Lämplig lödtemperatur
Visst, men om man köpte en lödpenna för 150:- först kan man ju uppgradera till en vettig lödstation (eller en tempreglerad lödpenna) när man inser att man tänker nog fortsätta med detta.
Gäller ju iofs verktyg rent generellt.. för en glad nybörjare klarar sej nog med clas ohlsons billigaste tång-kit med 8 tänger för 99:-, men när man blivit lite mer van i kläderna så vill man nog gärna ha nåt bättre med mer precision och så kan man köpa något dyrare.
Gäller ju iofs verktyg rent generellt.. för en glad nybörjare klarar sej nog med clas ohlsons billigaste tång-kit med 8 tänger för 99:-, men när man blivit lite mer van i kläderna så vill man nog gärna ha nåt bättre med mer precision och så kan man köpa något dyrare.
-
Förutom allt klokt som tidigare sagts i tråden skulle jag vilja lägga till att hur dyr och bra lödstation man än köper så kommer den inte att vara bra så länge, om man inte sköter den. Speciellt då spetsen naturligtvis.$tiff skrev:Jag rekommenderar nybörjare att prova en lödstation i prisklassen några tusenlappar, det är som natt och dag i jämförelse med en 500-kronorsstation (bl.a. för de klarar att hålla den temperatur man ställt nästan oavsett vad man gör med dem)!
Detta finns diskuterat i flera andra trådar. Jag brukar sköta mina spetsar pedantiskt nogrannt. Hur vill jag inte avslöja, för det stämmer inte med vad en del av proffslödarna här anser. Personligen är jag dock väldigt nyfiken på vad Icecap fick lära sig om spetsskötsel av danska militären.
De råd vi fick på militärskolan var:
* ALLTID se till att det fanns ett lager lödtenn på spetsen när man slår av lödkolven, gärna en "droppe". Det förhindrar oxidering av själva spetsen.
* Rätt sida av svampen uppåt, på lödsvampen finns (oftast) en fibersida och en svampsida, fibersidan är till att torka av på, svampsidan neråt för att hålla på fukten!
* Använd ENBART spetsen till att löda med, inte smälta plast eller liknande!
* Torka av spetsen omedelbart innan man ska löda, ställ tillbaka MED lödtenn på, fyll evt. på vid torr spets.
* SLIP INTE!!!!!! INGET blir bättre med smergelduk!
* Kort och tjock spets löder bättre än lång och tunn.
* Spetsförtennare i form av tenn"pulver" i fluss är OK men all lödfett/lödvatten är enbart för barbarer och rörmockare och neandertalare!!!!
* Torka av lödtenn innan lödning, det finns mycket fingersmuts på det och en avtorkning med papper ger en mer vätande lödning.
* Rätt temperatur är 273°C (fast det tänjer jag lite på) med blyhaltigt lödtenn.
* Gör rent det man ska löda på INNAN man löder.
* Kaffepaus = slå av lödkolven. En spets har x timmer "i värmen", slår man av den halva timme man är och fika är det en halv timmer längre arbetstid med bra spets.
* Fluss är din vän!!!
Det är väl i grova drag vad de "hetsade sig upp över", sedan var det all koordination mellan öga och händer samt insikt i vad en bra lödning är men det är som sagt många timmers jobb...
Edit: tillfredsställde gnällspik...
* ALLTID se till att det fanns ett lager lödtenn på spetsen när man slår av lödkolven, gärna en "droppe". Det förhindrar oxidering av själva spetsen.
* Rätt sida av svampen uppåt, på lödsvampen finns (oftast) en fibersida och en svampsida, fibersidan är till att torka av på, svampsidan neråt för att hålla på fukten!
* Använd ENBART spetsen till att löda med, inte smälta plast eller liknande!
* Torka av spetsen omedelbart innan man ska löda, ställ tillbaka MED lödtenn på, fyll evt. på vid torr spets.
* SLIP INTE!!!!!! INGET blir bättre med smergelduk!
* Kort och tjock spets löder bättre än lång och tunn.
* Spetsförtennare i form av tenn"pulver" i fluss är OK men all lödfett/lödvatten är enbart för barbarer och rörmockare och neandertalare!!!!
* Torka av lödtenn innan lödning, det finns mycket fingersmuts på det och en avtorkning med papper ger en mer vätande lödning.
* Rätt temperatur är 273°C (fast det tänjer jag lite på) med blyhaltigt lödtenn.
* Gör rent det man ska löda på INNAN man löder.
* Kaffepaus = slå av lödkolven. En spets har x timmer "i värmen", slår man av den halva timme man är och fika är det en halv timmer längre arbetstid med bra spets.
* Fluss är din vän!!!
Det är väl i grova drag vad de "hetsade sig upp över", sedan var det all koordination mellan öga och händer samt insikt i vad en bra lödning är men det är som sagt många timmers jobb...
Edit: tillfredsställde gnällspik...

Senast redigerad av Icecap 11 januari 2008, 21:55:50, redigerad totalt 1 gång.
-

I de 15 - 20 år jag levt med lödstation har jag följt detta som du skrev. Skillnader finns: Jag slår aldrig av för fika lunch eller dylikt. Trots det har jag aldrig märkt någon förkortning av livslängd, dag ut och dag in i 3-4 år räcker för mig. Så fort jag lött torkar jag av spetsen och förtenner alltid om jag ställer tillbaka pennan i stället en längre stund.
Edit: Måste erkänna att torka av tennet har jag aldrig gjort.
Torka av oxiderat tenn gör jag givetvis varenda gång jag skall börja löda något även om kanske flusset klarar av det ändå, känns säkrast och lod låter man förstås vara kvar på spetsen.
Lödfett/lödvatten (använder dock bara lödfett) använder jag förstås enbart vid kraftiga lödningar som tex tjockare kopparrör och då med en gasol brännare, men lödfett och dylikt används givetvis aldrig någonsin för elektronik.
Lödfett/lödvatten (använder dock bara lödfett) använder jag förstås enbart vid kraftiga lödningar som tex tjockare kopparrör och då med en gasol brännare, men lödfett och dylikt används givetvis aldrig någonsin för elektronik.
-
-
Det har inget med din danska bakgrund att göra. Det var så bra skrivet att jag inte kunde hitta något annat att anmärka på.
Jag tror att det finns en osäkerhet bland många vad det ska heta. Även fast jag är född svensk så är jag ganska dålig på svenska språket. Vi har samma osäkerhet med böjningen av "borr" en del anser att det ska heta borret och en del borren. Svenskan är ett knasigt språk i många avseenden. Stavning, uttal och grammatik är inte logisk och entydig alls.

Detta är ju givetvis helt fel.. det är precis tvärt om.Icecap skrev:De råd vi fick på militärskolan var:
Men den diskussionen har ju förts till leda tidigare, och det går ju att hitta hur mycket proffs som helst som har båda åsikterna.
Fel fel fel.icecap skrev: * SLIP INTE!!!!!! INGET blir bättre med smergelduk!
GIVETVIS ska man slipa på en kopparspets, annars fungerar den inte.
(Fast man använder inte smärgelduk, man använder en FIL.)
Givetvis ska man INTE slipa på en pläterad spets, då förstör man den..
då degraderas den till en kopparspets som kommer att få alla dess nackdelar.
Och idag är väl i stort sett alla spetsar pläterade.. iaf till lödpennor, spetsen på riktigt rejäla lödkolvar (typ 150W+) kan nog vara av ren koppar fortfarande.
..Förutom det tycker jag det är lite överambitiöst att torka rent sitt tenn från fingerfett, det är ju inte direklt så man går omkring och kåller i det hela dagarna, man tar ju knappt i det.. men visst, det kan säkert ha en teoretisk inverkan.
Att inte smälta plast och sådant ser jag som självklarheter, däremot är jag som andra ganska slarvig med att stänga av lödstationen om jag gör nåt annat ett tag.. det känns som att jag inte löder så mycket hemma att det spelar någon roll, dom är billiga och finns på lager hos elfa.
- Pluttiplutt
Misshandel av löddmakapären
Jag har lödat i 40 år smält plast, ja jag har nog smält ganska mycket med mina kolvar igenom åren. Fast filat på spetsen har jag aldrig gjort, den där dj_vla svampen brukar försvinna efter någon vecka. Sen blir det blött hushållspapper och grov kastrullrengörare (ej typ svinto) som får duga. Torkat av tennet har jag aldrig gjort efter lödning men däremot torkar jag av spetsen väldigt noga innan jag lödar.
En gamal hund kan nog lära sig sitta. Kanske skulle jag haft dessa tips för 40 år sedan som jag fått här.
Tack för alla tips. Renligeheten kommer jag att praktisera fortsättningsvis. Fluss har jag aldrig använt men det ska jag köpa och pröva. Konstigt att jag genom alla år missat det. Får skylla på att jag är autodidakt. Det där med kortare trubbig spets ska jag inte följa. För att löda i exempelvis en PS2 krävs tunna spetsar och att skruva ner på värmen då jag lödar i exempelvis en dator kommer jag inte heller. Jag vill göra snabba lödningar i dessa apparaturer annars smälter hela allt det och ledningsbanorna lossnar från kortet.
Det är inte jag som moddar här men det är en kul film att se på:
Det går bara inte med en kort trubbig spets... det är väl därför det finns långa spetsiga spetsar.

En gamal hund kan nog lära sig sitta. Kanske skulle jag haft dessa tips för 40 år sedan som jag fått här.
Tack för alla tips. Renligeheten kommer jag att praktisera fortsättningsvis. Fluss har jag aldrig använt men det ska jag köpa och pröva. Konstigt att jag genom alla år missat det. Får skylla på att jag är autodidakt. Det där med kortare trubbig spets ska jag inte följa. För att löda i exempelvis en PS2 krävs tunna spetsar och att skruva ner på värmen då jag lödar i exempelvis en dator kommer jag inte heller. Jag vill göra snabba lödningar i dessa apparaturer annars smälter hela allt det och ledningsbanorna lossnar från kortet.
Det är inte jag som moddar här men det är en kul film att se på:
Det går bara inte med en kort trubbig spets... det är väl därför det finns långa spetsiga spetsar.