Trafo till lillasyrran - Check

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Sista posten Där finns länken till en Ebaysäljare.
Tottish

Inlägg av Tottish »

limpan4all:
OK så agget tar hand om mjukstarten själv om man bryter/sluter på 230V-sidan? Logiskt... och framförallt bra!
Hur är det med "ett vanligt labb-agg"? Borde väl funka där med så till vida inte agget har någon typ av spärr som inte släpper på ström förrens trafon är uppe i inställd spänning, vilket väl inte är särskilt troligt/vanligt?
Jag vet inte, så jag frågar er... =)

MVH
/Tottish
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Alla labb-agg med självaktning har inbyggd inställbar strömbegränsning som dom håller sig inom, så därför finns inte problemet.

Jag har aldrig sett beteendet som du nämner, och även om så vore skulle det inte vara något problem.
Om dom står i CV mode (Constant Voltage) så stiger spänningen tills CV kretsen hindrar ytterligare stigande. Om under det att spänningen stiger det ligger en mycket stor kondensator så går aggregaten över i CC (Constant Current) mode tills strömmen har sjunkit så mycket att CV moden gäller.
Även aggregat med Fold-Back karaktäristik klarar alldeles utmärkt att starta med mycket stora kondensatorer.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

OK, vart hittar ni 24V/5A nätagg för 150:- för dom som inte har ett ebaykonto eller inte kan skaffa ett?
Borre

Inlägg av Borre »

Det är väl just på ebay det finns så billiga nätagg. Om det finns någon annanstans vet jag ej, knappast i Sverige i alla fall.

Kanske någon som köper en åt dig för en liten summa..?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Fundering:
Jag har ett powersupply som har 2x30V/2A. Skulle jag kunna parallell koppla dom och få ut 30V/4A? utan att bränna agget?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Japp, funkar utmärkt. Bara att parallkoppla, dubbelkolla späningen bara innan.
Men prova gärna med bara den ena kanalen, den borde räcka som den är.
Borre

Inlägg av Borre »

Om man har något nätagg som man parallellkopplar behövs inget motstånd för att fördela belastningen bättre? Typ 0.1Ω på vardera utgång?
Kanske beror lite på vad det är för nätagg också, men säg två av de nätagg det pratas om här, "laptop-laddarna"?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Om man kör aggregat som saknar inbyggda strömbegränsning eller andra olinjära element typ dioder. Så skulle jag nog använda varsin diod/schottkydiod hellre än 0,1Ohm motstånd.
Dioder gör nämligen exakt vad som önskas, dvs ser till att ström inte kan gå tillbaka in i aggregaten "fel väg". Om sen utspänningen från aggregaten ligger lite fel så kommer man att använda schottkydiodens olinjäritet i Vf/If för att kompensera helt eller delvis.

GeekJoan: Det räcker med ena kanalen är jag helt övertygad om.
Borre

Inlägg av Borre »

Okej. Så i ett litet simpelt ställbart nätagg utan strömbegränsning baserat på ex några 2n3055 så kan man även där använda schottkydioder istället för motstånd?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Det är ett sånt här:

Bild

Köpte det av Jojje för ett bra tag sen.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Borre: Japp kommer att funka bra.
GeekJoan: Kommer att funka jättebra.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Glöm inte att sätta en stor elektrolyt mellan agget och kontrollerkortet. Den lilla som sitter parallellt med utgångarna på labbagg är i jämförelse en fis i rymden. Ganska förståeligt. Lite svårt att reglera en utgång som har ett veritabelt batteri parallellt... ;)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

22000uF borde räcka va?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, definitivt.
Skriv svar