I en kvartskristall
kanske man kan bygga sig en miniatyrultraljudstvätt med en sådan okapslad kristall
det kuliga var att jag klipte sönder en i förra veckan för att visa vad det var i dom,
halft ot, någon som kommer ihåg dom gamla stora modellerna från tvapparater, ca 3*4 cm och 5mm breda, någon som vet vilken frekvens det är på dom?
det kuliga var att jag klipte sönder en i förra veckan för att visa vad det var i dom,
halft ot, någon som kommer ihåg dom gamla stora modellerna från tvapparater, ca 3*4 cm och 5mm breda, någon som vet vilken frekvens det är på dom?
Såvida det inte handlar om säg kanske en 1/100-dels eller förmodligen mer kanske en 1/1000-dels droppe och mindre så tror jag nog inte det är ens värt att försöka. Det krävs rätt stora krafter för att få vatten att röra sig så mycket att det slås sönder så att det finfördelas även för små mängder. En lite tunn kvartsplatta matas inte ens med i närheten av den effekt som behövs och den rör sig inte heller så mycket för att klara av att slå sönder vattnet. Sedan kommer både dess frekvens och rörelse att dämpas kraftigt vid en sådan tillförd belastning. Så jag tvivlar starkt på att det skulle kunna, möjligen så såvida det inte handlar om extremt små mängder.
Angående tv apparaten så om vi tänker på samma sak så är det något som kallas för fördröjningslinje eller liknande och där innehållet ser ut som något som liknar en frostad större glasplatta där det vad jag sett är fastsatt 4 elektroder på, men vad dess funktion var kommer jag dock inte ihåg men med tanke på dess benämning så är det väl för att fördröja någon signal eller så.
Angående tv apparaten så om vi tänker på samma sak så är det något som kallas för fördröjningslinje eller liknande och där innehållet ser ut som något som liknar en frostad större glasplatta där det vad jag sett är fastsatt 4 elektroder på, men vad dess funktion var kommer jag dock inte ihåg men med tanke på dess benämning så är det väl för att fördröja någon signal eller så.
vet faktiskt inte vad det är, har inte hållt på med tvapparater så vidare mycket, som en liten glasskiva med två plattor med vardera två anslutningar om jag inte minns fel, trodde det var en lågfrekvenskristall
hm om jag inte minns fel så fanns det klickar med något lim på plattan i ett rutmönster med, har någa bortlödda sådanna liggandes , någonstans
hm om jag inte minns fel så fanns det klickar med något lim på plattan i ett rutmönster med, har någa bortlödda sådanna liggandes , någonstans

ultraljudet ja, bara en tanke, har en ultraljudstvätt och det är rejäla skivor för ultraljusdgenereringen
kan man förrsten överföra så höga frekvenser i ljud?
som man har två uppklippta kristaller några centimerer i från varanda och sänder med ena och tar emot med den andra?
bara en idiotisk tanke till, måste sova snart innan man skriver något riktigt korkat
kan man förrsten överföra så höga frekvenser i ljud?
som man har två uppklippta kristaller några centimerer i från varanda och sänder med ena och tar emot med den andra?
bara en idiotisk tanke till, måste sova snart innan man skriver något riktigt korkat
grym: Dom jag sett har bara haft en kristall men som du sa några små fyrkantiga klickar av något hårt material i ett bredare rutmönster kanske för intrimmning eller så skulle jag kanske gissa på. Kan mycket väl kanske vara en kristall men vet ej om så är fallet.
Överföra ljud på det viset du nämner borde kunna fungera om ett ljud som sänds ut från en kristall har samma frekvens som den andra kristallen normalt arbetar vid så borde då denna komma i resonans och börja svänga. Men då det knappast är speciellt höga volymer det handlar om så är det knappast några långa sträckor man kan få till kanske någon mm.
Chribbe76: tänk på att wikipedia är ett allmänt uppslagsverk där vilket obegåvad som begåvad person får skriva i, med andra ord var inte helt säker på att allt som skrivs där är helt sant.
Även om jag nu inte vet om så är fallet så tror jag däremot på att en "modern" kristall ser ut precis som på den första bilden i tråden. Det var väl dessutom också en 32Khz klockkristall? En tidhållande grej som ev kan påminna om något gaffelliknande är en typ av elektriska klockor som inte arbetade med kvarts utan med en svängande mekanisk grej om jag inte minns fel. Var väl något här som gjorde något sådant har jag för mig.
Överföra ljud på det viset du nämner borde kunna fungera om ett ljud som sänds ut från en kristall har samma frekvens som den andra kristallen normalt arbetar vid så borde då denna komma i resonans och börja svänga. Men då det knappast är speciellt höga volymer det handlar om så är det knappast några långa sträckor man kan få till kanske någon mm.
Chribbe76: tänk på att wikipedia är ett allmänt uppslagsverk där vilket obegåvad som begåvad person får skriva i, med andra ord var inte helt säker på att allt som skrivs där är helt sant.

Ja, det stämmer tydligen.
Gaffelmodellen har nog högre Q-värde (om man nu får benämna det så) vilket även borde göra så att kristallen kan dra mindre ström.
Alltså stora fördelar för klockor med batteri-drift.
Det här var alltså bara en teori jag slängde ur mig.
Jag lyckas inte hitta någon bild på en sådan så det lutar väl åt att jag slaktar kristallen i min klocka.
He he, Jag sökte på Crystal och fork och hittade denna:

Gaffelmodellen har nog högre Q-värde (om man nu får benämna det så) vilket även borde göra så att kristallen kan dra mindre ström.
Alltså stora fördelar för klockor med batteri-drift.
Det här var alltså bara en teori jag slängde ur mig.
Jag lyckas inte hitta någon bild på en sådan så det lutar väl åt att jag slaktar kristallen i min klocka.
He he, Jag sökte på Crystal och fork och hittade denna:

Hadde ju kunnat stämma, jag har dock inte heller sett någon bild pådet.
Aha, fräckt system det där med PAL systemet. Intressant och veta för jag har undrat över denna fördröjningslinjes funktion en tid. Anade att var något akustiskt pga uppbyggnaden på en jag visst hade liggandes och som jag tog några bilder på:

Tydligen en fördröjning på 63.943 mikrosekunder.

Tror det fungerar på det viset att en deformation på ytan skapat av en av dessa lite tjockare grejer som sitter på sidan som kontakterna är kopplade till, skapar kanske ett klick eller så på ytan som sedan fortplantar sig genom hela kristallen efter vägar som kanske dessa mörka klickar på ytan riktar in eller har kanske med injustering att göra så att fördröjningen blir exakt. Denna sträcka som jag gissar på att signalen går tar just 63.943 mikrosekunder.

Dessa grejer är lite tjockare, men orkade inte ta någon bild på dom rakt från sidan men det är så att säga sändare och mottagare som jag ser dom som och gissar på att det är någon slags piezokristall eller liknande som skapar ljudet i kristallen eller om det möjligen tom är glas.
Aha, fräckt system det där med PAL systemet. Intressant och veta för jag har undrat över denna fördröjningslinjes funktion en tid. Anade att var något akustiskt pga uppbyggnaden på en jag visst hade liggandes och som jag tog några bilder på:

Tydligen en fördröjning på 63.943 mikrosekunder.

Tror det fungerar på det viset att en deformation på ytan skapat av en av dessa lite tjockare grejer som sitter på sidan som kontakterna är kopplade till, skapar kanske ett klick eller så på ytan som sedan fortplantar sig genom hela kristallen efter vägar som kanske dessa mörka klickar på ytan riktar in eller har kanske med injustering att göra så att fördröjningen blir exakt. Denna sträcka som jag gissar på att signalen går tar just 63.943 mikrosekunder.

Dessa grejer är lite tjockare, men orkade inte ta någon bild på dom rakt från sidan men det är så att säga sändare och mottagare som jag ser dom som och gissar på att det är någon slags piezokristall eller liknande som skapar ljudet i kristallen eller om det möjligen tom är glas.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Mycket intressant tråd!
Kul att se hur en sådan fördröjningskomponent fungerar!
Påminner ganska mycket om plåtreverb i musiksammanhang, men de är iofs mycket större.
Henry: Jag fixade till sökvägen för den första bilden. Bytte "ö" mot "%F6".
Grym:
"kan man förrsten överföra så höga frekvenser i ljud?
bara en idiotisk tanke till, måste sova snart innan man skriver något riktigt korkat"
Sånadär funderingar dyker upp hela tiden hos mig, även om jag nyss vaknat.

Kul att se hur en sådan fördröjningskomponent fungerar!
Påminner ganska mycket om plåtreverb i musiksammanhang, men de är iofs mycket större.

Henry: Jag fixade till sökvägen för den första bilden. Bytte "ö" mot "%F6".
Grym:
"kan man förrsten överföra så höga frekvenser i ljud?
bara en idiotisk tanke till, måste sova snart innan man skriver något riktigt korkat"

Sånadär funderingar dyker upp hela tiden hos mig, även om jag nyss vaknat.

Jag försökte öppna kristallen men jag visste redan innan att det skulle skita sig.
Den var för liten och kvarts-gaffeln(jag är 90% säker på att det var en gaffel) låg för nära väggarna så det enda som kom ut var lite smulor.
Jag såg ett "datablad" på en gaffelkristall där det var specat Q-Faktor = 60K, det låter ju ruskigt högt (tror jag).
[EDIT]
För att hitta tråden: Sök efter stämgaffelklocka på google. Första träffen.
Den var för liten och kvarts-gaffeln(jag är 90% säker på att det var en gaffel) låg för nära väggarna så det enda som kom ut var lite smulor.
Jag såg ett "datablad" på en gaffelkristall där det var specat Q-Faktor = 60K, det låter ju ruskigt högt (tror jag).

[EDIT]
Det var nog jag det, och jag ska fortsätta med det snart.Henry skrev:En tidhållande grej som ev kan påminna om något gaffelliknande är en typ av elektriska klockor som inte arbetade med kvarts utan med en svängande mekanisk grej om jag inte minns fel. Var väl något här som gjorde något sådant har jag för mig.
För att hitta tråden: Sök efter stämgaffelklocka på google. Första träffen.

JimmyAndersson: just ja glömmer alltid bort att inte å, ä och ö får vara med i namnet för vissa webläsare. IE verkar ialf klara av detta då alla bilderna fungerade för mig men det gör det visst inte med andra webläsare vad jag förstått, inga namn nämnda.
Men tackar för ändringen. 
peter555: Ja denna är inte så värst gammal, har för mig den kommer från en TV från 90-talet. Jag har även sett en äldre typ av fördröjnings linje och den var ca 3 - 4 ggr så stor som denna men dock ej så stor som en sardinburk. Har i en gammal rör TV även sett en helt annan variant som använde sig av 2 lager tunn koppartråd lindad runt och över hela ytan på ett rör som liknade glas, men ingenting mer än så fanns i den.
Chribbe76: Är inte det lättaste att öppna dom, kör man igång med en bågfil så är ju bladet nästan bredare än vad hela kristallen är lång på dom minsta varianterna.
Men den typen på den andra bilden är däremot lättare att öppna då kannan inte så sällan är lödd.
Ja jag tänkte väl att det var du hade gjort den där mekaniska klockan men var dock inte helt säker på det så jag nämnde det inte.
Sök efter stämgaffelklocka på google. Första träffen.
Haha, så vanliga var dom.

peter555: Ja denna är inte så värst gammal, har för mig den kommer från en TV från 90-talet. Jag har även sett en äldre typ av fördröjnings linje och den var ca 3 - 4 ggr så stor som denna men dock ej så stor som en sardinburk. Har i en gammal rör TV även sett en helt annan variant som använde sig av 2 lager tunn koppartråd lindad runt och över hela ytan på ett rör som liknade glas, men ingenting mer än så fanns i den.
Chribbe76: Är inte det lättaste att öppna dom, kör man igång med en bågfil så är ju bladet nästan bredare än vad hela kristallen är lång på dom minsta varianterna.

Ja jag tänkte väl att det var du hade gjort den där mekaniska klockan men var dock inte helt säker på det så jag nämnde det inte.

Sök efter stämgaffelklocka på google. Första träffen.
Haha, så vanliga var dom.