det är inget som har gått sönder utan det e bara blinkningar som gör att man tror att man ska få ett epilepsianfall.
elementet styrs med frekvensen 50Hz
Störningar på nätet
Om datorn styr med 50 Hz och elnätet går för tillfället med 49.5 Hz eller 50.5 Hz så kan man får en amplitudmodulerad 'beat-ton' av 1 Hz (0.5 Hz * 2 pga halvperioder, I analog/digitalomavdlarvärlden så kallas detta för alisingeffekt), där några volts variation på elnätet pga. att halvpådragna lastgraden varierar när den tidmässigt glider över perioden och syns ganska tydligt på glödlampor..
Frekvensen på elnäte varierar altid lite upp och ned, och om inte din dator är synkad mot elnätens frekvens hela tiden när den trigga triacen så kan du få den här effekten...
Om du har fladder när det är säg 50% pådraget men försvinner vid 100% pådrag så är det nog det problemet du har.
...
normalt sett så vill inte elleverantören ha fasstyrning på periodnivå av stora laster utan föredrar att den kopplas in och ur med mer eller mindre korta intervaller - elelement har ganska stor termiskmassa och rör sig trögt så man kan PWM-modulera i säg 10 - 30 sekunds periodtid, medans glödlampor och belysning måste man reglera på halvperiodsnivå för att undvika fladder.
Frekvensen på elnäte varierar altid lite upp och ned, och om inte din dator är synkad mot elnätens frekvens hela tiden när den trigga triacen så kan du få den här effekten...
Om du har fladder när det är säg 50% pådraget men försvinner vid 100% pådrag så är det nog det problemet du har.
...
normalt sett så vill inte elleverantören ha fasstyrning på periodnivå av stora laster utan föredrar att den kopplas in och ur med mer eller mindre korta intervaller - elelement har ganska stor termiskmassa och rör sig trögt så man kan PWM-modulera i säg 10 - 30 sekunds periodtid, medans glödlampor och belysning måste man reglera på halvperiodsnivå för att undvika fladder.
-
Jag ställer mig tvivlande till om nollgenomgångsdetekteringen fungerar. Fick för mig att det var datorn som skötte detekteringen men är det reläet som sköter det är det mest troligt att felet sitter där. Men du borde försöka få någon med ett oscilloscope (och nog kunskap att mäta på nätet) för att se hur det ser ut.
Re: Störningar på nätet
Från första inlägget. Jag tolkar det som ett halvledarrelä med inbyggd nollgenomgångs detektor. Om han försöken synka relät med datorn till nollgenomgången så kan han inte komma på iden med 50Hz.Lullen skrev:Hej, jag har ett relä med nollgenomgångsdetektor
Det är nog inte mätningar som behövs. Utan mer information om hur det är tänkt.