kort antenn med bnc

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Cool pryl - Den ser klart spännande ut.

Ja, skall du bara ha ett spröt så är det en dipol antenn och den fungerar verkligen inte , men visst - NÅGOT tas ju emot, men verkningsgraden blir ju rätt rutten....

Skall du köra med dipol så kank du välja vilken längd du vill - den kommer att fungera bra på ett antal frekvenser och rätt dåligt på många andra.. Hade du haft en aning om vad du vill använda antennen till så hade det ju gått göra något som vore opimerat för detta...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

oblivion: varför då om jag får fråga?? jag vill liksom bara veta vart man kan köpa en billig antenn som passar på min "mätutrustning"
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

gör om gör rätt...
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Men snälla nån.... ta reda på vad det är för nåt innan du köper grejjer till det...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

kjell har en teleskopantenn med bnc-fäste som är ganska intressant.
och jag kommer nog aldrig att använda frekvenser över någon GHZ heller :wink:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

fundera en tanke på några saker, vad vill du ha av antennen, bandbredd, riktverkan, polarisering

du kan inte få allt på en gång utan får välja flera antenner som klar en bit åt gången

jag har skaffat en del till mina spektrumanalysatorer, och det för min del vettigaste är en omgång olika antenner, börja med att kolla vilket frekvensområde du kan hantera, och en sak till, so m kan vara halvviktig, 50 eller 75Ω ?

du kan börja med en billig riktantenn , ebay Item number: 300157283423
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

det är mest bandbredden jag är ute efter, men den kommer nog mest att användas runt 80-150 MHZ
den ska vara 75 ohm
xxargs

Inlägg av xxargs »

skall du ha bredbandigt så blir det typ logperiodiska antenner, och skall du ha frekvenser 80 - 150 MHz så blir dom också ganska stora.

GP och dipoler är periodiska när det gäller bra mottagning (dvs f0, f3,f5) med dippar med riktigt dålig mottagning därimellan.

ett sätt som tex. militären använder för bättre bandbredd är att göra antennspröten på GP och dipol riktigt tjocka i diameter.

---

antenner, hur och var - är en jättestor grej hos bl.a radioamatörer och tar mer än en livstid att bemästra - men vill du se och simulera olika konstruktioner så kan du söka på 'NEC2' med tillhörande hjälpprogram - och man skall ha klart för sig att väldigt många antenntyper som även används kommersiellt ursprungligen kommer frå just radioamatörer då dom bokstavligen var/är pionjärer i ämnet.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

kan nog prata med mina kompisar på radioklubben också :wink: och se om dom har några tips.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är nog den bästa stället, faktiskt, då många radioamatörer odlar antennmaster och antenner istället för körsbärs och äppleträn...

det är mycket lättar att få bredbadighet @ 100 MHz vid 2.4 GHz antenner än motsvarande på 100 MHz antenner...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag hadde nog kollat/byggt en discone eller logper och skaffat en impendansanpassnings pad eller trafo

beror ju lite på om man vill ha riktverkan eller inte
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Bygg/köp några antenner som kan användas mellan de frekvenser du ska använda fundera även på om du ska byta ut BNC kontakten. Runt 2.4Ghz finns det nog roliga saker att titta på.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bara ett tips , ebay Item number: 180209274986
snubblade på den medans jag kollade efter annat
peter555

Inlägg av peter555 »

Bra och bra, man förlorar ju mer signal genom att hänga dit den där än att koppla in 50 ohm direkt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp, men vill man kolla med rätt inpendansanpassning är den annvändbar

har sätt några transformatormodeller med, vore bättre men inte lika vanligt förekommande
Skriv svar