Det borde gå att få fart på projektilen i en railgun genom att börja med en lägre ström och låg friktion(grafitsmörjning?). När jag gick på gymnasiet (då man fortfarande fick leka med sånt) brukade vi rulla rundstavar fram och tillbaka i ett magnetfält genom att vända strömmen genom staven. Det fungerade med platta stavar också, men det var svårare att få dem att flytta sig utan att svetsa fast någonstans.
Jag såg också någonstans att de använt en coilgun för att få fart på projektilen.
För ett tag sen lyckades jag göra en engångs coilgun av en solenoid, av misstag, jag räknade bl.a. fel en tiopotens på strömmen och hade ganska hög matningsspänning. Sprinten som håller fjädern på baksidan böjde sig som ett U och kolven flög iväg med ganska bra fart.
min coilgun skjuter cirka 10 meter men inte så jättehårt så jag ska se om det blir bättre om man knåpar ihop rätt antal kondningar.
Den skjuter avsågade m6 bultar som jag har filat till i änden
jag satt nyss och lekte med en 10000uf kondning på 15 volt och det går alldeles utmärkt att skära i aluminiumfolie med den, och då slog det mej tanken att om man har en större kondning på sådär 4 farad eller mer så borde man kunna skära i plåt med den.
eller har jag fel??
jag använde benen på kondningen det började glöda...hehe.
och sen så ska man ha konstant laddning på den dvs att den alltid är inkopplad på plus och minus.sen får man vara snabb