Förslag på broms?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

grym skrev:det finns en lite småkul lösning, det finns elektromagnetiska kopplingar, ser ut som en elmotor med två axlar, och om man sätter ström på spolen så låser man axlarna mot varandra, om man gör så och helt enkelt låser en axel och har den andra mot motoraxlen så får man en vettig broms

kommmer inte ihåg men någon surplusfirma, bihab?, hadde sådanna sist jag kollade
Mycket riktigt, bhiab.se har en sådan för ca 50 lappen. Artikel nr: BH-5335
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Inte illa. Hade jag sett den innan jag började konstruera hade jag nog införskaffat en sån.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

i mitt stora rundmatningsbord 250mm sitter det en konisk pinne, denna ger ju inte friheten att bromsa var som helst -beror ju på antalet hål. Men 2 andra delningsapparater har båda en låsning som en 6mm bult rakt in i chucken.
Bultens ända är nedsvarvad och ersatt med mässing. Dessa låses lätt med 20mm lång genomgående axel. Om du har plats mellan inner o ytter hus tycker jag du skall svarva en bricka i mässing som du formar efter diameter på chucken Bulten kan du sedan ta en liten luftcylinder att göra jobbet.

Färdiga finns i form av ställdon kallas ofta för knän, det är ett anta smala plåtar som genom olika växlingar trycker-drar-pressar mm 30kr på verktygsboden, Villdu ha bilder på dessa så säg bara till
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Tack för informationen. I just det fallet har jag gjort en lösning. Blev ett egentillverkat pneumatiskt bromsok monterat på en liten gejder med 10-15mm slag. Blev rätt bra faktiskt :)
Skriv svar