Fredriks cnc-projekt
-
-
Det var det jag ahde för mig, att det var 25 kHz som var max i demoläge. Men blir verkligen topphastigheten på motorn högre på ex 35 Khz, är det inte bara nogranheten/uplplösningen?
Jag kommer vänta med att köpa licensen tills den dagen när allt är monterat och klart, vilket tyvärr ligger mellan 6 månader till 1.5 år bort. Om jag fattat rätt kommer man i nästa version av MAch gå ifrån LPT interfacet och gå över till externa pulsprocessorer(eller vad de kallas) typ geckos Grex. Skulle visst bli bättre på alla sätt, förutom ekonomiskt
Jag kommer vänta med att köpa licensen tills den dagen när allt är monterat och klart, vilket tyvärr ligger mellan 6 månader till 1.5 år bort. Om jag fattat rätt kommer man i nästa version av MAch gå ifrån LPT interfacet och gå över till externa pulsprocessorer(eller vad de kallas) typ geckos Grex. Skulle visst bli bättre på alla sätt, förutom ekonomiskt

Nej i praktiken blir topphastigheten inte högre för så snabbt kör du inte dina stegmotorer. Men om du kunde köra dem så snabbt så skulle det påverka. Räknar jag rätt blir det cirka 10.000 rpm.
Men du har väl hittat rutan för motorinställningarna? Det är ju där du ställer in acceleration/retardation samt maxhastighet.
Men du har väl hittat rutan för motorinställningarna? Det är ju där du ställer in acceleration/retardation samt maxhastighet.
-
-
Min momentkurva "slutar" vid 1800 varv, så kommer jag upp i det så är jag nöjd. Kanske var lite förhastat att enbart titta på en roterande motoraxel
. Remhjul, spännelement och rem har anlänt. Måste bara få remhjulen modifierade först så jag kan försänka spännelementen, sen kanske testköra linjäreneheten istället för att gissa!

-
-
Nu är x_axelns linjärenhet testkörd med stegmotorerna. Jag lade ingen längre stund på att konfigurera dem i Mach3 men testade lite olika inställningar på acc och velocity. Det är inget snack om att matningshastigheten kommer att räcka till vid fräsning, och snabbtransporten får väl bli vad den blir, men det var inte en chans att hålla imot släden med händerna, så kraften verkar räcka. Men de ev. förlorade stegen kanske inte syns så tydligt om man inte mäter med indikatorklocka? Jag provade endast att gå förbi och sedan tillbaka till nollan som jag märkt ut med en tejpbit.
Hur som helst så har jag även fått plåten till z-axeln/X-släden nu och den ser lika fina ut som de andra delarna jag fått tillverkade!

Det är 18 mm alu och första intrycket är att detta blir stabilt! Jag monterade på styrningarna, rullskruv och motorfäste och nu väger det tillsammans 27 kg. Det oroar mig lite att styrningarna är så pass förspända, det krävs en hel del kraft innan man fått dem att röra sig.
Så här långt är jag mycket nöjd. Dock måste jag erkänna att hela Z-paketet käns stort och tungt, men det är dimensionerat kring "överkomna" delar med hög klass så jag hoppas det kommer funka och att motorerna räcker till. Så här ser de ut monterat: (Måtten på plåten är 455 x 260 mm.)

Under jul ledigheten är planen att hinna bygga ihop elektroniken samt att testköra z-axeln vilket varit målet för året. Än så länge hålls tidsplanen
Jag grubblar mycket på vilken spindel som skall användas. Jag har inga större problem med platsen som ni ser, men "fina" spindlarna är ju inte direkt gratis, tex Elte, runt 7000 pix utan omformare. Lutar nu mest åt en UFM 1050 från Solectro, inga andra förslag?
Hur som helst så har jag även fått plåten till z-axeln/X-släden nu och den ser lika fina ut som de andra delarna jag fått tillverkade!

Det är 18 mm alu och första intrycket är att detta blir stabilt! Jag monterade på styrningarna, rullskruv och motorfäste och nu väger det tillsammans 27 kg. Det oroar mig lite att styrningarna är så pass förspända, det krävs en hel del kraft innan man fått dem att röra sig.
Så här långt är jag mycket nöjd. Dock måste jag erkänna att hela Z-paketet käns stort och tungt, men det är dimensionerat kring "överkomna" delar med hög klass så jag hoppas det kommer funka och att motorerna räcker till. Så här ser de ut monterat: (Måtten på plåten är 455 x 260 mm.)

Under jul ledigheten är planen att hinna bygga ihop elektroniken samt att testköra z-axeln vilket varit målet för året. Än så länge hålls tidsplanen

Jag grubblar mycket på vilken spindel som skall användas. Jag har inga större problem med platsen som ni ser, men "fina" spindlarna är ju inte direkt gratis, tex Elte, runt 7000 pix utan omformare. Lutar nu mest åt en UFM 1050 från Solectro, inga andra förslag?
-
Tidplanen höll inte riktigt, men jäkligt nära. Z-axeln är nu testkörd, problemet med att köra över skruvens gränser blev uppénbara och det tog 1 minut innan första kraschen, men det var ganska snabbt fixat. Limit-givare känns dock som ett måste. Elen är inbyggd i det fina, men stora, elskåpet jag lyckades rädda från skroten. Det sitter en inbygd 19" touchscreen i samt en "industri-dator" som skall sitta i utrymmet till höger. Tyvärr är det något skumt med den för att den gillar inte de LPT-kort jag försöker sätta in så skall den användas kanske en nc-pod eller G-rex användas då ethernet och USB funkar fint. Fördelen att det är stort är ju att det är lätt att bygga i, men nackdelen är ju att det är stort. Det är 800x600x400!
Bild på elskåp samt z-axel kopplad för testkörning:

Elskåpet invändigt.

Jag har provisoriskt monterat 2 Geckos på en Aluplåt. Tanken är att hitta en bra kylfläns med plats för 4 st (1 för ev framtida 4:e axel). Kommer förmodligen även att uppgradera BOB-kortet till ett med optokopplare, relä, samt "charge pump" för att bla få mina induktiva 24v givare att funka. Nu är det förmodligen bara på "elsidan" jag kan göra framsteg det närmaste tiden då plast för att bygga ihop allt saknas. y-axeln är heller inte påbörjade. Finns endast kulskruv, motor än så länge.
Bild på elskåp samt z-axel kopplad för testkörning:

Elskåpet invändigt.

Jag har provisoriskt monterat 2 Geckos på en Aluplåt. Tanken är att hitta en bra kylfläns med plats för 4 st (1 för ev framtida 4:e axel). Kommer förmodligen även att uppgradera BOB-kortet till ett med optokopplare, relä, samt "charge pump" för att bla få mina induktiva 24v givare att funka. Nu är det förmodligen bara på "elsidan" jag kan göra framsteg det närmaste tiden då plast för att bygga ihop allt saknas. y-axeln är heller inte påbörjade. Finns endast kulskruv, motor än så länge.
-
Ja visst är det!
Datorn satt i skåpet från början tillsammans med en 24 V transformator som driver den och skärmen. Men den är ganska special då den fungerat som en "mjukvaru PLC" om jag fattat det rätt. Den har XP emedded inlagt och det kanske är det som spökar. skall vid tillfälle lägga in vanliga XP Pro och se om det hjälper.

-