Oscillator till PIC16F88
Du kan nog inte mäta direkt på kristall-pinnarna med en vanlig voltmeter,
den belaster kristalklen/oscillatorn för mycket, sannolikt.
Det enklaste är att ha en vanlig I/O pinne på kretsen som programmet
styr med en känd frekvens och sedan mäta på den.
> Sodjan vad vill du ha för att programmera om kretsarna, det är 2st?
Maila hex filen så får jag prova först en gång på en F88'a.
Sedan fixar vi resten...
den belaster kristalklen/oscillatorn för mycket, sannolikt.
Det enklaste är att ha en vanlig I/O pinne på kretsen som programmet
styr med en känd frekvens och sedan mäta på den.
> Sodjan vad vill du ha för att programmera om kretsarna, det är 2st?
Maila hex filen så får jag prova först en gång på en F88'a.
Sedan fixar vi resten...
OK.
Du programmerade alltså inte kretsarna själv, om jag förstog rätt.
Vet du vad som användes (hårdvara och programvara) för att programmera dom ?
Alltså själva "flashningen", inte programmeringen av själva applikationen...
Att mäta på kristallen kan fungera med ett oscilloskop med *bra* probar.
Fanns det schema på kopplingen där denna F88'a ska sitta ?
Du programmerade alltså inte kretsarna själv, om jag förstog rätt.
Vet du vad som användes (hårdvara och programvara) för att programmera dom ?
Alltså själva "flashningen", inte programmeringen av själva applikationen...

Att mäta på kristallen kan fungera med ett oscilloskop med *bra* probar.
Fanns det schema på kopplingen där denna F88'a ska sitta ?
Nope, ingen aning vilken HW/SW som användes för att flasha kretsarna.
Håller igentligen på och felsöker labkopplingen då jag inte riktigt får de resultat som förväntas och det var i samband med det som jag blev fundersam på oscillatorn och pic:en. Så jag tänkte att om man flashar om dem så kan man utelsuta att det är felkällan..
Jo jag en .pdf fil med tillhörande schema där kretsen används som jag kan maila med flash filerna..
Håller igentligen på och felsöker labkopplingen då jag inte riktigt får de resultat som förväntas och det var i samband med det som jag blev fundersam på oscillatorn och pic:en. Så jag tänkte att om man flashar om dem så kan man utelsuta att det är felkällan..
Jo jag en .pdf fil med tillhörande schema där kretsen används som jag kan maila med flash filerna..
Kan du inte posta dem här så vi andra kanske oxå kan lära oss något?Lars1970 skrev:Nope, ingen aning vilken HW/SW som användes för att flasha kretsarna.

Jag kan lägga upp hela kortet sen när det är klart, design mässigt är det färdigt för tillverkning men vill verifiera först att funktionen är som jag tänkt och ljudlokaliseringen är det som återstår. Men det kommer att innehålla både IR sändare/mottagare, batteri spännings övervakning och ljus sensor med både smd och hålmonterat. En del ideer kan man nog säkert få från det.
squiz3r: Kom du ihåg om flashprogrammet hade några speciella inställningar map fusebitarna eller om du flashade filen rakt av?
squiz3r: Kom du ihåg om flashprogrammet hade några speciella inställningar map fusebitarna eller om du flashade filen rakt av?
Jag kör med xwisp på PC'n, och det bränner ner fuses som det står i .hex filen.
Men det verkar ju som om felet kan ligga någon annan stanns än på kristallen eftersom mätningarna du gjorde antagligen belastade den för mycket och därav inte säger något. Så felsökning på andra ställen bör nog också göras.
Mvh
Men det verkar ju som om felet kan ligga någon annan stanns än på kristallen eftersom mätningarna du gjorde antagligen belastade den för mycket och därav inte säger något. Så felsökning på andra ställen bör nog också göras.
Mvh