LED lampa, 3st LUXEON K2 *lite bilder*

Berätta om dina pågående projekt.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Mig gör det inte så mycket så länge vi håller oss till ämnet, men det kan ju bli lite rörigt i lägnden om man "bara" ska titta på projektet och dess snack runt det!

Meduza: det är ju synd att du inte har möjlighet att svarva! Det hade nog kunnat komma rätt så roliga lampor från ditt håll annars! :) Jag får väl bjuda dig på eventuella provex av huvud som blir över då ;)
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Vilken snygg ficklampa!! Om man bollar lite med ideen att bygga någon sorts strålkastare med LED till en bil eller dylikt (i styrka) Vilken sort lysdiod skulle ni gå efter då :) .
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

sonite: Det beror på vilka begränsningar man har, om man har plats och effektivitet är viktigt så skulle jag välja en array av CREE XR-E R2, medans om det viktiga var att hålla det kompakt och det inte är lika viktigt med extrem effektivitet så skulle jag välja OSRAM OSTAR® LE UW E3B. Med senaste modellen så kan man få ut över 3000 lumen från 3st, dock går det åt nästan 50w då...

G-man: Jo det skulle vara kul att kunna svarva och tillverka saker själv, det är en av alla sakerna jag vill lära mig nån gång, men först så ska jag få min CNC-fräs klar och lära mig hantera den :)
Eventuella överflödiga delar du råkar tillverka tas naturligtvis gärna emot för byggen ;)
Malm

Inlägg av Malm »

Varför inte HID i sammanhang där portabilitet inte är prio 1? Man får ju ut betydligt mer ljus vid samma effekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Malm: för att han frågade om LED :)

HID överträffar LED på effektivitet när vi går över 20w, nackdelen med HID är att dom kräver stora drivare (mindre portabelt), större reflektorer (dyrare och svårare att få tag på) och tål inte mekaniska påfrestningar lika bra, om än mycket bättre än glödlampor.

En 10w HID ger tillexempel 600 lumen, 10w LED kan ge 700+, ju större det blir desto effektivare blir HID.

En nackdel är att det finns fler säkerhetsaspekter att ta hänsyn till med HID, högtryckslampor som ofta exploderar i slutet av sitt liv, högspänning osv.

En fördel är att man inte behöver bekymra sig om kylning på samma sätt.
Malm

Inlägg av Malm »

Jo, det var väl mer en allmän reflektion som svar till sonite. I fordonssammanhang (som det talades om ovan) är naturligtvis HID att föredra, annars hade de ju inte använts i dagens nya bilar ;)
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Fast LED blir nog snart den ledande faktorn ;)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

G-Man, hur har det gått med projektet?
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jo det är igång ännu! filar lite på ett nytt huvud till Rebeldioderna men det visade sig vara bökigare än väntat då linserna var 4 kantiga så att de inte går in på den alustång som vi har att svarava på, jag har dock provkört den befintliga med 3 st P4 i och det fungerarde bra!

Har inte gjort färdigt hantaget till den dock eftersom Rebeldioderna kom ivägen, eftersom det blev så bra drag i den med P4 så blev man ju ännu mer sugen på att få igång Rebel men jag får nog göra en sån här klar först och se om jag kan få tag i något alternativ till linser sen framöver till rebel.

Ska försöka lägga upp lite testbilder på ljus här med, men när denna med 3st P4 var tänd så såg man inte att den kommersiella lampan med 1st Reblel i var på ens om man säger så...
Skriv svar