Prislista kretskortstillverkning,dubbelsidigt 30x40cm

Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

<snip>
Senast redigerad av ashsama 23 april 2009, 14:56:04, redigerad totalt 1 gång.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har inget problem med det annat än att det då blir olönsamt för mig att köpa dina tjänster annat än för småsaker (typ enstaka kort för privatbruk).
Jag skulle antagligen behöva handla lite konsulteri angånde radio (155-165MHz marin VHF) men då faller du ju bort totalt pga skatteregler och avsaknad av F-skatt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Varför visar du då ditt riktiga namn (Greger Gimséus) helt öppet på ett forum alla kan läsa? :roll:
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

För att jag inte bryr mig? :)
Tror skatteverket har bättre saker för sig än att raida mig för att jag etsar ett kretskort i veckan...
limpan4all, så är det med privatpersoner som bara har A-skatt, antingen anställer man dom - tex som konsult, eller så handlar man med företag.

Allt om detta kommer utöver detta raderas, starta en ny tråd fall ni vill...
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Det är väl inte något olagligt att driva en verksamhet vare sig med eller utan moms och F-skattesedel.
Så länge man bokfört och deklarerar sina inkomster när året gått ?
Eller ??

olagligheten uppkommer väll inte förrän man skrivit under "skattelappen" på heder o samvete
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det är nästan korrekt.
Det olagliga gäller egentligen bara momsen.
Och att man som köpare av en tjänst blir tvungen att innehålla det som skulle gått till egenavgifter samt skatt vilket gör det så jobbigt att det inte är värt det, (om man inte redan är arbetsgivarregistrerad förstås).
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det jag reagerade på var att han tar ut moms utan att betala den vidare till skatteverket. Hade han hoppat momsen helt, så hade jag accepterat det. Då känner man sig iaf inte "lurad".
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Det är väl klart att jag inte gör inköp och drar av momsen och sen säljer som 'med moms'.
Jag betalar moms på alla inköp som alla andra.
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

On another note, dessa regler gäller ju bara om du har nån som helst inkomst, inte om utgifterna är bara materialkostnad.
Och som jag förstår får man göra avdrag för utrustningar (självklart inte momsen), så det ytterst lilla överskottet kan kvittas ut mot detta, och bara UV lådan kostade 20'000kr så då kan jag göra en del kretskort :)
J10

Inlägg av J10 »

Hobbyverksamhet ftw.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Eller så startar du en firma, moms och F-skatt mm. Du kan då köpa in all utrustning av "någon" under de två första åren. Därmed få ett fett underskott. Under de två första åren kan du kvitta detta underskott mot din A-inkomst och därmed minska din skatt avsevärt. Sen så kan vi göra affärer vitt och snyggt. hur du sen gör mot vanliga privatpersoner struntar iallafall jag i...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Som sagt, är väl knappast olagligt att ha inkomster från en hobbyverksamhet bara man deklarerar för det, och om ashsama gör det eller inte är inte riktigt min sak IMHO.

jaja.

Ang genomplätering, nej det är ju ganska krångligt, men det var därför jag frågade, jag har en layout som kräver genompläteringar jag tänkte försöka få någon att göra, så det var ju värt att fråga iaf :)

(Finns ju lösningar med rör/nitar man löder in osv, men i mitt fall är det rätt många genompläteringar det handlar om.)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om det bara är nåt enstaka litet kort, kan du fråga MultiCAD. Dom brukar kunna fylla ut med lite hobbykort på paneler när det finns plats, för en billig penning. Ring 08 - 89 00 70 å fråga efter Leffe.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Prislista kretskortstillverkning,dubbelsidigt 30x40cm

Inlägg av jesse »

Ajaj, jag hade nästan börjat planera å beställa några dubbelsidiga kort av Greger, men synd det där med F-skatten. Jag som (företag) kund åker ju på det annars. Kanske kan beställa ett par kort som "hobbyist och privatperson". Eller har du skaffat F-skatt nu? (Fast det är ett jävla bökande med bokföring och skit, så jag förstår dig fullt ut - och om du bara säljer till privatpersoner så får man se det som en hobby - då är det helt OK. Skriv bara inte något om momsen när det gäller betalning så blir det inget fel - eller: "Detta är hobbyverksamhet, därför tillkommer ingen moms").
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Re: Prislista kretskortstillverkning,dubbelsidigt 30x40cm

Inlägg av ashsama »

Näeh ingen f-skattesedel så bör ses som hobbyverksamhet...
Jag köper ju in materialet som privatperson och betalar moms så staten får ju sitt ändå...
Skriv svar