electric_man : Aha!
Nu har jag gjort lite fler experiment, och kommit fram till att det gick visst ändå med kanthal-tråden, fast med vissa begränsningar(?).
Förut när jag provade så laddade jag upp kondensatorn, och laddade ur den nästan direkt till kabeln med kanthal-tråden på.. Nu väntade jag ett tag istället, ca 10 sek, och då funkade det, tråden började glöda en kort stund vid urladdningen

Det tar alltså lite tid för kondensatorn att nå sin fulla kapacitet.
Sedan provade jag att köra med en lång kabel, för att inte säga mycket lång t.o.m, och då funkade det inte.. Resistansmätte kabeln och fick fram 450 Ohm.. Lite väl mycket kanske, hehe.
Trots att jag nu lyckats med någorlunda lång kabel, så är jag ändå inte riktigt nöjd. Vissa gånger så glödde inte tråden lika kraftigt som andra gånger etc, så metoden känns lite osäker att använda (kommer det funka den här gången? osv).
Jag mätte även upp vad kondensatorn höll för spänning, och kom upp i max 290 V (laddade upp kondensatorn med instrumentet redan påkopplat såklart). Jag vet fortfarande inte vilken kapacitans den har, eftersom det inte står något på den, men jag funderar på att beställa en ny 300V kondensator från ELFA och byta ut den som redan sitter på kortet. Det jag undrar är om man ska sträva efter låg eller hög kapacitans?
Oj, blev lite mycket text detta, men men..
Tack o gokväll!