skillnad mellan C och C++
Jag hittade de
men Winavr säger ju att de tillåter C och C++
http://winavr.sourceforge.net/
borde inte vara möjligt att skriva i c++ då

men Winavr säger ju att de tillåter C och C++
http://winavr.sourceforge.net/
borde inte vara möjligt att skriva i c++ då

Plockar du bort objektorientering (inkl STL och streams), templates, exceptions och referenser från C++ så har du ju i princip C. Och kan du C++ så kan du snabbt sätta dig in i de flesta andra språk också. Så visst är C++ bra att kunna, men kanske lite trögt att lära sig.
Så lär dig C++ om du orkar, men programmera AVR:en i C (eller asm).
Så lär dig C++ om du orkar, men programmera AVR:en i C (eller asm).

Alltså, kan läraren C++ men inte C då skulle jag nog ifrågasätta den kursen en hel del. Det torde vara fundamentalt att kunna språket som utgör grunden för att sedan nyttja tilläggen i C++.
Och av samma anledning tror jag du har absolut mest nytta av att lära dig ren C först, och sedan lägga på C++.
Själv har jag aldrig behövt C++, bara kört C (av dessa två). Så att C++ är "nyttigare" har nog mest att göra med vad man har för mål.
Och av samma anledning tror jag du har absolut mest nytta av att lära dig ren C först, och sedan lägga på C++.
Själv har jag aldrig behövt C++, bara kört C (av dessa två). Så att C++ är "nyttigare" har nog mest att göra med vad man har för mål.
Jag kör ANSI C på alla de µC-projekter där jag inte kör ASM, jag kör C++ på de PC-program jag gör och skillnaden i själva kodandet är obefintlig.
Visst, C++ medger klasser och en massa annat "lull lull" och det kan vara alldeles utmärkt när man sitter i ett projekt där hårdvaran har resurser i mängder men i µC-världen är det lite mer simpelt helt enkelt för att systemet är simplare.
Men tekniken i C(++), alltså dela upp i funktioner, struktur och flöde är själva stommen i all programmering oavsett vilket språk man väljer.
Men om även läraren tror att C är ett annat språk än C++ skulle jag allvarligt fundera över kvalifikationerna.
Visst, C++ medger klasser och en massa annat "lull lull" och det kan vara alldeles utmärkt när man sitter i ett projekt där hårdvaran har resurser i mängder men i µC-världen är det lite mer simpelt helt enkelt för att systemet är simplare.
Men tekniken i C(++), alltså dela upp i funktioner, struktur och flöde är själva stommen i all programmering oavsett vilket språk man väljer.
Men om även läraren tror att C är ett annat språk än C++ skulle jag allvarligt fundera över kvalifikationerna.
Har din lärare själv någonsin sett en uC? använt en?
Alla de inbyggda projekt jag utvecklat inbyggt under 10 år har varit C
och windowsprojekten har varit C++. (jaja, det har smugit in sig en del basic på båda platformarna med....)
En uppdelning som känns ganska standard, visst finns det större inbyggda system som man skulle kunna köra C++ på. Fast då är det ju inte riktigt PIC och AVR vi pratar om... (Kör just nu på ett system med 200Mhz 64Mbyte Ram ARM9... där hade säkert C++ funkat fint, men vi kör C endå...)
Så lär dig C++, men parallelt så förstå vad som ingår/inte ingår i C++
Den stora skillnaden är ju hur man designar och lägger upp sitt program..
Du kommer dock inte anväda C++ på dina små inbyggda system..
Men om du vill jobba med mjukvarutveckling i framtiden så är det definitivt bra att förstå objektorientering (hjälper dig när du sen hamnar i javaprojektet...)
Jag är dock förvånad att ingen i tråden har sagt åt dig att Asm är vägen att börja med AVR/PIC... det brukar vara ett populärt förslag, jag tror dock det skrämmer bort fler än det gör nytta... Ja, asm ger förståelse för hur det funkar, och hjälper en att skriva bättre C kod. MEN jag tror endå det är bra att börja med C för att komma igång lite, och ju mer man lär sig och vill veta. Ja då kan det vara dags att börja titta på asm med...
Läraren, vilken nivå lär han ut på?
Alla de inbyggda projekt jag utvecklat inbyggt under 10 år har varit C
och windowsprojekten har varit C++. (jaja, det har smugit in sig en del basic på båda platformarna med....)
En uppdelning som känns ganska standard, visst finns det större inbyggda system som man skulle kunna köra C++ på. Fast då är det ju inte riktigt PIC och AVR vi pratar om... (Kör just nu på ett system med 200Mhz 64Mbyte Ram ARM9... där hade säkert C++ funkat fint, men vi kör C endå...)
Så lär dig C++, men parallelt så förstå vad som ingår/inte ingår i C++
Den stora skillnaden är ju hur man designar och lägger upp sitt program..
Du kommer dock inte anväda C++ på dina små inbyggda system..
Men om du vill jobba med mjukvarutveckling i framtiden så är det definitivt bra att förstå objektorientering (hjälper dig när du sen hamnar i javaprojektet...)
Jag är dock förvånad att ingen i tråden har sagt åt dig att Asm är vägen att börja med AVR/PIC... det brukar vara ett populärt förslag, jag tror dock det skrämmer bort fler än det gör nytta... Ja, asm ger förståelse för hur det funkar, och hjälper en att skriva bättre C kod. MEN jag tror endå det är bra att börja med C för att komma igång lite, och ju mer man lär sig och vill veta. Ja då kan det vara dags att börja titta på asm med...
Läraren, vilken nivå lär han ut på?