För att göra tempregleringen enklare behövdes en huv ovanför plattan för att motverka luftströmmar. Naturlig konvektion var det nån som nämde... Så jag invigde min sprillans nya clasohlson plåtbock för detta:

Hjälpredan ville också vara med på bild. Vår dotter Frida:

Huven är bockad av 1 mm stålplåt och har en 2 mm glasskiva som tak. Här nymålad (600 grader värmebeständig färg) och hopmonterad:

Byggde också en hållare för tempsensorn. Hållaren är som ett "clips" som trycks fas på kanten av reflowplattan. Armen består av 1 mm fjäderstål med en ögla längst ut. Armens längd och riktning är justerbar via skruvarna. Jag är mycket nöjd över denna lilla sak!

Sensorledningen genom öglan och sen fastskruvad. Armen ger ett lagom tryck mot plattan. Går enkelt att lyfta på armen och sätta kretskortet under sensorn om man önskar reglera efter kretskortets yt-temp:

Och resultatet då? Jag tror jag börjar vara i mål. Den blå kurvan är den automatiska tvåstegs kalibreringen. Första reflow rundan efter auomatisk kalibrering gav ca 10 grader får låg topptemperatur. Justerade manuellt övervärmnings kalibreringsvärdet ner med 8.5 grader och gjorde en ny reflow runda. Det är denna andra runda som syns i kurvan. Topptemperaturen landar nu perfekt på ca 215 grader:

Kylningen påverkas givetvis av huven men faktiskt inte så mycket. Jag behöver inte lyfta av huven under kylfasen.
Det är sent... bäst att gå och lägga sig nu. Man kan ju bli väckt tidigt i morgon, det är ju farsdag.