Nu har jag kommit ytterligare en bit på min väg till noggrann temperaturstabilisering.
Har nämligen implementerat en PID regulator som styr strömmen i peltier-elementet. Har kört med en 10k termistor och en wheatstonebrygga för mätning av temperaturer mellan 15 och 85 grader. (Ju minder intervall man vill reglera inom desto högre upplösning kan man få)
Det var lite trickigt att få till bra regler-parametrar. Och eftersom min process är ganska olinjär så är optimala parametrar olika vid olika temperaturer.
I figuren nedan ser man temperaturen som funktion av tiden. Min referens hoppar mellan 56.75 och 60.5 grader var 40 sekund. Redan vid bara ca 4 graders skillnad ser man att överslängarna ser annorlunda ut vid ena och andra temperaturen.
En uppförstoring i tidsintervallet 94-114 sekunder:

Ripplets top-top ligger inom ca 0.15 grader och RMS är ca 0.03 grader.
Dock är nog I-delen lite låg i pidregulatorn för den har fortfarande en konstant-offset på ca 0.25 grader från referenstemperaturen på 60.5 grader.
OBS! Temperaturen ovan är framräknat ur de mätta ADC-värdena och med komponentvärdena använda i wheatstonebryggan, dvs absolutnoggrannheten är nog inte speciellt hög (kanske inom 1-5 grader), men relativnoggrannheten är betydligt bättre.
Slutsatsen så här långt är att det verkar faktiskt gå att få till en ganska bra relativ tempmätning!
Vad tror ni om det?