Klarar jag detta?
R6 bestämmer lägsta resistansen.
Rtot = R6 + (R7 // P1)
(// utläses: parallellt med)
Rparallell=(A*B)/(A+B)
5k parallellt med 1k blir 0,83k
0,83 + 0,68 = 1,51k
Vill du ha 1k5 totalt eller 1k5 + 320Ω ?
Om du inte kommer att skruva på den under färd borde en 2k pot funka,
annars kan du ju sätta dit ett mekaniskt ändstopp.
Vad händer om du skruvar upp den för högt?
Rtot = R6 + (R7 // P1)
(// utläses: parallellt med)
Rparallell=(A*B)/(A+B)
5k parallellt med 1k blir 0,83k
0,83 + 0,68 = 1,51k
Vill du ha 1k5 totalt eller 1k5 + 320Ω ?
Om du inte kommer att skruva på den under färd borde en 2k pot funka,
annars kan du ju sätta dit ett mekaniskt ändstopp.
Vad händer om du skruvar upp den för högt?
Inget problem med för högt motstånd, det är för låga motstånd som är farliga.
Högt motstånd = mindre bränsle, lågt motstånd = mer bränsle.
Kommer att skruva på den under färd, så en flervarvs pot 1K skulle vara bra.
Då vet jag max och min ohm för över 1k slår jag av den helt och bilen går på vanliga systemet.
Högt motstånd = mindre bränsle, lågt motstånd = mer bränsle.
Kommer att skruva på den under färd, så en flervarvs pot 1K skulle vara bra.
Då vet jag max och min ohm för över 1k slår jag av den helt och bilen går på vanliga systemet.
P1 är en flervarvig trimpotentiometer. Det finns lite olika modeller att välja på - se till att den du beställer passar med pinnarna på kortet - eller vänta med att tillverka kretskortet tills du har fått trimpoten så att du kan kolla hur benen sitter (men Elfa brukar ha bra info om mått osv)
EDIT: hoppsan. missade en del inlägg i tråden. Du kanske ska ha en potentiometer med ratt istället för trimpot om du ska skruva på den under färd? Eller är jag ute och cyklar nu? (Jag har aldrig nånsin sett en trimbox förut ... kan inget om fossilbränsledrivna fordon)
Tänk på att alla kondensatorer och dioder har en plus och en minus-sida. (Gäller även lysdioden!) Det är viktigt att de vänds åt rätt håll. Elektrolytkondensatorerna har märkning på utsidan med + och - . På ritningen är minus på kondensatorn fylld med svart. Dioden har ett svart streck på ena sidan - denna sidan motsvarar det svarta strecket på ritningen. Lysdiodens "minussida" har ett kortare ben än plussidan. Även IC-kretsen är viktigt att man vänder åt rätt håll. Pinnarnas nummer står aldrig på kretsen, men däremot är det alltid en liten fördjupning i höljet på kortsidan mellan pinne 1 och pinne 8 (den syns tydligt på ritningen)
Jag antar att även reläet måste vändas åt rätt håll. Men hur du ser vilket håll som är rätt vet jag inte. Och se till att testa bygget noga innan du kopplar in det nånstans.
Om du ska använda mönstret på bilden för att etsa kretskort av så tycker jag att du ska göra "ringarna" tjockare (dvs. där du sedan ska borra hål och montera komponenternas ben). De ser väldigt tunna ut och går lätt sönder när du borrar om de är för tunna. Borra gör man helst med 0.8 mm borr men även 1 mm kan gå.
EDIT: hoppsan. missade en del inlägg i tråden. Du kanske ska ha en potentiometer med ratt istället för trimpot om du ska skruva på den under färd? Eller är jag ute och cyklar nu? (Jag har aldrig nånsin sett en trimbox förut ... kan inget om fossilbränsledrivna fordon)
Tänk på att alla kondensatorer och dioder har en plus och en minus-sida. (Gäller även lysdioden!) Det är viktigt att de vänds åt rätt håll. Elektrolytkondensatorerna har märkning på utsidan med + och - . På ritningen är minus på kondensatorn fylld med svart. Dioden har ett svart streck på ena sidan - denna sidan motsvarar det svarta strecket på ritningen. Lysdiodens "minussida" har ett kortare ben än plussidan. Även IC-kretsen är viktigt att man vänder åt rätt håll. Pinnarnas nummer står aldrig på kretsen, men däremot är det alltid en liten fördjupning i höljet på kortsidan mellan pinne 1 och pinne 8 (den syns tydligt på ritningen)
Jag antar att även reläet måste vändas åt rätt håll. Men hur du ser vilket håll som är rätt vet jag inte. Och se till att testa bygget noga innan du kopplar in det nånstans.
Om du ska använda mönstret på bilden för att etsa kretskort av så tycker jag att du ska göra "ringarna" tjockare (dvs. där du sedan ska borra hål och montera komponenternas ben). De ser väldigt tunna ut och går lätt sönder när du borrar om de är för tunna. Borra gör man helst med 0.8 mm borr men även 1 mm kan gå.
Ta ett tungelementrelä, de har låg strömförbrukning (LM311 är ingen effektkrets).
Bygget drar mindre än 0,1A så en 1N4148 borde räcka.
Eller ta två i parallell (antar att du köper ett 10pack).
(1N4148 tål 0,1A, 1N400* tål 1A)
Tungelementrelä
Sen allt snack om en pot på 1,5kΩ, så citerar jag mitt förra inlägg:
Bygget drar mindre än 0,1A så en 1N4148 borde räcka.
Eller ta två i parallell (antar att du köper ett 10pack).
(1N4148 tål 0,1A, 1N400* tål 1A)
Tungelementrelä
Sen allt snack om en pot på 1,5kΩ, så citerar jag mitt förra inlägg:
Det var ju det du ville ha, så varför ändra?5k parallellt med 1k blir 0,83k
0,83 + 0,68 = 1,51k
Denna modden lurar systemet att tro att den ger mindre bränsle, så att man får mer bränsle=mer effektAndy skrev:Lite nyfiken; vad är det den här boxen ska göra med bränslesystemet? VW har ju inte common rail så vitt jag vet så lura tryckregulatorn tricket funkar väl inte på samma sätt här antar jag.
Man lurar ecu att tro att "bränsle justerings sensorn" (fuel adjustment sensor) ger ett annat värde. Det är ju inte en optimal mod så egt:n blir ju hög om man kör på max värde. Därför är det bra att kunna koppla ur den.
Vissa har även problem med varningslampor, men har själv inte haft några problem med det.
Vissa har även problem med varningslampor, men har själv inte haft några problem med det.