Ska leta på efter diverse skrot och hoppas jag hittar kondningar, ska speciellt hålla ett öga ute för nätagg då.
Förövrigt, hur räknar ni ut hur mycket joule det blir?
Och om någon har lust att förklara.. Hur fungerar en tyristor? Jag trodde det var så att man kontrollerade 'stora strömmen' men en mindre men den har ju bara 3pin såvitt jag sett?
Tyristorn är elektronisk komponent uppbyggd av halvledarmaterial. Den har fyra halvledarskikt, döpta PNPN. Symbolen är den för en diod men med en extra ingång på sidan som kallas gate eller styrelektrod. Tyristorn är normalt icke ledande mellan huvudspänningens anslutningar men den börjar att leda när styret matas med positiv spänning, detta kallas att den tänds. Tyristorn fortsätter därefter att vara tänd oberoende av om styrspänningen bryts eller till och med blir negativ. Den slutar leda då huvudspänningen över den understiger ett visst värde nära 0. För en växelspänning innebär det alltså att den tänds när styrspänningen kopplas in och släcks strax innan nollgenomgången för varje period.
Genom att låta tyristorn föregås av en styrkrets som reglerar när i perioden styrspänningen kopplas in kan man reglera effekten i växelströmskretsar.
Tyristorer i växelströmskretsar ger kraftiga elektriska störningar och måste därför alltid avstöras med hjälp av filter.
Om den nu låser sig i 'till' läget tills spänningen når närmast 0 så kommer timingen vara helt åt skogen väl?(dvs så den inte suger tillbaka projektilen) Hur har du löst det på ditt bygge?
jag satte en stor tyristor på utgången och kopplade spolen i coilgunen och styr tyristorn med likström
när man skjuter iväg projektilen så kortsluter man i princip kondingarna, så det blir inte så mycket spänning kvar i dom som suger tillbaka projektilen
Fixat hem en tyristor nu.. Det enda märkningen jag hittat på den är I/[diodmärket]/R om det kan vara något om hur ingångarna ska vara? Annars är jag helt vilse
Sen det där med att mata en ingång med likström, hur skulle en sådan krets se ut? (Låter ju simpelt men total hjärntorka här)
skriv in namnet på tyristorn på google och kolla så du får reda på utgångarna.
du kopplar ett motstånd på styret på tyristorn och kopplar det till plus, sen kopplar du minus på "ingången" till strömen du vill styra.
Tycker hur jag än kopplar det (försökte så som du sa först..) så är den öppen hela tiden, dvs kan inte ladda upp något för det bara 'rinner ur'... Vad kan det vara jag inte fattar/gör fel..?
edit:
Hittade även vad varje 'ben' gjorde och följde det..