CNC-grejjen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gnu
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 maj 2003, 15:13:17
Ort: Stückholm

Inlägg av Gnu »

cyr skrev:
GeekJoan skrev:DAMN! :shock:

I LIKE!

Men den där första länken kräver login...
<reklam>Så kul har man om man pluggar D i Linköping </reklam>

Lägger upp pdf:en på min maskin då, här:

http://130.236.229.26/steg.pdf
ingen av dina länkar funkar idag :(
Gnu
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 maj 2003, 15:13:17
Ort: Stückholm

Re: CNC - ska jag ta betalt?

Inlägg av Gnu »


1) inte alls - sånt här ska vara gratis! 2) donationer ska räcka! 3) sälj byggplaner på maskinen! 4) sälj delarna i "byggsats"!
jag tycker gott du kan ta betalt för byggplaner, ritningar etc.

jag ska bara jobba i två veckor i sommar så jag måste ha något projekt annars blir det jobbigt :P

jag väntar troget men otåligt på att din sida ska bli klar
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Gnu skrev:
cyr skrev:
GeekJoan skrev:DAMN! :shock:

I LIKE!

Men den där första länken kräver login...
<reklam>Så kul har man om man pluggar D i Linköping </reklam>

Lägger upp pdf:en på min maskin då, här:

http://130.236.229.26/steg.pdf
ingen av dina länkar funkar idag :(
Min lina har varit nere några timmar idag...
Gnu
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 maj 2003, 15:13:17
Ort: Stückholm

Inlägg av Gnu »

åhåjaja!

Nu fungerade alla länkar "utbra" som kungen hade sagt.

Jag tror den där pdf-filen var precis vad jag behövde för att kunna sätta mig in i hur stegmotorer fungerar.

tack så mycket!
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Hej!

Jag har också en CNC maskin =)

Efter att ha försökt bygga en egen maskin och misslyckats så köpte jag en färdig konstruktion från tyskland. Den är väldigt stabil och funkar fint!

Elektroniken har jag byggt och designat själv såklart! Det består av en Atmel ATMega16 som är kopplad till datorns serieport och tre stycken stegmotordrivkort som jag byggt. ATMega16:processorn tar in koordinater och hastighet från serieporten och beräknar med linjär polarisation (i tre dimensioner) ut hur stegmotorerna skall röra sig (detta var lite klurigt, men jag lyckades faktiskt lösa det utan flyttal och andra tunga beräkningar).

Drivkretsarna som jag använt till drivkorten heter L297 och L298 och är mycket behändiga att använda, klarar 2A per lindning, precis vad mina stegmotorer är specade för! Jag köpte kretsarna på Farnell...

Det svåraste (eller mest tidskrävande) är mjukvaran för PC:n. Jag har skrivit ett windowsprogram som kan ta in HPGL filer och Gerber filer (G-kod). Det funkar fint att t.ex. göra en mönsterkortslayout i Eagle, göra om denna till HPGL-format och fräsa, tyvärr har jag inte hittat några bra frässtål för denna typ av arbeten, mina finaste är för grova (1mm diameter). Jag har även lyckats göra fräsarbeten i 3D genom att göra en CAD-ritning i Rhinoceros och sedan föra över detta till ett CAM program som omvanldar CAD-ritningen till gerber-kod, min mjukvara har dock inte stöd fullt ut för g-kod men det fungerar ok om man vet vad man gör!

Det jag har kvar att göra och förbättra är bland annat:
* Acceleration av stegmotorer, nu går de i en fast hastighet, vilket medför att det blir lite ryckigt vid vissar rörelser
* Bättre mjukvara i PC:n, t.ex. optimering av HPGL-filer.
* Stegmotordrivningen klarar endast helsteg och halvsteg, mikrostegning vore att föredra. Vid rörelser med låg hastighet kommer maskinen mer eller mindre i självsvängning, vilket inte känns så bra!

Något ni undrar, fråga på =)

Bild

Bild




Edit: bilderna verkar inte funka så bra, testa här istället http://www16.brinkster.com/strombom2/maskin.htm
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10711
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Jäkligt coolt!

Har du ingen film på den in action? Eller någon bild på en färdig fräst produkt.
Gnu
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 maj 2003, 15:13:17
Ort: Stückholm

Inlägg av Gnu »

vad kostade den där konstruktionen då?

berätta mera!! :o
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Gnu skrev:vad kostade den där konstruktionen då?

berätta mera!! :o
Ungefär 1000 euro... lite mycket pengar för en student kanske, men det är en kul apparat =)

Jag ska försöka ta en film på den under arbete i veckan nu...

/Johan
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1647
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Ja, det var modell avancerat :P
Grymt fräck var den i alla fall.

programmerade du hela programmet i VB?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10711
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Jag har en sån här som jag funderat på att göra nått med. Men jag vet inte om kordinatorbordet är så pass bra att det skulle funka?

Bild
Gnu
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 maj 2003, 15:13:17
Ort: Stückholm

Inlägg av Gnu »

dom där rattarna ser lite plastiga ut :>
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10711
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Umm, det är dom åxå.
Gnu
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 maj 2003, 15:13:17
Ort: Stückholm

Inlägg av Gnu »

nu har jag läst en hel del om just stegmotorer och styrningen.

nu försöker man hitta olika "kit" som är lite billigare med typ 3 stegmotorer..

hade tänkt att jag skulle styra med hjälp av två datorer.

tror det funkade så att på första datorn har man själva programet (typ CNC-player) som skickar information till den andra datorn som bara har dos och en klient till programmet i första datorn.

sen kunde man styra motorerna direkt från den första också men då brukade det bli störningar eftersom datorn höll på med annat också.. och det är väl onödigt om man bara kan ta en gammal dator och använda den som "klientdator."

jag fabulerar :oops:
pelle76
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 maj 2003, 15:22:17
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av pelle76 »

Gnu:

Jag går i samma tankar som du och har bestämt dig för att ha en gammal P1:a som styrdator. Jag kör nog FreeDOS på den. Man behöver ju inte ens ett grafikkort till den. Bara en liten hårddisk och ett litet minne.

En Windowsdator skulle nog inte palla att styra en fräs direkt. Det blir ju ett Realtidssystem där svarstiderna är viktiga för fräsens precision. Ska du bara göra raka streck är det ju ganska lungt. Då får det ju ta den tid det tar. Men om man skall göra figurer där de olika axlarna är inblandade så är det ju väldigt viltigt att de är synkade.
Gnu
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 maj 2003, 15:13:17
Ort: Stückholm

Inlägg av Gnu »

åhå :D

tycker det där med styrdatorn är lite oklart :)

behöver man verkligen ens en HD? kan man inte köra klienten från typ BIOS eller disketstationen?

oj! nu fabulerar jag igen :?
Skriv svar