Vi ÄR suveräna!
En sak bara: parallellporten i all ära men det fungerar INTE med en USB<->Parallellport!
Om du gör en serieport-kommando-grej kan du, från Win-programmet, ge kommandon som "vänster 3 steg", "hastighet = 15" och vad tusan du annars skulle gilla och även få svar ("kör höger till stoppkontakten utlösas, skicka antal steg då").
Dessa (eller andra mer lämpliga) kommandon kommer du ju likaväl att behöva utföra, skillnaden är bara vilken enhet som utför "på riktigt".
Vill du ha USB
måste det likaväl till en mottagare/dekoder och för att inte strula med en massa egen utveckling av drivrutiner till XP kan det vara mycket enkelt att "anmäla" denna som en serieport, då är det bara att skicka kommandon till "COMx" och detta är enkelt i en PC. Själv använder jag Borland C Builder 6 med TurboPower Asynk-komponenten (gratis).
Det går även att skriva programmet till µC'n i C, man kan även välja återvändsgränden BASIC, Pascal finns också liksom assembler.
Själv är jag "frälst" på processorer från Renesas, PIC & Fujitsu. Renesas har jag just kommit igång med, igår fick jag en M16C28 (M16C Tiny) till att köra med 2 st 8-bitars hårdvara-PWM för att styra 2 motorer (mjukstart & hastighet), varje PWM tog en TimerA och av dom finns det 5 st....
Gratis C-kompiler upp till 64K kod.