Linjärrörelse

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tycker att båda ovanståendes förslag låter utmärkt, en konstruktion med vinkeljärn som lutar kanske 30 grader så man får ett säkert självfall men utan att man behöver ha krossrisken med en vertikal lösning... dock är det inte lika platseffektivt, men man kan ju alltid stapla flera konstruktioner på varandra.
Knoen

Inlägg av Knoen »

PeterH->Din lösning är rätt intressant och förhållandevis enkel också. Jag tror inte kross blir något bekymmer direkt. Kartongerna är rätt stabila då de tjänar som embalage på när de skickas på posten. Håller de för det så håller de för det mesta :)

Det enda problemet som jag igentligen kan se är att alla lådor inte ser likadana ut. Det finns kartonger som är stora (kängor tex). Dessutom packas rätt mycket kartonger om och då har man inte alltid tillgång till orginalkartonger.

Påfyllnad borde blir rätt lätt om man tänker sig att man kan öppna röret på framsidan och bara lyfta in en ny stapel, det borde duga.

Det är riktigt att anläggningen som komplett har är en mångmiljon historia (50 för att vara exakt, om jag inte missminner mig) och inget man bygger själv. Men de har ungefär samma typ av rör (åtminstonde ser det ut så) som jag tänkt mig, dock verkar de ha de på en väldigt liten yta. De har dessutom nästa allt automatiserat från plock till att fakturera och sätta på adressklappar. Jag har "bara" önskemål om själva plocket då det kan spara väldigt mycket tid.

Omsättningen då? ja, i år vart det ungefär 49000 par men sedan får man lägga på ca 8-10% eftersom det kommer tillbaka när någon ångrar sig, eller det blir fel. Så runt 53-54000 i år. Nästa år räknar vi med att det blir runt 60000. Idag jobbar 1,5 till 1,7 heltids tjänster där och det kommer inte räcka nästa år. Målet är att få bort en hel tjänst.

Jag har faktist inte satt någon budget än mer än att jag försöker se rimligheten i saker och ting. Tex om jag skulle kört med kulskruvar så skulle varje kulskruv med tillhörande lager kostat 2000kr, sedan ska material för själva konstruktionen, elektronik och motorer till. Antalet rör som behövs är minst 600, men räkna med 700-750. Bara kulskruvarna skulle kostat 1,2milj. Antag då att man kan få lite rabatt så blir det rätt maffigt i alla fall.

Khaki-> Håller med om att självfall är enklast och utrymmessnålt. Dock är det svårt att beräkna en lösning där man ska lita på friktionen, skokartonger är ungefär som bildäck. Olika kartonger/däck har olika bra grepp :)

Kanske kan man låta röret vara vertikalt, och mitt emot utmatningshålet, alltså i bakkanten på konstruktionen har men en liten skena som gör att när kartongen kommer glidandes så hasar den ut mot hålet. Sedan precis bakom kartongen så sätter man som ett väderkvarnshjul eller "propeller" med bara två blad. För att mata ut katongen så låter man hult snurra ett halvt varv.

Lite svårt när det blir olika storlekar på kartongerna, men det kanske går. Vad tror ni?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Om man tänker sig att man monterar rullbanden som "håller i" lådorna som ett "V" med det nedersta hjulet fjädrande (med ett lätt tryck mot kartongerna) så kanske det blir tillräckligt flexibelt för att klara *lite* variation.

Men som jag förstod dig så skulle det bara var en typ i varje rör och då gör man helt enkelt rören olika stora beroende på vilka lådor man stoppar i.

/PeterH
Knoen

Inlägg av Knoen »

Hmm det är ett sätt iofs, det skulle nog kunna fungera. Jag ska se om jag kan hitta någon bra konstruktion på det hela.

Japp, det ska bara vara en artikel i varje rör. Men eftersom en stor del packas om och man inte alltid har tillgång till orginalembalage så kan det hända att vissa kartonger avviker.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Man får göra en konstruktion med lösa sidor på rören som man på ett enkelt sätt kan flytta fram och tillbaka för att anpassa efter olika storlekar?
Knoen

Inlägg av Knoen »

Meduza->Japp det låter som en vettig idé, borde inte vara jättesvårt att hitta någon bra lösning med en vingmutter som kilar fast sidorna mot bottenplattan så man kan ändra storlek lätt.
Skriv svar