A/D omvandlare / Grindar

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Enl. min chef är det inte priset på motstånd som är något men varje ytmonterat motstånd kostar runt 50-70 öra att få monterat i en ytmonteringslina. Så du låter snålheten bedra visheten om du tror att det blir billigare med diskreta komponenter, det blir i verkligheten dyrare.

Det du beskriver om och om igen att du behöver är just en op-amp/komparator i lämplig koppling och den görs inte billigare eller enklare än med en sådan krets.

Då transistorer i sig är temperaturberoende kan du inte använda Vbe som referens, du måste alltså ha en differentiellkoppling som består av 3 transistorer + 4 motstånd som minimum, detta ger MONTERINGSKOSTNAD om ca: 3,50, då ska du lägga till komponentpriserna, kretskortytan och räkna in MTBF i detta, ditt slutresultat kommer att bli att en op-amp är billigast.

Men om du nu VILL göra det dyrt och besvärligt kan jag rekommendera en mycket enkel diffrentialförstärkare, du måste dock komma ihåg att montera de 2 ingångstransistorerna i tät fysisk närhet för att deras temperaturdifferens ska bli minimal, de bör även vara parade med varandra, det blir "lite" mer bökigt, tar en del längre tid men du vill ju ha det besvärligt och dyrt så det får det kosta.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> jag håller på me utveckling av en produkt där priset är hjärtat i det hela och varje öre räknas,

Helt OK. Varför inte klargöra det från början... :-)

Jag tror att det är svårt att hjälpa till utan att sitta med samma
underlag och info som du har. Hur ser resten av "prylen" ut ?
Vad är det för signal som ska detekteras ? Impedans på
signalkällen ? Vad ska utgången från denna "kompareringskrets"
gå till ? D.v.s vilken utimpedans ska/måste den ha ? Lösningen på
just de aktuella frågan kanske innebär en ändring i någon annan del
av prylen... O.s.v o.s.v.

Det är lätt för dig som sitter med "facit" i knät och enkelt kan
förkasta alla förslag därför att de inte stämmer in mot det som
vi *inte* har fått veta... :-)

> två transistorer 20cent kanske, och kanske även strömsnålare blir de!

Det finns extremt strömsnåla komparatorer, men, som sagt, bara du kan
väga den ena parametern mot de andra. Det är inte alls någon självklarhet
att t.ex Jimmys två-transistor lösning blir strömsnålare.

Så, som du märker, så är det väldigt svårt att få optimala svar om man inte
lägger alla papper på bordet, och det vill du antagligen inte göra *här*. :-)
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

tack jimmy :)

ja e inte den som orkar räkna nu iaf, men de behöver du inte heller göra i detta fall (har checkat tråden), jag söker alla möjliga alternativ för att finna det mest kostnadseffektiva då jag inte har ngra andra krav som snabbhet, om ngn har ngra fler alternativ blir jag JÄTTEGLAD! :)

kommer sen när jag fått reda på komponentpriserna avgöra vad som väljs :)

nu e de dags o sova, skola imorn

tack för ikväll allihopa! och god natt :)

och sitt inte uppe för länge ;)

MVH SmourF

EDIT: sodjan, de tänker man inte de första när man sitter o är helt trött och inte finne ngn direkt lösning sj :( man glömmer alltid ngt o jag glömde de :)

EDIT2: exemplet med NTC motståndet är väldigt bra underlag då jag kommer göra samma sak, förstärka en signal med en (OP1), sedan vill jag använda den som en SWITCH, på eller av vid en nivå, sedan ska den driva en lysdiod med en pulserande spänningskälla (OP2), matningsspänning 3V, skriv om de behövs mer! :) nu mste ja verkligen sova :) god natt :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför inte använda den första OP:n behöver du verkligen en förstärkare där? Jag fattar inte riktigt vad du är ute efter. Jag håller med Sodjan helt.
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

först vill jag tacka Icecap och även säga att jag har ingen aning om de där priserna men tack för du skrev de eftersom de e en viktig faktor, tack

sen, enligt min lärare då jag diskuterade med han så är jag tvungen använda en förstärkare på den signalen då den ändrar sig så lite (han e el guru pensionerad nu dock)

men jag är i nuläget bara o fiskar efter olika sätt att omvandla Analogt till binärt 1bit, Hög, Låg

jag kan inte förklara kretsen mer då den delen kommer i princip göra så...

och jag tycker efter de att jag lagt ner tillräckligt info vad jag vill att kretsen ska *göra* :)

jag kommer tillverka prototypen med en 4 op amp, dvs använda en komparator men jag fiskar andra alternativ :)

tack i förhand alla!!!

MVH SmourF
Skriv svar