EL156-SE rörslutsteg (klart)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Tjusigt bygge!

Tog du med den ut på promenad, eller? :D

Va fasen är det för fundament du har i bakgrunden (glasseglen eller)?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Tackar för länken Magnus!!

Kände igen några vyer! Funderat på att sälja in dem på kommunkontoret?

De slängde ju ut 250000:- på det där tramsprogrammet Körslaget, så du borde ju få minst en 10-15 tusen för dina bilder med tanke på att de är musikrelaterade. :rofl
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

250-tusen. S Anders-Arenan kommer ju att kosta minst 300 mille så 750-tusen vore lagom.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Men i S-Anders arenan skall det väl finnas en exklusiv bar så de slipper kånka runt på bandyportfölj. :vissla:

Har tittat på bilderna lite till och du har rätt men då borde jag få en del tipspengar. :D
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

"Jag kör aldrig med specialkomponenter, men det har väl de flesta fattat vid det här laget. Det var 15 år sedan jag gav upp självbedrägeriet och lögnerna som man så gärna ville tro på ...."

Jag måste bara också kommentera detta. :)
Jag har själv varit i det där träsket, för länge sen, även om det var i amatörmässig och liten skala. Men det är ju tankesättet det handlar om.
Jag tror en stor poäng är att många i hifi/highend träsket fattar noll av själva elektroniken. Dvs komponenterna som faktiskt gör något. Sätt ett förstärkar schema i handen och de kan inte förklara hur den fungerar. MEN, de vill gärna ha långa utläggningar hur kablar, kontaktdon, ett visst exotiskt märke på en kopplingskondensator, osv. låter, eftersom dessa komponenter och deras funktion är begripbara för de flesta...

Edit: :) Hoppas ditt slutsteg blir bra!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

På pricken som jag resonerar, mri. Jag ser förunderliga resonemang som bara fungerar om vi sätter energiprincipen ur spel, om vi får kraftigt modifiera kirchoffs lag.

Jag spelar några timmar varje dag och är mycket nöjd. Jag tittar lite grann på en saftigare nättrafo och kommer kanske att byta de två mindre till en större. Blir det plats över åker det in en drossel - sådana gör mycket för att få ner brum.
En av orsakerna till att jag valt den här konstruktionen är att jag ville göra det enkelt för mig eftersom jag är ganska dålig på att räkna på rör (det är något väldigt fundamentalt jag inte fattar när man lägger ut belastningslinjen), dels för att minimera antal komponenter i signalvägen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Just nu är situationen den här: poten hänger på trekvart och hylsan längst ut sitter där för att saker inte ska ramla in. Nätströmbrytarna har kommit och ska på plats. Snabbt för på lördag är det DIY-träff i Göteborg.

Bild

Här är förstärkardelen. Allt byggt i luften med en noll-ledare i form av en bockad förtennt koppartråd.

Bild

Nätdelen. Till vänster syns nätintaget och ett nätuttag - ska kopplas till strömbrytare så jag har en switchad utgång till förförstärkare eller dylikt.

Bild
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

det där blev ju jättesnyggt!!!! bra jobbat!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kunde ju lagt komponenterna på en sådan där lödplatta men jag brydde mig inte eftersom det var så få komponenter.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fick fila lite på kopparplåten så den gick ner i lådan; lådan blev lite sned.

När allt är klart (och det måste det vara till lördag) ska det så ut så här:

Bild

Bild

Bild

Till nån sorts glädje noterar jag att EL156 är pinkopmatibel med rör som 6V6, 6L6, EL34 och 6550/KT88. Ska testa med ett par 6L6 för skojs skull. Måste dock först se till att mina EL156 har rätt bias.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Schnyggt!

Men var är skyddsjordledaren? :shock:

edit: Vad är det för effektresistorer som du behöver till anodspänningsaggregatet?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag tycker att det skulle vara finare med aluminiumrattar :wink:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kimmen: den ska dit nu när jag monterar in en nätströmbrytare. Jag har inte 100% kläm på hur jag gör med skyddsjorden. Ett bud säger att jag förbinder den med signaljorden via litet motstånd, men en expert på EMC inte förstod varför den inte kunde anslutas direkt. Jag ska kolla så kopparplåten är jordad dock.

Rifakungen: Hade jag velat ha alu-rattar hade jag satt dit dem .... Du menar nåt sånt här, men jag ville ha STORA rattar:

Bild
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Snygga trärattar!!! Skall du ha nån kåpa över trafona var trådarna spretar?
Skriv svar