Oscillator till PIC16F88

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Du kan nog inte mäta direkt på kristall-pinnarna med en vanlig voltmeter,
den belaster kristalklen/oscillatorn för mycket, sannolikt.
Det enklaste är att ha en vanlig I/O pinne på kretsen som programmet
styr med en känd frekvens och sedan mäta på den.

> Sodjan vad vill du ha för att programmera om kretsarna, det är 2st?

Maila hex filen så får jag prova först en gång på en F88'a.
Sedan fixar vi resten...
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

En sak att tänka på: Det finns en failsafe på 16f88 som gör att om kristallen störs så går den över till intosc automatiskt (default). Om man petar på osc-benen med en probe eller dylikt så borde den alltså avbryta verksamheten i de benen.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Är du säker på att din voltmeter pallar att mäta 20MHz, då? Min Fluke 179, t.ex, klarar bara upp till 100kHz.
Lars1970

Inlägg av Lars1970 »

Hmm :oops: Har ingen aning hur mycket den klarar att mäta, men som justneed och sodjan säger så är det nog kanske ingen bra idee att mäta direkt på kristallen heller för den delen.

Sodjan, jag skickar över filerna senare idag, om det är så att fuse bitarna ställdes in felaktigt vid programmeringen..
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK.
Du programmerade alltså inte kretsarna själv, om jag förstog rätt.
Vet du vad som användes (hårdvara och programvara) för att programmera dom ?
Alltså själva "flashningen", inte programmeringen av själva applikationen... :-)

Att mäta på kristallen kan fungera med ett oscilloskop med *bra* probar.

Fanns det schema på kopplingen där denna F88'a ska sitta ?
Lars1970

Inlägg av Lars1970 »

Nope, ingen aning vilken HW/SW som användes för att flasha kretsarna.

Håller igentligen på och felsöker labkopplingen då jag inte riktigt får de resultat som förväntas och det var i samband med det som jag blev fundersam på oscillatorn och pic:en. Så jag tänkte att om man flashar om dem så kan man utelsuta att det är felkällan..

Jo jag en .pdf fil med tillhörande schema där kretsen används som jag kan maila med flash filerna..
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Gör det... :-)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Det var jag som flashade dem. Gjorde det med en WISP628A (med 648 processor). Inga felmedelanden eller liknande..

Mvh
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Lars1970 skrev:Nope, ingen aning vilken HW/SW som användes för att flasha kretsarna.

Håller igentligen på och felsöker labkopplingen då jag inte riktigt får de resultat som förväntas och det var i samband med det som jag blev fundersam på oscillatorn och pic:en. Så jag tänkte att om man flashar om dem så kan man utelsuta att det är felkällan..

Jo jag en .pdf fil med tillhörande schema där kretsen används som jag kan maila med flash filerna..
Kan du inte posta dem här så vi andra kanske oxå kan lära oss något? :D
Lars1970

Inlägg av Lars1970 »

Jag kan lägga upp hela kortet sen när det är klart, design mässigt är det färdigt för tillverkning men vill verifiera först att funktionen är som jag tänkt och ljudlokaliseringen är det som återstår. Men det kommer att innehålla både IR sändare/mottagare, batteri spännings övervakning och ljus sensor med både smd och hålmonterat. En del ideer kan man nog säkert få från det.

squiz3r: Kom du ihåg om flashprogrammet hade några speciella inställningar map fusebitarna eller om du flashade filen rakt av?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag kör med xwisp på PC'n, och det bränner ner fuses som det står i .hex filen.

Men det verkar ju som om felet kan ligga någon annan stanns än på kristallen eftersom mätningarna du gjorde antagligen belastade den för mycket och därav inte säger något. Så felsökning på andra ställen bör nog också göras.

Mvh
Lars1970

Inlägg av Lars1970 »

Jo jag tänkte riva upp just denna koppling och bygga om den. Har beställt ytterliggare en breadboard också då det börjar bli lite för mycket.

Men då är det nog som det ska med både ocsillatorn och pic:en, så jag får tacka för allas svar så länge. :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Det var jag som flashade dem. Gjorde det med en WISP628A...

OK, då *måste* det vara något annat... :-) :-)
Skriv svar