Död laptop pga spänningsspik
-
Ok, ska kuta till stan imorgon och köpa mig en multimeter, men eftersom jag inte använt en sådan på massa år så kommer (nybörjar)frågan: Är det spänningen jag ska mäta?xxargs skrev:Med multimeter så skulle du lätt kunna kontrollera om den trasiga dioden har gått i kortslutning - och då har du väldig tur, då tar du bara och löder bort denna diod och sedan ansluter datorn till sin nätaggregat med rätt polaritet och bör trilla igång (sätt dit en hel diod för senare skydd)
Men är det avbrott i dioden så kan du nog utgå från att hela moderkortet är brännt - har Hårddiskar etc överlevt (prova i annan dator)?? - Har du _väldig_ tur så kanske det nöjde sig med att bränna några switcade omvandlare etc. (om du kan få tag på utbyteskretsar) påvägen till alla logikktretsar - men för det mesta brukar även logikktretsarna/minnen etc. ta allvarlig skada vid polvändning över 1-2 Volt om så bara under några ms...
polvändning är _inte_ bra när det gäller digital elektronik.
jo en sak till, en sådan här polvändningsdiod kan inte gå sönder på annat sätt än att just + och - kopplats omvänt mot det avsedda och ingen säkring som bryter strömrusningen i tid, - i spärrande läge (vid normal drift) tål dessa dioder flera hundra Volt så det handlar inte om överspänningsskada - utan 'simpelt' polvändningsfel!.[/u]
ibland, ibland inte - 12-volts prylar brukar ofta bara ha en diod som kortsluter vid felpolning och hoppas att någon säkring löser ut i tid (läs säkringen i ciggaretuttagsproppen) .
Transildioder som skydd är förståss bättre (men dyrare) dom fungerar som zenerdioder men är också konstruerade att avsiktligt gå i kortis när dom går sönder - sitter det en sådan och är fortfarande kortis så är det bara att grattulera!, sådana ser man dessvärre allt för sällan i dom mer prispressade produkterna...
Transildioder som skydd är förståss bättre (men dyrare) dom fungerar som zenerdioder men är också konstruerade att avsiktligt gå i kortis när dom går sönder - sitter det en sådan och är fortfarande kortis så är det bara att grattulera!, sådana ser man dessvärre allt för sällan i dom mer prispressade produkterna...
-
zener går allt för ofta i avbrott - speciellt vid pulsström, har för mig att de ofta hade (har?) en ganska tunn bondtråd från ena ledaren till halvledaren pressad på den andra trådändan i glaskroppen...
Rutthna:
ja, det finns hopp om den spruckna dioden fortfarande är helt kortsluten, är det avbrott så är det nog dessvärre ganska kört.
Rutthna:
ja, det finns hopp om den spruckna dioden fortfarande är helt kortsluten, är det avbrott så är det nog dessvärre ganska kört.
Kanske en större variant av den här, de finns även som S4, men inte hos ELFA.
S3D
http://www.taiwansemi.com/
Det kan nog vara bra att kolla PF3 också...
S3D
http://www.taiwansemi.com/
Det kan nog vara bra att kolla PF3 också...
- prototypen
Protte, jo, det är nog ganska klarlagt. Frågan är nog mer vad mer som kan ha gått sönder.
Stinrew, själva komponenten står det ju FT på, men jag kan inte så mycket om picofuse. Att det är en säkring av något slag är nog ganska sannolikt, men det var mest för säkerhets skull. Om problemet var fel polaritet så kan nog säkringen ha klarat sig.
Min gissning är att P står för Power, dvs att komponenterna tillhör strömförsörjningsdelen ung.. Detta med tanke på att motstånd och kondensatorer i närheten är märkta PR resp. PC och induktanserna PL.
Stinrew, själva komponenten står det ju FT på, men jag kan inte så mycket om picofuse. Att det är en säkring av något slag är nog ganska sannolikt, men det var mest för säkerhets skull. Om problemet var fel polaritet så kan nog säkringen ha klarat sig.
Min gissning är att P står för Power, dvs att komponenterna tillhör strömförsörjningsdelen ung.. Detta med tanke på att motstånd och kondensatorer i närheten är märkta PR resp. PC och induktanserna PL.
-