REA hos ELFA

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Var där idag (Måndag) och köpte 392st microbrytare ( lik 35-724-92 ) för 200:- och 287st 10 & 12 pols skruvplintar för 500:- och 100st elektrolyter 50V/330uF för 100:- samt en fin alu-låda ( 50-438-98 ) för 50:-
Eftersom det bara var Måndag, så fick jag bara 100:- rabatt.

Det var mycket sladdar, med och utan kontakter på, men jag tyckte iaf det inte var så mycket "bra att ha grejjer", men jag orkade inte titta på allt. Troligtvis missade man några guldkorn, men skit samma...

Edit: Ändrade en solglasögongubbe till åtta med slutparentes.
Senast redigerad av jojje 26 februari 2008, 12:43:03, redigerad totalt 1 gång.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det låter inte så vansinnigt billigt, undrar om det är någon vits att åka dit.

Du hade nog kunnat få 1000 lytar för 10:- på labbelektronik. :)
Nihilim

Inlägg av Nihilim »

Fanns ett gäng mysiga rifa kondingar. De var fortfarande dyra, men 100.- istf. 800.- känns OK, synd att jag inte behövde dem till någonting... Blev istället ESD dojjor för typ 250.- =)
Tror jag ska ta mig dit igen på fredag och plocka en kasse när det är billigare.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp 555'an, men kondingarna var för det första felmärkta utanpå påsen, sen tog jag bara med dom som extra, och nu ser jag att jag har nytta av just dom. Så det var inte så illa iaf. :D
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det är bara bra, åk inte dit utan stanna hemma det blir mera kvar till oss andra då...
Jag har årligen handlat för mellan 10kSEK och 30kSEK på rean de sista 7 åren. Mycket bra att ha saker blir det, vart väl för 3k5 igår...

Lysande Jojje att du hittade egna microbrytare, jag handlade annars på mig några påsar också så meddela om behov uppstår. Meddela hur du har konstruerat in dom så skall jag göra likadant.

Vad som säljs är udda saker, kundreturer, garantiutbytta reparerade instrument, varor som utgår, varuprover, kabelsnuttar, saker från de uppköpta företagen i Norge och Finland.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag var där idag, dock tycker jag det var en nolla för mycket på deras reapriser.

Det blev lite krafs för en hundring efter att ha prutat 33 %
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Limpan> Tack för det.

Så här har jag ritat in dom iaf.

Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag var också där idag, strax efter lunch. Hade inte så himla mycket tid på mig, så det kändes mest stressande att försöka hitta nåt roligt. :P
Hittade en påse med fina tryckströmställare, men det fanns inga muttrar till dem. En annan person vid den andra lådan hörde att jag behövde muttrar och slängde åt mig en påse efter kanske 5 minuter. De såg lite stora ut, men jag sa tack, och letade efter påsen med brytare som jag slängt ner i lådan igen. Naturligtvis hitatde jag inte dem, utan slängde ner mutterpåsen. På vägen ut grävde jag lite på måfå i ena hörnet, och hittade påsen med brytare igen, men då var mutterpåsen nån annanstans. Då gav jag upp och gick till kassan. :P

Det blev ett stort dubbelsidigt kretskortslaminat med fotoresist, två 1,5Ω 50W effektmotstånd, några motståndsnät och ett ark med svarta självhäftande gummifötter. En hundring. Inte så himla billigt, men men...

Snackade lite med han i kassan, och han sa att nu i början på veckan ville de ha skäligt betalt för grejerna iaf. 20kr per påse ur diverselådorna. Då frågade jag "Jaha, då slänger ni påsarna efter kunderna på fredag då?" och han sa att ja det blir väl nåt sånt... Jag svarade att ja då kommer jag med säckvagnen. :lol:
nanopile

Inlägg av nanopile »

Fast de vettiga grejorna är nog slut då.
Nåja.
Skulle gärna åka dit men blir nog inte så, jobbar nog.
Fast sist jag var där så var det inte så billigt, första gången hittade jag dock 3 rackmonterade spänningsaggregat för 20 kr styck, något som visade sig vara ett riktigt fynd ett halvår senare när jag andvände dem till o ge kräm åt 4 st 24 volts stegmotorer som käkade ström i kubik.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Var fanns prylarna, jag måste ha missat nåt för det enda jag såg var en multimeter som var nedsatt från 150 till 80 eller nåt sånt :) Var det inte i butiken eller?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Kimmen: Nope, i en skum källarlokal :)

Jag var säkert där en timme idag och rota runder, hitta en 100Mhz probe till mitt GB scope ... för hela 80 kr..

Blev en låda krympslang, lite kemikalier, en påse microbrytare, lite kopplingstråd.. Rotade lite i de stora backarna med ic kretsar men hitta inget kul..

De hade dock 10 st BS2 "industrial" för det fantastiska priset av 300 kr/st..
De hade också en del utvecklingskit, något för AVR tiny.. Men priserna var rätt dyra ( säkert mycket nedsatt från deras listpris..)
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Haha då förstår jag :) Jag får fara dit och leta lite mer noggrant så kanske jag hittar den!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Precis innanför dörrarna går du till höger ner för trappan.
Inte upp till vänster upp till butiken.

Varför frågade du inte nån i kassan tex, isf att åka tillbaka en annan dag. :roll:
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Ja jag trodde det var specialerbjudandena som fanns i butiken som var rean :) Men idag var jag dit :) Det största fyndet var såna här låginduktiva strömshuntar:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=9319.htm

100st av 0.01-ohmsvarianten. Jag fick 99.5% rabatt jämfört med listpriset för hundratal. :wacko:
peter555

Inlägg av peter555 »

Hur blev de avslutande timmarna på REAn, blev det några fantastiska priser ?

Jag var där på förmiddagen köpte 3 kassar för 300:- efter ganska hårt prutande.

Hittade bla ett knippe såna här

Hur triggar man dom när de inte har en separat triggelektrod, sätter man en induktans i serie och matar på HV-pulsen emellan ?
Skriv svar