Sökes: liten webbaserad styr & övervakningsapparat
-
Det finns såvitt jag vet ingen CPU som har inbyggt ethernet PHY. Alla har den delen externt. Så en tvåkretsarslösning blir det nog. Skall den sen dessutom klara USB HOST så är det inte många att välja på...
Men om det räcker med USB DEVICE och en massa annat lull-lull så finns LPC2368 den har mer än vad de flesta behöver och billig är den också under 100:- i 100 kvantiteter.
Men om det räcker med USB DEVICE och en massa annat lull-lull så finns LPC2368 den har mer än vad de flesta behöver och billig är den också under 100:- i 100 kvantiteter.
-
- EF Sponsor
Antagligen någon av dessa du såg.
"All members of the PIC18F97J60 family of devices
feature an embedded Ethernet controller module. This
is a complete connectivity solution, including full implementations
of both Media Access Control (MAC) and
Physical Layer transceiver (PHY) modules. Two pulse
transformers and a few passive components are all that
are required to connect the microcontroller directly to
an Ethernet network."
"All members of the PIC18F97J60 family of devices
feature an embedded Ethernet controller module. This
is a complete connectivity solution, including full implementations
of both Media Access Control (MAC) and
Physical Layer transceiver (PHY) modules. Two pulse
transformers and a few passive components are all that
are required to connect the microcontroller directly to
an Ethernet network."
-
PIC18F97J60 familjen har en 10Mbit ethernetlösning med integrerad PHY om det sen är en en eller tvåkisellösning spelar ju inte så stor roll.
Förefaller som om dom har tagit ENC28J60 lösningen och skallat bort SPI och ersatt det med någon internbuss istället, klarar inte back to back mm dvs rätt slött.
Men det skall till bra och kreativ kodning om man skall få till TCP/IP på bara 3808 byte SRAM. Så det får väl bli 100 pinnars med externt RAM och då är det ju ingen singelkretslösning längre.
Hittade ingen AVR med PHY integrerat men letar.
EDIT: thepiratboy hann före...
Förefaller som om dom har tagit ENC28J60 lösningen och skallat bort SPI och ersatt det med någon internbuss istället, klarar inte back to back mm dvs rätt slött.
Men det skall till bra och kreativ kodning om man skall få till TCP/IP på bara 3808 byte SRAM. Så det får väl bli 100 pinnars med externt RAM och då är det ju ingen singelkretslösning längre.
Hittade ingen AVR med PHY integrerat men letar.
EDIT: thepiratboy hann före...
-
Tja ett externt Ethernet PHY kostar ju ca 10:- i 1k kvantiteter och så billigt brukar inte SRAM vara, samt så tar SRAM upp mera kortyta och är struligare ledningsdragning än till MII eller RMII (för att inte tala om EMI/RFI problem till RAM).
Men den verkliga showstoppern för mig är 10MBit, inte för att jag behöver så mycket men tro mig - kunder som ser att ens grejor "bara" klarar 10MBit köper någon annans prylar (konstaterat fakta).
Men den verkliga showstoppern för mig är 10MBit, inte för att jag behöver så mycket men tro mig - kunder som ser att ens grejor "bara" klarar 10MBit köper någon annans prylar (konstaterat fakta).
Senast redigerad av limpan4all 21 januari 2008, 22:18:02, redigerad totalt 1 gång.
fanns en liten webserver beskriven i allt om elektronik de återanvände ett ISA nätverkskort och använde en ATmega32 alt 664
nummer 6 2007 sid 38
*Edit*
länk där bygget beskrivs av konstruktören
http://www.ulrichradig.de/home/index.php/avr/webserver
nummer 6 2007 sid 38
*Edit*
länk där bygget beskrivs av konstruktören
http://www.ulrichradig.de/home/index.php/avr/webserver
Senast redigerad av Minus 21 januari 2008, 23:50:31, redigerad totalt 1 gång.
Nu ska jag inte ge mig in på en diskusion om hur mycket RAM det behövs för det kan jag inte bedöma. Jag tycker det verkar konstigt att de gör en enchipslösning om den inte går att köra utan externt minne dock.
Vad beträffar hastigheten på nätverksanslutningen så förstår jag inte vad det har för betydelse om man max kanske vill överföra 100 kb/s.
Nu var det iofs dar303 som startade tråden så han kanske har andra krav.
Vad beträffar hastigheten på nätverksanslutningen så förstår jag inte vad det har för betydelse om man max kanske vill överföra 100 kb/s.
Nu var det iofs dar303 som startade tråden så han kanske har andra krav.
-
-
Nej, inte funktionellt sett men troligen vet den potentielle köparen att han har ett 100Mbit eller 1Gbit nät och då tänker att 10Mbit inte funkar varvid han köper något annat.
Jag har haft denna diskussion i verkligheten ett tiotal gånger med folk (tekniker) som borde vetat/förstått hur det funkar och ändå valt bort mina grejor.
Så det vart till att konstruera om, ut med 10Mbit och in med 10/100Mbit ethernet (för att köra över mindre än 9600kbit/s i medelfart).
Och plötsligt ville alla handla...
Jag har haft denna diskussion i verkligheten ett tiotal gånger med folk (tekniker) som borde vetat/förstått hur det funkar och ändå valt bort mina grejor.
Så det vart till att konstruera om, ut med 10Mbit och in med 10/100Mbit ethernet (för att köra över mindre än 9600kbit/s i medelfart).
Och plötsligt ville alla handla...
Det är kul när diskussionerna tar fart, man lär sig mycket här!
Jag behöver en basic apparat som kan ta in några sensorvärden och på ett enkelt sätt presentera dessa och så vill jag kunna styra ett par av/på funktioner. Jag vill inte sitta i timtal och lära mig obskyra programmeringsspråk och är beredd att betala en liten summa extra för att slippa! 500:- är lagom, måste ta reda på om någon gjort någon liknande applikation för tuxgraphich-prylen. Som väderstationen fast med några utgångar.
Jag behöver en basic apparat som kan ta in några sensorvärden och på ett enkelt sätt presentera dessa och så vill jag kunna styra ett par av/på funktioner. Jag vill inte sitta i timtal och lära mig obskyra programmeringsspråk och är beredd att betala en liten summa extra för att slippa! 500:- är lagom, måste ta reda på om någon gjort någon liknande applikation för tuxgraphich-prylen. Som väderstationen fast med några utgångar.