Lödpasta dispenser med R/C servo (misslyckat projekt)

Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

JimmyAndersson: Lådan har redan en "ljudfälla". Tunnlarna (som är två separata) går utmed väggen och inte rakt igenom. Om du ser noga på bilderna så går hålen inte rakt igenom sidan... tunnlarna är beklädda invändigt med filt för att dämpa de högre frekvenserna lite mera.

Men hursomhelst, som jag förstår "ljudfällan" du beskriver är det inget annat än en basreflextunnel, dvs det är samma Helmoltz resons vi talar om, där luftmassan i tunneln, i förhållande till lådans volym ger en benägenhet för luften i tunneln att resonera vid en viss frekvens. Att tunneln har flera krökar spelar inte så stor roll. Ljudfällans resonans måste vara lägre än den frekvens man försöker dämpa, och rensonsfrekvensen blir lägre om tunneln är längre.

Att jag pratade om subwoofer var just att tunnlarnas resonans sammanföll med kompressorns grundfrekvens. Det blev en basreflexlåda var tunneln "förstärkte" kompressorns grundfrekvens. Lådans väggar vibrerade nog först men efter att sätta in kraftiga reglar (5x4 cm) i väggar och tak minskades "lådljudet" mycket.

Bubbelplast, hmm... bra ide. Borde sätta en skiva under då. Kompressorn står för tillfället på 2 cm styrox (vet inte vad det korrekta namnet är...)
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

> Kompressorn står för tillfället på 2 cm styrox (vet inte vad det korrekta namnet är...)
Frigolit brukar vara gångbart i Svearike... vet inte varför de skall krångla till det :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

mri: Hoppsan, här råkade jag förklara grejjer som du redan hade full koll på. :D

"Att tunneln har flera krökar spelar inte så stor roll. Ljudfällans resonans måste vara lägre än den frekvens man försöker dämpa, och rensonsfrekvensen blir lägre om tunneln är längre."

Sant. Det är inte krökarna som dämpar ljudet, men många krökar gör att volymen i varje rör kan vara mindre. Om man dessutom har ganska hårt dämpmaterial, typ karmabsorbent eller stepisol i hela tunneln så kan man dämpa resonansen ganska effektivt med många krökar. Men det gäller ju att se upp så att man inte förstärker resonansen vid de parallella tunnlarna. Det är som bekant mycket att tänka på. :D

Mitt nästa projekt kommer innebära en hel del jobb med ljudisolering. Jag har ett litet rum (150x130x260cm) med betongväggar där jag ska ställa en CNC-maskin. Brevid detta rum ligger en trappuppgång. Två resonanslådor brevid varandra alltså. :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

idiotdea:
Eller cellplast. Ännu mindre tillkrånglat. :)
I Norge kallas det för Isopor. (Porös isolering.)
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

JimmyAndersson: Det var intressant att bygga boxen när jag märkte att samma principer som för högtalarbyggen fungerar. Det är ju samma sak, fast omvänt i vissa delar.

Jag hittade det här mycket välskrivna dokumentet om bullerbekämpling som du säkert hittar något nyttigt i för ditt isolerade rum.
"http://www.skyddsnet.se/files/Buller%20 ... mpning.pdf" (Forumet verkar inte kunna hantera den här länken korrekt.)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Det var intressant att bygga boxen när jag märkte att samma principer som för högtalarbyggen fungerar. Det är ju samma sak, fast omvänt i vissa delar."

Ja precis! :)

Använde du något speciellt mätprogram eller var det ett vanligt ljudinspelningsprogram med spektrumanalysator?

Det var ett mycket bra dokument!
Intressanta tabeller i slutet. :)
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Jag använde 30 dagars trial versionen av DSSF3 från http://www.ymec.com/
En mycket kompetent realtids FFT plus mycket annat.
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Inlägg av dayzleaper »

I mina yngre dagar när jag satt och lekte med lite överblivna pneumatikprylar använde jag en gammal kylskåpskompressor. De låter inte särskilt mycket, fast å andra sidan levererar de inte så högt flöde heller. De går dock upp emot 10 bar ifall man vill pressa dem lite.

Kan kanske vara ett tips ifall man inte behöver ett högre luftflöde under en längre tid.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Oj då, vilken fin dispenser. Man kanske skulle kosta på sig en. Kanske skulle bygga en CNC-dispenser? 8)
Tottish

Inlägg av Tottish »

Huhm... Intressant læsning om bullerdæmpning då jag sitter i en liknande sits som Jimmys, gissningsvis gæller det æven samma maskin. Enda skillnaden ær att min Lillsyrra har blivit førpassad till en liten vrå i vardagsrummet/køket =).
Før att återknyta till æmnet, dock:
mri>
Hur tror du att det skulle funka med en liten stegmotor istællet før RC-servo? Eventuellt då med lite kugghjul før nedvæxling. Tænkte bara høra i fall du gett upp iden med att bygga egen dispenser snabbt eller om du førsøkte få det att fungera en stund. I inlægget så næmns ju bygget av "RC-Dispensern" næstan som en liten parentes, hehe.

/Tottish
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Jag har grunnat på en motordriven dispenser flera månader, och förkastat många möjliga lösningar. Olika varianter med servot kopplat till sprutan och även versioner med nån sorts stålvajer i ett hölje så att själva motorn kan stå bredvid på bordet. Tänkte också använda två sprutor så att motorn trycker på ena sprutan och skapar tryckluft till den andra, etc, etc, etc...
Man vill ju inte ha alltför stor klump att hålla i handlen. Frugan, som är före detta sjukskörate har flera gånger påpekat att "det där är ju en smärtpump (morfinpump)", när jag försökt förklara vad jag tänker på när jag ser frånvarande ut. :)

Målet med projektet var att få en användbar dispenser, inte att bygga för nöjes skull. Därför gav jag upp snabbt när det inte verkade som en lovande lösning. "Linjärlagren" var för dåliga, pinnbulten för ojämn, samt att servot inte fungerade tillräckligt nogrannt. Det är så oerhört små mängder pasta som skall tryckas ut så precisionen måste vara hög.

Servot kunde man kanske åtgärda med en fotocell och en positionsskiva på axeln, så att styrkretsen får exakta positionsuppgifter. Mekaniken i övrigt kunde man säkert också bygga bättre och noggrannare. Men, men, inget jag hade lust att göra.

Jag såg häromdan en bild på en pytteliten linjärenhet. En liten utväxlad motor som tryckte ut en axel med 5 kg kraft. Den skulle säkert ha fungerat 100 gånger bättre. Det finns också skitdyra dispensers som trycker ut pastan med en motor (i handtaget) istället för tryckluft, så det går definitivt att göra...
hh

Inlägg av hh »

Jag har någonstans en hög med Sonceboz (???) linjärstegmotorer liggande och de skulle kanske vara något att ha till ett sådant här projekt. Det är alltså en gängstång som går genom motorn (där inne finns väl kulor eller en mutter). Man får i alla fall rätt så god precision med dem om jag minns rätt.

De ser ut ungefär som den här
http://photos7.flickr.com/12043156_38e83f8df4_o.jpg
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Det där verkar vara samma princip som den linjärmotror jag såg.
Hur stor är den där? Kanske kan sprutan fästat direkt på den.
hh

Inlägg av hh »

Tja, jag har inte dem till hands nu, men slaglängden kanske skulle kunna vara 70-80 mm och motorns diameter kring 30.

Om du är intresserad av att fortsätta utveckla på den delen så kan jag nog skicka en (bara jag hittar dem först)
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jag har också några likadana liggande, om att ifall att... Men nu har du ju en jättefin dispenser så jag gissar att du prioriterar andra projekt?
Skriv svar