Glappfri mutter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

jojje: visst är det så, det finns en viss gräns där denna princip fungerar hyfsat men är det då större massor eller större krafter involverade så måste förstås fjädern vara proportionellt starkare för att hålla emot dessa krafter och precis som du säger så blir till slut motståndet för högt för att det skall vara användbart.

Helt 100% glappfritt får man det aldrig men det är som sagt helt beroende på kraven man har om det är acceptabelt med det minimala glappet som ändå blir.
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Får man inte 100% glappfritt om man t.ex. har två muttrar som är låsta radiellt, med en fjäder som drar ihop eller pressar dem ifrån varandra axiellt? Åtminståne i teorin borde det vara glappfritt...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Så länge som fjäder orkar hålla emot.
Friktionen ligger då alltid på 100%.

Protte
JBV

Inlägg av JBV »

Den här varianten gillar jag:
Bild
Bättre än fjäder varianten då den är stum. Man drar bara ihop muttrarna lagom hårt och spänner ihop dom med den lilla skruven.
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

prototypen: Så länge fjädern orkar hålla emot ja. Vad du menar med att friktionen alltid ligger på 100% vet jag inte. Men det är klart, friktionskraften är ju friktionskonstanten * fjäderkraften (utan acceleration), så friktion har man alltid, om det var det du menade. Det har man även i en kulskruv, bara att den då är mycket mindre. Om man inte har höga krav på precision, lågt krav på hastighet, och en begränsad budget kan en fjäderbelastad "glappfri mutter" vara ett bra alternativ.

JBV: Den där lösningen ser onekligen trevlig ut. Liten och enkel och med justerbart glapp! Men det går väl inte (lätt) att göra med muttern i första inlägget? Man kunde tänka sig att tillverka sin egen förstås. Vet någon om det finns gängtappar (M12x3) att köpas för trapetsgängor?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Den versionen fungerar nog jättebra, om stången är helt jämn hela vägen. Annars nyper den ännu mera, än om man har en lagom förspänd fjäder.

Gängtapp kan man göra själv av en bit trapetsstång. Eller svarva till av två såna muttrar som är på första bilden.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Jag kan berätta om principen för glappfria muttrar jag använt i min
cnc-maskin

Bild

Två muttrar (blå) spänns mot varandra med en o-ring emellan (röd) tills lagom friktion o minsta glapp fås.
Sedan låses muttrarna fast med en omlindad plåt (grön) och två slangklämmor (gul).

Funkar bra för mig.
JBV

Inlägg av JBV »

På min fräs är det en variant där muttern är slitsad och man klämmer ihop den över ledskruven, det känns ju dock inte som en lika bra lösning då den klämmer åt lite snett och ojämnt (mer friktion för mindre stumhet). Det fungerar dock rätt fint! Man kan då komma ner i 0,01 mm vändglapp utan att det blir för mycket friktion (jag vet dock inte hur mycket som ska tillskrivas axelkopplingen eller lagret)
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Här kommer en skiss på hur jag tänkte mig konstruktionen som jag förklarade i ett tidigare inlägg.

Bild
Man sätter alltså en mutter i var ända av "huset" med en lämplig distans emellan. Sedan spänner man fast muttern i ena sidan, och skruvar in muttern i andra sidan, så att båda båda muttrarna via distansen pressas från varandra, och hålls ihop av gängstången. På detta sätt kan man ställa glappet, och när man är nöjd spänner man fast även den andra muttern via bulten på öronen. Skissen blev inte speciellt vacker, men principen borde framgå.
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

Dem två sista alternativen verkar ju inte allt för svåra att fixa, så det får nog bli liknande. men hur svårt blir det för motorerna att dra runt trapetsstången efter man har "fixat" glappet?
Battery

Inlägg av Battery »

Ytterst intressant design, tror jag skall pröva idiotdea's förslag på mitt bygge.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det finns större motorer.

Protte
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

battery du hade ju redan en bra början. varför inte slutföra det och se om det fungerar...

Bild på vad jag vill göra:

Bild

Det ända som fattas i bilden är en fjäder mellan dem två muttrarna
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Desto mindre spel man har, desto högre friktion och desto trögare går motorn. Man måste alltså väga glappet mot motståndet och göra en kompromiss man man är nöjd med. En konstruktion med ställbart glapp har den fördelen att man kan justera om glappet (och därmet rotationsmotståndet) om man inte är nöjd med inställningen.

Seiko89: Hur har du tänkt att din konstruktion skall fungera? Skall du spänna fast muttrarna med skruvarna (är det skruvar?) på "hylsbitarna" så har du ju ingen nytta av fjädern, förutom just i fastspänningsögonblicket för att få en förspänning. Det blir i så fall svårt att juster förspänningen om du inte är nöjd med den. Möjligtvis har jag missuppfattat skissen...
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

Jo det är skruvar...men skall man ha fjädern till annat än att "putta" isär muttrarna, det är väll ganska logiskt att man sedan spänner fast muttrarna i den position som fjädern gav? eller är jag ute och cyklar?

Edit: annars kan man ju lika bra skita i hela grejjen och bara använda en mutter
Skriv svar