Reflow platta

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Här kommer en liten updatering (eller kanske upgradering) av det här projektet.

För att göra tempregleringen enklare behövdes en huv ovanför plattan för att motverka luftströmmar. Naturlig konvektion var det nån som nämde... Så jag invigde min sprillans nya clasohlson plåtbock för detta:

Bild

Hjälpredan ville också vara med på bild. Vår dotter Frida:

Bild

Huven är bockad av 1 mm stålplåt och har en 2 mm glasskiva som tak. Här nymålad (600 grader värmebeständig färg) och hopmonterad:

Bild

Byggde också en hållare för tempsensorn. Hållaren är som ett "clips" som trycks fas på kanten av reflowplattan. Armen består av 1 mm fjäderstål med en ögla längst ut. Armens längd och riktning är justerbar via skruvarna. Jag är mycket nöjd över denna lilla sak!

Bild

Bild

Sensorledningen genom öglan och sen fastskruvad. Armen ger ett lagom tryck mot plattan. Går enkelt att lyfta på armen och sätta kretskortet under sensorn om man önskar reglera efter kretskortets yt-temp:

Bild

Bild

Bild

Och resultatet då? Jag tror jag börjar vara i mål. Den blå kurvan är den automatiska tvåstegs kalibreringen. Första reflow rundan efter auomatisk kalibrering gav ca 10 grader får låg topptemperatur. Justerade manuellt övervärmnings kalibreringsvärdet ner med 8.5 grader och gjorde en ny reflow runda. Det är denna andra runda som syns i kurvan. Topptemperaturen landar nu perfekt på ca 215 grader:

Bild

Kylningen påverkas givetvis av huven men faktiskt inte så mycket. Jag behöver inte lyfta av huven under kylfasen.

Det är sent... bäst att gå och lägga sig nu. Man kan ju bli väckt tidigt i morgon, det är ju farsdag. :)
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Tack för det tipset!!! Jag hade redan hunnit glömma att jag måste ringa farsgubben imorgon(idag, fast när jag har sovit).
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Ser mycket bra ut, bättre än så kan man knappast få. :tumupp:

Snygg och smart fastsättning av termoelement, det blir enkelt att mäta kretskortets verkliga temperatur på detta viset. Har du testat nåt om temperaturen är jämn över hela ytan på plattan?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Intressant bygge. Ser riktigt bra ut :tumupp:. Hur bra är Classes plåtbock?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Väldigt bra gjort! :tumupp: :tumupp:

"Fast stålplåt är mycket jobbigare än alu, speciellt sådana här detaljer"

Usch ja, det är rena mardrömmen. Särskillt om man måste göra det i en lägenhet..
Jag har lite sånt pyssel att se fram emot idag. Gah...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad är bäst egentligen ugns reflow, eller värmeplatte reflow ..?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

thepirateboy: Lite tester har jag gjort men resultatet är inte tillförlitligt eftersom det andra termoelementet är av helt annan typ. Temperaturen varierar nog på olika ställen, hur mycket vet jag inte. Det skulle vara intressant att titta på plattan med en värmekamera. Variationen blir större ju högre derivata man kör med, eftersom plattan inte hinner transportera ut värmen till de kallare områdena tillräckligt snabbt. Värmetråden är format som ett V och det är inte optimalt. Värmetråden borde vara jämnt och tätt fördelad över hela plattan.

Jag har lärt mig en hel del av att bygga den här regleringen. Vissa antaganden jag gjorde till en början var felaktiga. T.ex: "Mera metall runt värmeelementet ger högre övervärmning." Det är fel! Mera metall sänker övervärmningen och sänker även derivatan. Övervärmningen kommer sig av att när ström flyter genom värmetråden är den mycket het, mycket hetare än själva värmeplattan. När strömmen upphör kommer denna höga temperatur att jämnas ut i metallen runtomkring. Om det finns lite metall, blir den proportionellt hetare än om det är mycket metall...

Jag har också konstaterat att reflow reglering är svårt. Det är inte vanlig reglering det är frågan om. Dvs var man försöker hålla en viss temperatur. Vid reflow skall man hela tiden jaga ett börvärde som ändras. Regleringen skall eftersträva en jämn temperaturökning utan att för den skull sjuta över en viss temperatur när man övergår till nästa sektion i reflow profilen.

Fritzell: Den är helt ok för hobbybruk. Stabil konstruktion av tre vinkeljärn. Lite märkligt sätt att spänna fast plåten med bara.

blueint: Bäst ur vilken synvinkel? För komponenterna och lödpastans del tror jag inte det spelar så jättestor roll om bara rätt temperaturprofil uppnås...
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Innan jag själv börjar på ska jag passa på att fråga både i mri:s och thepirateboy:s tråd: Vilken väg tycker ni jag ska gå? Strykjärn eller brödrost?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Slutresultaten (dvs. lödprofilen) av de två ganska olika metoderna (luftvärme vs. platta/direktvärme) blev ju ganska lika. Nedkylningen blir snabbare i brödrost dock. Men det är kanske andra saker du skall titta på. Med strykjärnsmetoden har du ingen annat än själva värmeelementet att utgå ifrån, dvs det blir ju en hel del mekaniskt arbete. Med brödrost har du i princip ett fungerande chassi färdigt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Fint. Tycker dock plåtbocken ger lite stora böjradier. Går det att justera tro?
De plåtbitar jag får bockade av min farbror har nästan noll i radie på insidan. Han jobbar dock som plåtslagare och har riktiga maskiner.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

intressant projekt!

ser att du noterat en viktig sak:
för en noggran temperatureglering i tid/temperatur bör man ha låg massa, eftersom det motsvarar en stor tröghet i systemet.

Ett strykjärn som du har samt en tunn aluminiumplatta är nog idealiskt.
Bättre hade såklar varit om värmelementet hade varit tunn folie klistrad på baksidan av aluminiumplattan.

finns sådant?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag är grön av avund. Vill också ha en sån där :drool:
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

MadModder: Plåtbocken har lite udda konstruktion. Det går inte att justera radien, plåtbocken gör det "automatiskt" beroende på plåtens tjocklek.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Men Tekko, vad ska du med en sån till? Det funkar ju bara med ytmonterade komponenter. :roll:
Tekko

Inlägg av Tekko »

Kollade faktist efter dispenser på ebay å hittade några som liknade mri´s boscom, men jag har ingen fnyf så det fick vara.
Skriv svar