Var nere å provade lite nu i "vanlig" skumplast. Det hugger å river bort bitar, så det blir inga snygga skär alls. Ca 1 cm rycks bort med jämna mellanrum.
Skulle vilja se den där filmen. Tvivlar starkt på att det är "vanlig" skumplast han fräser, men överbevisa mig gärna.
Om det funkar, så blir det inga krafter att snacka om, så fräsen kan göras på enklast billigaste sättet.
På www.cnczone.com finns massor med annonser och länkar till leverantörer av hobby/semi-proffs fräsar/plasmaskärare (till nästan alla hobby plasmaskärare kan man sätta i en frässpindel)
Jojje: "Vanlig" skumplast menar du då typ gammal madrass? Det går inte, men så brukar verktygsinsatserna inte vara heller. Det brukar vara hårt formstabilt skum som jag kan tänka mig går något sånär att fräsa.
Själv tror jag att absolut bästa resultatet fås med vattenskär, att man skär flera lager och staplar på varandra. Om man tittar på inredningar till instrumentväskor och liknande ser man att det brukar vara så. Ett helt lager i botten och sedan ett antal lager á 5-10mm.
Jag provade i barnens sittunderlag....
det funkade bra med 2 skärig 3mm pinnfräs som är ganska slö sen tidigare
går nog inte sämmre med en vass
5mm djup feedrate 400 tror jag de va.
svårast av allt var nog att få en bra bild på det...
Senast redigerad av POS 18 september 2010, 09:01:46, redigerad totalt 1 gång.
Jojje: "Vanlig" skumplast menar du då typ gammal madrass? Det går inte, men så brukar verktygsinsatserna inte vara heller. Det brukar vara hårt formstabilt skum som jag kan tänka mig går något sånär att fräsa.
Jepp, men Fredde ville ju ha det, annars hade han väl förtydligat, hmm...
Den typen som POS visar funkar, men är betydligt dyrare än "vanlig" skumplast.
Jag jobbade här för några år sen, och som ni ser finns massa olika sorter skummade skivor.
Snart får vi väl se den beryktade filmen. Där ser man nog vilket material som används.
Tvivlar starkt på att Stahlwille fräser ut sina skumplattor. Antingen så gjuter dom dom, eller laminerar med flera stansade eller skurna skikt, som bobobo skriver, men fräser gör dom säkerligen inte. Därmed inte sagt att man inte kan göra det, bara man hittar rätt/lämpligt material.
Lättast är nog att lägga ut alla verktyg i en ram, täcka dom med tunn plast, sen hälla nån typ av expanderande plast i. Sen bara skära bort det som sticker över ramen med en värmetråd.
Alla såna där väskor med halvhård skumplast i jag sett har varit gjorda i lager. Helt enkelt utstansade och sen ihoplimmade.
Jag slår vad om att den där stahlwille-lådan är gjord precis så. Två gula lager och ett svart. Ett helt gult lager i botten, och sen är de andra två stansade. Slutligen limmat.
Det finns en plast som ofta används till att fräsa modeller och protyper som hade passat till detta. Den är som ett sammanpressat pulver och man har inga
problem med att den smälter eller flisar ur när man bearbetar den. Jag ska försöka ta reda på vad den heter...
Om du nu ska fräsa dina inlägg, då borde det första steget vara att ta och leta rätt på ett par olika lämpliga skumplaster och sedan be snällt om att få åka hem till någon EFare med CNC-fräs och prova om dom fungerar att fräsa bra.
Vore ju rätt surt om du insåg att du hade skaffat en fräs för 15kkr utan att kunna använda den till det du hade tänkt...