GSM-larm - the inside story.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Hur tänkte du nu? För 1300:- får du 3st Nokia 1200. Eller 1st Nokia 3110 med Kamera, Minneskort, Färgskärm, Radio/MP3, Java, IR, Bluetooth, MMS, E-post, WAP 2.0, GPRS och EDGE. Dessutom brukar de vara rätt pålitliga. :wink:
Visserligen handlar det om helt olika produktionsvolymer på GSM-larm och en mobiltelefon, så jämförelsen haltar.

Jag kan säkert hitta på något skoj med innehållet, men jag avråder andra att köpa den med tanke på tillförlitligheten.
rascar

Re: GSM-larm - the inside story.

Inlägg av rascar »

Väcker liv i denna tråden eftersom jag själv har köpte samma "GSM larmare" och hade samma problem i början.

Hittade denna tråden när jag skulle leta manualen till den på nätet.

Jag hade samma problem med min första enhet. Den hängde sig efter en tid eller blev på andra sätt omöjlig att kommunicera med. Det var i början på 2008. Hur som helst så bytte jag den till en ny, men fick ungefär samma problem igen. Var då i kontakt med företaget som tillverkar den, Ondico, och dom var "mycket intresserade" av min enhet. Så dom skickade en ny till mig och jag skickade min till dom.

Sen dess har den funkat klockrent, well nästan iaf. Jag har den + 2 reläer som jag sätter på element med i sommarstugan. Helt suveränt för stugan ligger 10 mil från där jag bor. Den har aldrig hängt sig och svarar alltid på sms-förfrågan, även nu då det bara är underhållsvärme i stugan +5 grader. Det den är kass på är att mäta temperaturen, den visar alltid 7-10 grader varmare än det är så någon bra frysvakt är det inte. GSM täckningen är dålig i området så ibland - men sällan - så tappar den kontakten. Men det gör telefoner i området också.

Så nu till min fråga. Eftersom jag nu efter 10 månaders utmärkt funktion börjar lita på den har jag funderat på att skaffa någon larmgivare till den. Jag är hyffsat bortkommen på elektronik, men kan föralldel löda lite sladd och så om det skulle behövas.

Vad tycker ni elektronikexperter jag borde ha för larmgivare i ett 1800-talstorp som står tomt 6 månader om året, helgbesök höst o vår samt semester ett par veckor då vi är där. Det ska helst vara något billigt. Om någon kan ge länk till något förslag är jag jättetacksam. Ju billigare och ju färre felkällor - ju bättre. Och billigt som sagt. :-)

Tack på förhand!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

oJsan, Eftersom enheten inte fungerar kan du ju prova att programera om MCUn ;) Och dessa reklam SMS går fetbort!
rascar, Värmedetektor (PIR-sensor) vore väl lämpligt?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Håller med om PIR.

Det den är kass på är att mäta temperaturen, den visar alltid 7-10 grader varmare än det är så någon bra frysvakt är det inte.

Är den alltid 7-10 grader varmare så är det väl bara att lägga larmnivån 7-10 grader högre. För en frysvakt är väl ett måste att ha om inte stugan är kallställd.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

För att slippa reklamsms-en beställer man lämpligen Telia Telematik Larm, det kostar 20:-/månad + moms.

Jag har sett fler som har klagat på denna produkts hängningar, det är synd för den är prisvärd annars.... Men den kanske mer lämplig för att slå på några element/meddela när kaffet är klart än att larma en byggnad.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske man kan få ordning på enheten mha en disassembler och lite undersökning?

Exempel (måste läsas som ren ascii textfil):
http://www.ms.mff.cuni.cz/~hluzp1am/dis ... alyzed.txt

Verkar ju vara en sund hårdvara. Problemet verkar sitta i mjukvaran.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Är det ett känt problem att den hänger sig må väl oJsan också kunna få byta eller få sin åtgärdad. Tycker jag, även om det gått ett tag sedan han köpte den.
rascar

Inlägg av rascar »

Mindmapper skrev:Håller med om PIR.
Hmm PIR säger mig inte jättemycket. Jag skulle gärna vilja köpa nåt över disk för nån eller några hundralappar. Finns nån PIR (eller andra alternativ, "rörelsevakt"/IR detektor?!?) på Clas Ohlson eller Kjell & Co typ?

Enheten (+ reläerna f.ö.) har alla larmingång en s.k NO och en NC. Jag har fattat så långt att det handlar om en slinga som ska brytas eller öppnas för att larma. Sen finns jord och 12V spänning. Till det hör en liten kontakt med lösa sladdar som alltså ska kopplas in i något. Om jag bara kan hitta en användbar någorlunda pålitlig larmgivare som passar så kan jag nog koppla in den. Men jag vet inte vad jag ska/kan köpa.

Ber om ursäkt ifall frågan är korkad ställd, men här verkar det finnas kunnigt folk. :)
rascar

Inlägg av rascar »

Mindmapper skrev: Är den alltid 7-10 grader varmare så är det väl bara att lägga larmnivån 7-10 grader högre. För en frysvakt är väl ett måste att ha om inte stugan är kallställd.
Det är så dumt att tempen inte går att ställa, den larmar vid 5 grader. Men det blir det ju aldrig eftersom den måste under 0 för att själv visa det ... :(
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En rörelsevakt som tänder belysning har kontakter som kan kopplas till larmingångarna. Se bara upp så att de inte har skymmningsomkopplare som hindrar att de slår till om det är ljust.

Den höga tempen kanske beror på att det blir för varmt i kapslingen, kanske för att omgivningen är för varm. Det kanske går att modda. Fast för det behövs det identifiera var givaren sitter och vilken typ det är.

En annan lösning är att använda en yttre termostat som kan ge signal tilllarmingången och går att ställa på 5 grader. Har sett sådana billigt på CO tror jag.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Köp en vanlig rörelsevakt för larm, den drivs på 12VDC och har vanlig NO eller NC, finns med direktutgång, djursäkra och sådana som kräver dubbeltriggning, jag skulle rekommendera en lite dyrare dual tech, den har både PIR (värmeavkänning) samt mikrovågsavkänning och kräver att båda aktiveras inom en kort tidsrymd för att den ska larma. På så vis undviker du falsklarm pga sol och andra värmeförändringar.

Jag har mycket goda erfarenheter av alarmsystemstore
http://www.alarmsystemstore.com/product ... mx40pi.htm

blir väl ca 500 med frakt och moms. I Sverige kostar en motsvarande av bra kvalitet närmare tusenlappen.

Varför inte sätta in brandlarm samtidigt?

http://www.alarmsystemstore.com/System- ... 204w-b.htm

Antingen har dom fel värde på sin tempsensor, eller så värms den upp av elektroniken i enheten. Kanske prova förlänga trådarna och flytta ut den utanför kapslingen, eller rätta till värdet med en lämplig resistor i serie/paralellt.
rascar

Inlägg av rascar »

mrfrenzy skrev:Köp en vanlig rörelsevakt för larm, den drivs på 12VDC och har vanlig NO eller NC, finns med direktutgång, djursäkra och sådana som kräver dubbeltriggning, jag skulle rekommendera en lite dyrare dual tech, den har både PIR (värmeavkänning) samt mikrovågsavkänning och kräver att båda aktiveras inom en kort tidsrymd för att den ska larma. På så vis undviker du falsklarm pga sol och andra värmeförändringar.

Jag har mycket goda erfarenheter av alarmsystemstore
http://www.alarmsystemstore.com/product ... mx40pi.htm

blir väl ca 500 med frakt och moms. I Sverige kostar en motsvarande av bra kvalitet närmare tusenlappen.

Varför inte sätta in brandlarm samtidigt?

http://www.alarmsystemstore.com/System- ... 204w-b.htm

Antingen har dom fel värde på sin tempsensor, eller så värms den upp av elektroniken i enheten. Kanske prova förlänga trådarna och flytta ut den utanför kapslingen, eller rätta till värdet med en lämplig resistor i serie/paralellt.
Tack för bra svar Frenzy! Klickar jag på första länken "Optex MX40PI Dual Tech Pet Immune Motion Detector" så ser jag pris men hittar ingen data. Man vill ju gärna se ett litet kopplingsblad eller nåt där det står "12 volt in här", "NO/NC in här" - eller hur ska man annars veta att den funkar med mitt larm?

Brandlarm är nog meningslöst, tar det fyr så brinner torpet upp. Brandkåren skulle behöva 1 h för att ta sig dit och först skulle jag troligen behöva övertala dom att mitt hemfixade larm faktiskt går att lita på... :)
rascar

Inlägg av rascar »

Och förresten, det där med tempsensorn lät ju intressant. Det är förresten ingen som kan identifiera den på de bilder som finns i första inlägget i tråden?

Det kanske räcker med att borra lite hål i skalet på rätt ställe (?)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

12VDC och NC är standard och används av "alla" inbrottslarm, dom flesta detektorer och magnetkontakter går också att välja som NO.
Brandlarm kör 12VDC och NO däremot. Efter 1h är det ganska kört ja... Du har ingen granne som du kan lägga med på sms-listan?

Om man skriver "Optex MX40PI" i google och klickar på "Jag har tur" så hamnar man här.

Jag ser ingen tempsensor på bilderna, kanske sitter den mellan korten eller är inbyggd i nån av icna?
rascar

Inlägg av rascar »

mrfrenzy skrev:12VDC och NC är standard och används av "alla" inbrottslarm, dom flesta detektorer och magnetkontakter går också att välja som NO.
Brandlarm kör 12VDC och NO däremot. Efter 1h är det ganska kört ja... Du har ingen granne som du kan lägga med på sms-listan?

Om man skriver "Optex MX40PI" i google och klickar på "Jag har tur" så hamnar man här.

Jag ser ingen tempsensor på bilderna, kanske sitter den mellan korten eller är inbyggd i nån av icna?
Ok, låter tryggt. Tack igen.

Förresten så fick jag via kontakten med företaget veta att ett sätt dom använde för att lösa problemen med enheten var att införa mjukvara som automatiskt startar om den en gång per dygn. Det gör alltså de enheter som kom med start någon gång våren 2008. Dom bevarar då också "tillståndet" (bergis), dvs startar om och ser sen till att reläerna står som dom stod före omstarten.

När min enhet var ny skickade jag antagligen för många SMS till den, nåt den borde klara, men om den dök för att senare vakna till liv så fanns en lång kö med SMS som den verkade ha svårt att hantera. Jag klickade också i "leveransbekräftelse" vilket kan ha varit en annan sak som mjukvaran hade problem hantera. Men nu är dom problemen alltså borta, sen jag bytte till en nyare enhet.

F.ö. har jag ett telia kontantkort i den (telia har bäst täckning i området). Köpt och sen laddat en gång med 200 kr, och man måste ladda igen med något belopp varje år för att det ska fortsätta fungera. Men det blir alltså en riktigt billig lösning. 200kr är väl ca 300 sms och det har jag inte skickat till den ännu, trots massor med på/av sms under vår och höst inför helgbesök. Registrerar man kortet på nätet kan man dessutom se saldo.
Skriv svar