Planera bygge av cnc! Hjälp!
När du svetsar ihop ramen så kommer du "bygga in" (ännu mer) spänningar i materialet vilket kommer att göra den skev - garanterat. Om du avspänningsdglödgar den så kommer en stor del av de inbyggda spänningarna att "släppa" och det blir lättare att bearbeta ramen och få den att "hålla sig"."avspänningsglödgas"
Va?
Jag tycker det ser mycker bättre ut på de senare bilderna. Två vagnar per skena på Z skadar ju inte men kanske inte är nödvändigt - beror ju på vilka skenor du väljer. Sen en lite stabilare fastsättning av spindeln med "sidostag" som Jojje säger.
Vanliga gängstänger är det billigaste du kan ha, vilket är bra. Men det är också det sämsta. Eftersom maskinen är relativt stor blir skruvarna långa och vanliga gängstänger har relativt liten stigning vilket gör att dom måste snurra fort om du vill ha nån som helst hastighet. Detta gör dels att motorerna måste vara kraftigare eftersom dom tappar moment i förhållande till hastighten (stegmotorer), dels att skruven riskerar att börja "piska" som ett hopprep. Verkningsgraden på en vanlig gängstång är också väldigt låg vilket gör att en stor del av motorns avgivna effekt omvandlas till värme i muttern. En trapetsskruv, 4-5mm stigning med en självjusterande mutter skulle vara betydligt bättre enligt mig men allra helst en kulskruv så klart.... Meduza säjer ju en kulskruv som var runt 1m (1000mm

/H.O
Jag kan bidraga med en länk till ett likannde projekt som jag och en kompis håller på med:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=14437
(edit) Såg att Jojje redan hade länkat till tråden)
Det är en maskin i svetsat stål som avspänningsglödgats och planfrästs. Bordet är tillverkat av en bearbetad stålplatta.
Vi har gjort en del framsteg i byggandet och ska försöka att uppdatera tråden inom kort!
Om du har några frågor om vårt bygge så ska jag försöka besvara dom.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=14437
(edit) Såg att Jojje redan hade länkat till tråden)
Det är en maskin i svetsat stål som avspänningsglödgats och planfrästs. Bordet är tillverkat av en bearbetad stålplatta.
Vi har gjort en del framsteg i byggandet och ska försöka att uppdatera tråden inom kort!
Om du har några frågor om vårt bygge så ska jag försöka besvara dom.
Tack för alla svar!
Tack för länkarna jojje skall titta igenom dem nogrant
H.O: Tyvärr kommer jag nog inte kunna avspänningsdglödgar ramen med tanke på att jag inte känner eller vet någon som har en mega ungn:D.
Det här med spindeln blir lite jobbigt eftersom hållaren är i alu som blir lite svårt att svetsa, men kanske man får ta och göra en egen i stål så kan man svetsa och fixa så den håller, normalt så sitter ju spingelhållaren bara med bultar.
har också tänkt på det med gängstänger, trapetsstänger och kulskruvar.
kulskruvar ligger utanför budget än så länge men kanske blir aktuelt vid någon uppdatering. gängstänger har jag tillgång till gratis och var därför det bästa allternativet:D..men jag kan nog fixa trapetsstänger för en billig peng. det är nog ganska svårt att få tag på sånt om man inte har företag, kanske får flörta med pappa och se om han kan köpa in sakerna:D
Frågan om stegmotorerna är nog upp till om jojje har dem jag skulle vilja ha annars får det bli på någon annan hemsida som har till bra pris.
Edit: jojje vet du hur man beställer på mekanex? företag?
MVH: Felipe
Tack för länkarna jojje skall titta igenom dem nogrant
H.O: Tyvärr kommer jag nog inte kunna avspänningsdglödgar ramen med tanke på att jag inte känner eller vet någon som har en mega ungn:D.
Det här med spindeln blir lite jobbigt eftersom hållaren är i alu som blir lite svårt att svetsa, men kanske man får ta och göra en egen i stål så kan man svetsa och fixa så den håller, normalt så sitter ju spingelhållaren bara med bultar.
har också tänkt på det med gängstänger, trapetsstänger och kulskruvar.
kulskruvar ligger utanför budget än så länge men kanske blir aktuelt vid någon uppdatering. gängstänger har jag tillgång till gratis och var därför det bästa allternativet:D..men jag kan nog fixa trapetsstänger för en billig peng. det är nog ganska svårt att få tag på sånt om man inte har företag, kanske får flörta med pappa och se om han kan köpa in sakerna:D
Frågan om stegmotorerna är nog upp till om jojje har dem jag skulle vilja ha annars får det bli på någon annan hemsida som har till bra pris.
Edit: jojje vet du hur man beställer på mekanex? företag?
MVH: Felipe
www.wiberger.se säljer trapetsstänger för överkomliga priser till privatpersoner. Tex 1m 10x3 för 59,40:- plus moms (http://www.wiberger.se/templates/trapetsstaang.htm) muttrar kostar 41,10:- st för den gängan. Borde inte spräcka budgeten va? 

Hej,
TR10X3 = Trapets 10mm i diameter, 3mm stigning
TR 20X4 = Trapets 20mm i diameter, 4mm stigning osv
Köper du högergängad stång skall du ha högergängad mutter.
Jag hade nog satsat på 16X4 för samtliga axlar, möjligtvis 20X4 för den långa. Om du köper två muttrar till varje så går det att mecka ihop en egen "glappfri" mutter om inte din leverantör har sådana.
Jag vet inte om du absolut måste avspänningsglödga den men bearbeta den blir du tvungen till. Om en firma skall bearbeta den åt dig så hör med dom vad dom anser. Dom kanske (troligen) har nån bra kontakt för sånt.
/H.O
TR10X3 = Trapets 10mm i diameter, 3mm stigning
TR 20X4 = Trapets 20mm i diameter, 4mm stigning osv
Köper du högergängad stång skall du ha högergängad mutter.
Jag hade nog satsat på 16X4 för samtliga axlar, möjligtvis 20X4 för den långa. Om du köper två muttrar till varje så går det att mecka ihop en egen "glappfri" mutter om inte din leverantör har sådana.
Jag vet inte om du absolut måste avspänningsglödga den men bearbeta den blir du tvungen till. Om en firma skall bearbeta den åt dig så hör med dom vad dom anser. Dom kanske (troligen) har nån bra kontakt för sånt.
/H.O
Behöver du verkligen så långt som 1.2 meter? Du borde kunna fästa lagerbockarna till skruven på sådant sätt att endast runt 100+rörelselängden behövs.
Diametern bör du anpassa till skruvlängden, så att den inte börjar piska runt. För Z- axeln borde 10x3 vara gott nog och troligtvis även för x och y axeln.
Diametern bör du anpassa till skruvlängden, så att den inte börjar piska runt. För Z- axeln borde 10x3 vara gott nog och troligtvis även för x och y axeln.
leverantören har tyvärr inte backlashmutter eller vad dom heter men jag hade precis som du skrev tänkt att bygga en. det jag har tänkt att köpa:
Maskinfot WN348 G 50-M10X50 * 8 = 8,20*8 = 65,6:-
Trapetsgängad stång
TR 10X3 Gängad stång, höger, 5.8, 1m 59,40
TR 14X4 Gängad stång, höger, 5.8, 1m 96,10
TR 18X4 Gängad stång, höger, 5.8, 2m ??,?? (inte 1+1)
-------------------------
Trapetsgängad rundmutter:
2st TR 10X3 5.8 Rundmutter, höger, 5.8 22 15 41,10
2st TR 14X4 5.8 Rundmutter, höger, 5.8 30 21 48,70
2st TR 18X4 5.8 Rundmutter, höger, 5.8 40 27 61,60
Totalt = 791,7 + 25% = 989,625 + frakt?
Maskinfot WN348 G 50-M10X50 * 8 = 8,20*8 = 65,6:-
Trapetsgängad stång
TR 10X3 Gängad stång, höger, 5.8, 1m 59,40
TR 14X4 Gängad stång, höger, 5.8, 1m 96,10
TR 18X4 Gängad stång, höger, 5.8, 2m ??,?? (inte 1+1)
-------------------------
Trapetsgängad rundmutter:
2st TR 10X3 5.8 Rundmutter, höger, 5.8 22 15 41,10
2st TR 14X4 5.8 Rundmutter, höger, 5.8 30 21 48,70
2st TR 18X4 5.8 Rundmutter, höger, 5.8 40 27 61,60
Totalt = 791,7 + 25% = 989,625 + frakt?