snälla hjälp med kylskåp!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Jag låter bli att kommentera etiken och moralen här, utan siktar in mig på tekniken.

Ett kylsystem har ju ganska stor tröghet i sig, särskillt ett kylskåp med en termostat som bara slår på eller av en kompressor. Du bör som sagts ovan satsa på ett flertal elektriska tempsensorer och någon intelligent styrning(mikrokontroller eller PC, dock ej med Windows :!: ). Visst finns det material som är bra temperaturbärare. Aluminium t.ex. har ett högt beta(god temperaturbärare) och används ofta i kylsammanhang(jag har jobbat ~8år på Electrolux med kylskåpstillverkning). För att göra t.ex. ett hyllsystem av aluminiumplåtar till en bättre temperaturbärare monteras hyllorna på en 'heatpipe'(en heatpipe är helt enkelt ett hermetiskt slutet rör med viss mängd köldmedium och resten vakuum), och allt detta monteras direkt på förångaren(förångaren är själva kylelementet innuti kylskåpet). Ett annat sätt att få en jämnare temperaturfördelning är att sätta in en cirkulationsfläkt i kylen. Men det kanske blir ett problem för djuren, drag är ju sällan bra. Det kanske kan verka uttorkande på dom dessutom? Appropå syre till djuren. Dom ligger ju i dvala, går det åt någon nämnvärd mängd syre då? Jag bara tänker att i dvala är ju hjärtrytmen mycket lägre, och det borde ju innebära att det är mindre volym blod att syresätta. Hur känslig är ormens dvalacykel kontra temperatur?? För syrets skull kanske du skulle ha någon form av värmeväxlad ventilation?!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om du skall ha ormar för 80k så hade jag inte rek en mekanisk termostat även om dessa, med besvär, går att ändra för lite andra temperaturområden. Om det blir fel på ett eller annat sätt (mekaniska som elektriska) så skall dessa ställa sig så att kompressorn är konstant igång vilket är meningen så att inte mat osv skall bli förstört. Detta är dock förstås det samma som livet för dina ormar.

En elektronisk variant som inte är tillverkad direkt för kylskåp som tex den hos Clasohlson eller så är att föredra i sådana fall. Personligen så hade jag sedan satt in både det ena och det andra i säkerhetsgrejer så att ormarna inte skulle kunna få några som helst problem utan att jag blivit varnad direkt om något skulle hända med temperaturregleringen.
winzhangout

Inlägg av winzhangout »

Jo en sak jag testade under natten med att lämna dörren öppen ca 1cm, enligt vad jag hört i sömnen verkar kompressorn ej hållt på och jobbat 24/8 precis. Samt tempraturen har legat rätt ok. Så om man kan göra så kanske en form av larmsensor räcker "alltså som skulle stänga av kylen om den går under låt säga 8 gradernågon som kan ha tips på nån sådan? Samt finns det stora nackdelar med att låta kylen ha en liten glipa på dörren? Strömförbrukningen är inget som jag bryr mig nämnvärt om då det inte handlar om några super långa tider djuren skall dvala. Du har rätt ang att hjärtrytmen sjunker drastiskt under dvalan och därmed andningen går ner till minimala mängder. Och jag kikade runt lite på vinkylar, verkar som de håller perfekta tempraturer men väntar med att införskaffa en sådan till nästa år. Försöker fixa till den kylen jag sitter med tillfälligt iafl.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Dom nackdelarna som jag kan komma på med att ha kyldörren öppen är att kompressorn kommer att gå hårdare(minskad livslängd och högre elräkning) samt att du kommer att få mycket kondens på förångaren, så du kanske kommer att få tömma kondensskålen ovanpå komressorn på vatten(det är möjligt att den inte kommer att hinna ta hand om allt). Alternativt kan du ju dra dräneringsslangen till en stor hink/ett avlopp direkt.

Du kan ju bygga en reglering som justerar glipan i dörren mellan säg 3-20mm.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Samtidigt får kompressorn jobba hårdare och blir varmare, vilket medför att vattnet avdunstar snabbare. På min e-lux klrar den iaf av att stå fullt öppen utan vatten på golvet.

Om du lägger ormarna i lådor borde det jämna ut tempen lite. Det, dubbla termostater och varningssystem borde vara okej.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ett kylskåps kylsystem har ju bara av/på. Det borde göra att temperaturen åker upp och ner med flera grader. Klarar ormarna det? Tycker de att det är för varmt så kan de väl bestämma sig för att gå ur dvalan? Om sedan temperaturen sjunker så blir det dvala-dags igen. Stämmer det?

Om jag nu var tvungen att använda ett kylskåp så skulle jag bara använda skalet till kylskåpet. Byta termostat och kyla med hjälp av peltierelement. Sedan ett frånluftsuttag högst upp och friskluftsintag långt ner i kylen.

Ormar i dvala förbrukar lite syre, men de behöver ändå syre och rätt luftfuktighet för att inte skinnet ska torka. Är det för fuktigt och för låg temperatur i kylen så kan skinnet torka.

Syremätare är nog inte helt lätt att få tag i. Det är bättre att se till så man är nästan överdrivet säker på att det kommer in syre än att vara tveksam.

Är det många och stora ormar?

Har du möjlighet så får du gärna ta kort på ormarna och lägga in här. :)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Det finns ju ganska stora kylboxar för t.ex. bilar som använder peltierelement. Biltema har ju en för 400:- (visserligen inte så stor).
Att reglera temperaturen i dem är nog inte så svårt.
Finns ju en inbyggd säkerhetsfunktion i den lösningen också eftersom verkningsgraden sjunker när man kyler. Den klarar ju bara att dra ner temperaturen ca 20 grader under omgivningen.
helmut

Inlägg av helmut »

Har för mig att Hjertmans båttillbehör har ett löst kylaggregat som kan passa.
Jag hade ett "terrarium" för mina orkideer på ca 3 kubikmeter och tyckte att båt kylaren fungerade bra för att dra ner tempen till 5 - 10 grader på natten.
Terrariet kan du bygga i spånplatta och isolera med cellplastskivor. Med en glasskiva och massor med snygga växter kommer det att bli en skönhet i lägenheten.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Häftigt!! Hade du elektrisk bevattning och belysning också??
xxargs

Inlägg av xxargs »

Andax skrev:Det finns ju ganska stora kylboxar för t.ex. bilar som använder peltierelement. Biltema har ju en för 400:- (visserligen inte så stor).
Att reglera temperaturen i dem är nog inte så svårt.
Finns ju en inbyggd säkerhetsfunktion i den lösningen också eftersom verkningsgraden sjunker när man kyler. Den klarar ju bara att dra ner temperaturen ca 20 grader under omgivningen.

Peltier har dålig COP typ 0.3 som bäst , så den blir dyr i längden

Håller med TomasL mfl. att kylskåp ger för stora temperatursvängningar på timbasis. Även om man lastar den full med vattendunkar, så kommer det fortfarande rinnande iskall, torkande luft från den kalla kylelementen när kompressorn är igång, för att sedan bli ganka varmt när kompressorn inte är igång, och halvtimme-timme senare starta igen och så håller det på. - kylskåp jobbar på det sättet med ganska stor temperaturvariation i luften och maten får står för utjämnandet av temperaturen och åker säkert upp och ned flera grader kontinuerligt i processen. Skulle man placerar djuren inne i en stor dunk med mycket tjock vattenmantel runtom med tidskonstant på flera timmar i kylskåpet så kanske det skulle funka, annars inte och djuren stressas sönder av de ständiga temperaturvariationerna.

(har man sovit i militärtält med någon som inte kan elda jämt i tältspisen och därmed stora temperaturvariationer så vet man hur detta kan förstöra nattens sömn...)

Möjligen skulle TomasL:s förslag med vinkyl fungera, dom jobbar inom önskad temperaturområde, förmodligen mindre temperatursvängningar, men detta bör kontrolleras med loggande tempmätare med _liten_ sensor då det är lufttemperaturen som skall vara stabil - inte att 'varorna' skall agera som temperaturutjämnare som i vanlig kylskåp..

---

Vet att det förr (slutet av 70-tal) fanns akvariefilterpumpar med kylagregat för just kallvattensakvarium som ville ha 8-15 grader - bygger man en terrariumlösning med ett par cm dubbla väggar och låter kyld vatten gå i mellanväggarna (= stor kylyta) så bör man kunna få en kontrollerad sval miljö inne i terrrariumutrymmet...

då temperaturen bara skall sänkas runt 10 grader så bör det inte gå åt mer kylbehov än motsvarande att höja 10-15 grade för ett varmvattensakvarium, dvs runt 150 - 200, kanske 300 Watt nettoeffekt som mest även med oisolerad glas och 200-300 liter volym, TomasL kan nog lättare svara på detta, men jag gissar att det inte behövs så stor kylkompressor för att klara det behovet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Skulle nog gjort så här:

En gammal frysbox.
Ett egenkonvektionsbatteri.
En luftkyld kylmaskin (litet condensing unit) med en liten vätskeberörd förångare, liten buffertank och en liten circ-pump.

Producerar kylt vatten ca +5 grader, pumpas genom om batteriet, en digital termostat med 4 prober ser/par kopplade för att få ett medelvärde i boxen.

Då får man en oerhört stabil temperatur utan drag och onödiga luftrörelser.

Kostnad, nånstans mellan 10 och 15k gissar jag.
winzhangout

Inlägg av winzhangout »

Nu löste jag det såhär Spendrups sponsrar mig med en ny stor öl/läskkyl. 2 1/2 meter hög, har plats för massvis i den, samt det är fläkt inuti som går 24/h och moddade så den ger en temp på mellan 14.2 - 14.3 asså 0.1 i temp skillnad under 2 dygn jag mätt, det är kanon, har 6 genomskinliga plastlådor med lufthål för ventilationen också så nu har alla "sötnosar" somnat in..

Tack för alla som försökt att hjälpa till.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Är det giftormar du har eller?
winzhangout

Inlägg av winzhangout »

Nix bara ogiftiga,, har barn och hundar hemma så jag vågar inte riskera nått, annars skulle jag gärna köpt på mig några fina huggisar :D
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Nice! Bra att det löste sig på ett bra sätt till slut iaf.
Skriv svar