Miniprojekt: UV-Box

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
RRacer

Re: Miniprojekt: UV-Box

Inlägg av RRacer »

Jag misstänker att ditt laminat har blivit dåligt.
Kanske för gammal P20 eller förvarad ljust?
project_x skrev:Bild

Jag är helnöjd med tanke på att detta var första gången jag etsade & framkallade. Det jag behöver öva på är nog framkallningen (det överblivna kopparet), etsningen gick bra trots den missfärgade lösningen.

Mvh
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Det bästa att etsa med enligt mig är iaf 1 delar 30% saltsyra, 1 delar 30% väteperoxid samt 3 delar vatten.

Blanda detta i ordningen häll först i vatten, sen syran sist peroxiden. ganska långsamt och under omrörning.

Saltsyran köper du i välsorterade färgaffärer. Gärna de äldre lite mer "riktiga", vet ej om colorama eller färgtema har men kanske.

Väteperoxiden kan du kanske hitta på färgaffärer med, annars finns det på apoteket.
Dock så vill de se legetimation och du fårt skriva på ett papper men sen är det lugnt.
Användarvisningsbild
sebgus

Re: Miniprojekt: UV-Box

Inlägg av sebgus »

RRacer skrev:Jag misstänker att ditt laminat har blivit dåligt.
Kanske för gammal P20 eller förvarad ljust?
Mvh
[/quote]

Nja, tror inte det. Den är nyinköpt och förvarad i mörker.

citizendildo:
Så du anser att det blir bäst resultat med 3 delar vatten? Får kanske ta och prova mig fram.
2N2222

Inlägg av 2N2222 »

Tänk att få ragga med "Vill du hänga med hem och kolla på mina etsningar?", "Eller ska vi sola lite i min UV-glassburk?"
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Det beror helt på vad man själv gillar. Mängden vatten är lite olika, vill du att det ska gå snabbare tar du så här mycket vatten, långsamare kan du ta lite mer vatten.

Det är inte så noga, dock kör man en stark blandning så får man vara snabb när kortet är klart. Men tar man det rätt så blir det väldigt lite under-etsning, vad jag menar med det är att ledningsbanorna blir etsade under lacken från sidan så att säga.

Dessutom tar det knappt 3 minuter att etsa kortet så.

Fast det bubblar rätt fint från skålen dock, men det piggar upp.

Stå ute bara, och andas inte in ångorna som kan vara rätt.. stickande. Saltsyra-ångor i lungorna är inte bra om man säger så.
fräter så räligt i lungorna.
Skriv svar