H: Vilken router ska jag välja?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag har kollat lite på Linksys prylar nu och det verkar inte som att dom har några produkter för ADSL, speciellt ingen WLAN-router med inbyggt modem?

/PeterH
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jag kör med 2st D-link, fungerar bra.. och har gjort det i många år.
Det som dock har klappat ihop på dom och de flesta routrar är deras nätadapter (switchad +5V grej).

Ni som har haft problem med D-link, vad är det som har klappat för er del?

Tycker D-link får mycket oförtjänst skit, titta på specifikationen för den
enhet ni ska köpa, inte märket.
Sedan köper man en "vilket märke som helst" för 200kr är det klart man får vad man betalar för..
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Har haft en D-link i över två år - fungerar bra, men nätdelen har iofs gått sönder en gång, så satte dit en gammal D-link nätdel och sedan dess har den fungerat bra....
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Om man tittar på D-links tekniska specifikationer så har de oftast hälften mindre minne än många konkurrenter. Asus har också lite minne.

När man i dagsläget ändå vill att routern skall klara höga hastigheter och ha en massa tjänster (som QoS) så går det snabbt åt minne.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Jag har en Linksys WRTG54GL med OperWRT och tycker att den är en riktigt bra produkt. Den märks inte och gör inte väsen av sig, precis som det ska vara!

Mitt råd är ju tyvärr inte mycket värt om inte produkten uppfyller dina krav (ADSL-modem). Så då vet jag inte, märkesmässigt skulle jag kika på Netgear som jag har fått gott intryck av.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Har kört en med en D-Link DGL-4300 i ett år och har 100/10 bredband. Har aldrig startat om den, aldrig varit något problem, den rullar på dygnet runt.

Den kostar lite mer, men är värd pengarna.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag har haft problem med min D-link-router, den packar ihop någon gång i veckan och då går all trafik ner i hastighet till ett par kb/s och någon timme senare så dör all trafik igenom den, då måste man manuellt starta om den...
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Villken modell, hur är det med nätadaptern, ger den riktig 5V, kontinuerligt?
Är routern varm?
discomike

Inlägg av discomike »

Har haft dlink innan som dog strax efter 2 år, inte nätadaptern. Sen körde på en av netgears billiga (614v6) som varit bara skit, överhettar å droppar connections alla verkar ha de problemen, man stänga av låta svalna, även med monterat flänsar + fläkt på de tappar de om det är lite mer trafik, testat alla firmwares osv. SPI brandväggen går inte använda, då klarar den kanske 5mbps trafik, utan den maxar runt 20-30mbps. (bara NAT). Höll ändå ut med den i 1,5 år innan jag blev galen å köpte linksys som många anser vara stabilast.

Nu kör jag linksys med tomato (linux) och är sjukt nöjd, tänkte göra sd-minneskort modden så ja kan installera lite mer program å sånt.

Väldigt få butiker säljer linksys i sverige längre, verkar som alla bara har dlink å netgear.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

komplett.se har linksys
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Tänk på att 802.11n stör ut andra 802.11 nät.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Kör med en gammal 166'a med 3 nätverkskort och Smoothwall.
Mycket nöjd, visst blir det värme, men då håller matkällaren dryga +5 C när det är smällkallt ute :D
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hmmm intressant Gorgus! Tack! "bara" 54Mbit iofs. men det kanske räcker? Har 10Mbit nu och det är därför jag lider så in i hel*** :evil: Också därför jag funderat på att gå direkt till 108Mbit så den står sig *lite* längre...

Tack för hjälpen alla!

/PeterH
Användarvisningsbild
marcla

Inlägg av marcla »

Min d-link krånglade ofta! (Manuell omstart krävdes och i bland om konfiguration) och efter ca 2år orkade den inte mer :cry: :cry: om man försökte komma in på internet fick man 404 på alla sidor och om man försökte komma in på web-configen så funkade det inte alls. :( :(
Skriv svar