Visserligen handlar det om helt olika produktionsvolymer på GSM-larm och en mobiltelefon, så jämförelsen haltar.
Jag kan säkert hitta på något skoj med innehållet, men jag avråder andra att köpa den med tanke på tillförlitligheten.
Hmm PIR säger mig inte jättemycket. Jag skulle gärna vilja köpa nåt över disk för nån eller några hundralappar. Finns nån PIR (eller andra alternativ, "rörelsevakt"/IR detektor?!?) på Clas Ohlson eller Kjell & Co typ?Mindmapper skrev:Håller med om PIR.
Det är så dumt att tempen inte går att ställa, den larmar vid 5 grader. Men det blir det ju aldrig eftersom den måste under 0 för att själv visa det ...Mindmapper skrev: Är den alltid 7-10 grader varmare så är det väl bara att lägga larmnivån 7-10 grader högre. För en frysvakt är väl ett måste att ha om inte stugan är kallställd.
Tack för bra svar Frenzy! Klickar jag på första länken "Optex MX40PI Dual Tech Pet Immune Motion Detector" så ser jag pris men hittar ingen data. Man vill ju gärna se ett litet kopplingsblad eller nåt där det står "12 volt in här", "NO/NC in här" - eller hur ska man annars veta att den funkar med mitt larm?mrfrenzy skrev:Köp en vanlig rörelsevakt för larm, den drivs på 12VDC och har vanlig NO eller NC, finns med direktutgång, djursäkra och sådana som kräver dubbeltriggning, jag skulle rekommendera en lite dyrare dual tech, den har både PIR (värmeavkänning) samt mikrovågsavkänning och kräver att båda aktiveras inom en kort tidsrymd för att den ska larma. På så vis undviker du falsklarm pga sol och andra värmeförändringar.
Jag har mycket goda erfarenheter av alarmsystemstore
http://www.alarmsystemstore.com/product ... mx40pi.htm
blir väl ca 500 med frakt och moms. I Sverige kostar en motsvarande av bra kvalitet närmare tusenlappen.
Varför inte sätta in brandlarm samtidigt?
http://www.alarmsystemstore.com/System- ... 204w-b.htm
Antingen har dom fel värde på sin tempsensor, eller så värms den upp av elektroniken i enheten. Kanske prova förlänga trådarna och flytta ut den utanför kapslingen, eller rätta till värdet med en lämplig resistor i serie/paralellt.
Ok, låter tryggt. Tack igen.mrfrenzy skrev:12VDC och NC är standard och används av "alla" inbrottslarm, dom flesta detektorer och magnetkontakter går också att välja som NO.
Brandlarm kör 12VDC och NO däremot. Efter 1h är det ganska kört ja... Du har ingen granne som du kan lägga med på sms-listan?
Om man skriver "Optex MX40PI" i google och klickar på "Jag har tur" så hamnar man här.
Jag ser ingen tempsensor på bilderna, kanske sitter den mellan korten eller är inbyggd i nån av icna?