn till ena ändläget på trimpoten och emmitern till andra ändläget.

Med den kan du sen trimma in din utspänning.

(jag vet, en bild hade varit bättre)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

nsbvzy:
Först ett tips är att komprimera bilderna lite, du kan få ner storleken på filerna till en bråkdel av vad dom är nu utan att förlora märkbart med kvalité. Känns lite jobbigt att ladda ner 12st bilder när dom är på mellan 1-2 Mb styck.

Nu den lite viktigare saken, det är att stora IGBT moduler ofta inte brukar vara tänkta för att användas linjärt utan endast i switchade applikationer.
Det pga att dom i princip är uppbyggda av många små parallellkopplade transistorer som kan råkautför ojämn strömfördelning när den används linjärt.
peter555

Inlägg av peter555 »

Om du hänger på en spole och en diod på emittern kan du göra det sekundärswitchat och minska förlusterna betydligt.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

i dag har bygget tagit ett steg frammåt.-trafo likriktare och trissa monterad på flänsen som sammtidigt agerar botten på lådan. de vart en annan trafo än tängt då den var aldeles för stor/tung.- så får vi se vad de orkar leverera... bygget fortsätter i morgon och då kommer även lite mera bilder. det är väll meningen att jag ska kunna provköra lite i morn.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

lägk till sida med bilder och en film på bygget

http://81.233.40.47/nataggbygge.htm
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ser riktigt bra ut! :P bra jobbat!
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

fungerar filmen?? eller måste jag krympa den??
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

filmen fungerar, men det tog 10 minuter att ladda den :P så det skulle inte skada om du krymper den lite :wink:
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Nice bygge du. Men är amperemetrarna parallelkopplade?
Är det inte enklare att mäta strömmen med en strömtrafo o enbart ha en amperemeter, för att få ett exaktare värde samt att slippa att addera två värden från två nålar och sånt.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

de är paralellkopplade- vist skulle det vara bättre med en mätare. men man tar vad man har! fans i mitt skåp med bra och ha prylar:)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"de är paralellkopplade- vist skulle det vara bättre med en mätare. men man tar vad man har! fans i mitt skåp med bra och ha prylar:) "
Ett alternativ är ju att parallellkoppla en mätare med en resistor på samma resistans. Då kommer amparemätaren visa halva srömen, så då kan du ju göra en ny skala till den som är den dubbla. fast lite svårt att ändra nu när du har gjort två sånna perfekta hål till dem :).

Riktigt seriöst bygge!

Mvh

btw: Jag kan inte se .MOV filmer, klarar VLC det? (Sitter på en liten bärbar kontorsdator :S)
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

vlc fixar det , liksom win media player 9 eller senare.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

i morgon ska jag se om en liten uppdaterig på bilderna kan vara aktuell. de är ju lite små fix kvar, tex relä styrning för on/off, kontakt till 230v en, funderar på att sno en nät sladd från en gammal dator samt kontakten på nätagget.-kan vara ett alternativ.

sen är de fläkt styrningen- förslag?? skulle vilja ha den temp styrd. via termostat kanske? fläkten jag ska använda är en ram (rack) med 3 st 120mm fläktar på 24 v 5 w st. denna ska sitta i racken under agget och kyla flänsen.

i stället för att ha plåt som åvansida så funderar jag på ett aluminium galler ,för att ev värme lätt kan ta sig ut ur lådan. japp så får de bli för stunden. kommer mer i morgon!!
Skriv svar