SWR-meter, hur fungerar dom?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Decibel

Inlägg av SvenPon »

Vanlig 10 log funktion.
Stående våg.
Dvs. sån effekt som bara går till värma därför att du har en kass antenn.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Andax skrev:xxargs, som jag sa är det en koppling som funkar bra upp till ett par 100 MHz (Och från DC!!!). Originalfrågan var angående SWR och inte direktiva kopplare. Kretsen i Wenzels papper funkar utmärkt som ett diagnostikverktyg i många sammanhang när man inte jobbar i GHz eller höga effekter.
Om man ändå pratar uppmätning av SWR i passiva system är ju testeffekten av mindre betydelse.

Sedan är ju kopplingen intressant om man vill experimentera med TDR (time domain reflectometer) för att hitta kabelbrott etc.
Precis som du säger så är mätsammanhang ofta lite anorlunda gentemot 'driftövervakning' där man vill mäta, skydda eller fördela effekt med så små förluster som möjligt - klart intressant koppling du hittade där...

Dock, så vitt jag vet så används direktiva kopplare och wheatstonebryggor just för SWR-mätning, circulator mer sällsynt även om de prinsipiellt funktionsmässigt också kan göra jobbet. Ferroresonanta cirkulatorer är dock dyra och svårtillgängliga under 70 MHz samt genrellt smalbandiga - och själv har jag aldrig sett dessa i just SWR-mätningssammanhang utan som skydd av slutsteg och skapa matcning från källan sett till laster som inte är impedansmatchade etc. (slutsteg 'ser' 50 Ohm även om antennen är bortskruvad - kanske nödvändigt av stabilitetsskäl... eller att signal från en ihopkombinerad annan sändare inte skall gå in bakvägen in i sändaren och skapa intermodulationer etc.)

Cirkulatorer gör ett mycket nödvändigt och viktigt jobb och är i princip oersättliga då det inte finns några andra passiva strukturer som kan göra samma sak med dom låga förlusterna cirkulatorerna har.

---
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Andax:

Den cirkulatorn du länkade till, förstår jag den rätt som en manick man kan koppla in på en ledning för att ha en "mätport" över som inte påverkar
dom andra portarna?
Du menar den kan användas att mäta SWR på så sätt att koppla in ett oscilloskop på "mätporten" ?

Kanske kan skulle ta och bygga sig en sådan, kan komma till god nytta.

Att mäta upp SWR, det är ju lätt så länge det inte
blir interferens mellan u+ & U- där man mäter , det är det som jag blir lite imponerad över
att en SWR-meter klarar, oberoende var den placeras i interferens mönstret.
När vi mätte på reflektion på kabel, hade vi ingen isolator, utan hängde
på ett oscilloskop på början av kabeln, och jag märkte av att den signalen
inte blev lika fin som i andra änden av kabeln, där kabeln var terminerad rätt. Så visst, mätutrustningen påverkar om man inte använder sig av någon sorts isolator.. TDR är riktigt intressant, förrut när man inte förstod sig på reflektionsfaktor så var det rent trolleri, men det är ju faktiskt inte så knepigt, problemet är kanske bara att det krävs riktigt snabba kretsar om man skulle kunna för att bygga något med TDR-funktionallitet.

Tyvärr finns inte VHDL kvar i kursutbudet på mitt universitet längre, så.. :roll:
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

SWR är ju i princip kvoten mellan termineringsimpedansen och den karakteristiska impedansen av koaxen.
Om du skickar in en signal på port 1, kommer den ut på port 2 (som är kopplad till lasten). Reflektionen som går in i port 2 kommer ut i port 3 som du mäter, med (t.ex. som du nämner) ett oscilloskop. Eftersom du vet vad du skickade och vad du fick tillbaka kan du beräkna SWR.

När det gäller TDR behöver man inte kunna VHDL. Det går att göra ändå!
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Kommer inte signalen man skickar in i ettan ut på trean också?

Javisst, SWR är ju enkelt så länge man kan separera U+, U- ...
Man kan ju alltid skicka singel-pulser, men då behöver man minnesoscilloskop
eller lite kul elektronik, tja det finns mycket intressant man skulle kunna göra
på det området.

Tja jo, visst det går ju, men det känns som det behövs programmerbar logik eller snabb processor om man vill göra liter mer avancerad TDR operationer..
Eller analogt, men då lutar det mest bara åt att kunna mäta tiden.

Har du själv gjort byggt några finurliga TDR grunkor?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Signalen på 1:an kommer inte ut på 3:an. Det är det som är vitsen med en cirkulator.

Kod: Markera allt

In    Ut
1     2
2     3
3     1
Jag har inte byggt några TDR i vanlig bemärkelse. Däremot bygger jag flygburna lasermätsystem som mäter enligt time-of-flight principen som är närbesläktad med TDR.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Ahaa.. då förstår jag varför du rekomenderade den som
SWR-mätare!

Intressant, hur hög precision når man normalt med ljus TDR?
Är det för långa eller korta avstånd du bygger utrustning?

edit: Vad använder du för mottagare?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Våra laseravståndsmätare klarar uppåt 1 km avstånd och har en standard avvikelse på ca 1-2 cm singleshot (dvs utan medelvärdesbildning av många skott) och repetitionsfrekvens på >50 kHz.

Vilka komponenter vi använder kan jag tyvärr inte tala om av förståeliga skäl.
Skriv svar