rörförstärkare 813 SE

Berätta om dina pågående projekt.
peter555

Inlägg av peter555 »

Ja, om man gillar mycket distorsion ska man bygga en rörförstärkare.
Vissa tycker den låter fint.
Det borde gå lika bra att bygga en linjär FET-förstärkare och simulera distorsionen med en DSP.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Mycket dist är väl och ta i... men det beror ju helt på vad man jämför med, en gittarförstärkare kan du ju inte jämföra med. för den SKA ju dista.

Men en hififörstärkare vettigt byggd med rör distar lika lite som en vettig transistorförstärkare, jag har iaf mätt upp distnivåer på 1% och mindre på mina andra byggen vid vettiga ljudnivåer, det handlar inte heller alltid om vad man kan mäta upp utan hur det låter, men visst så säger ofta folk som inte hört en bra byggd förstärkare

Rör är inte lika med dist, man får som man bygger

Varför ska jag bygga en RF förstärkare? det intresserar mig inte...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

RF-slutsteg körs inte i klass A, därav skillnaden i uteffekt. Så det går inte att jämföra.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag tycker peter555 har en skev syn på rörsteg.

Jag älskar ljudet från rörstärkare och ser fram emot detta projekt.

Jobba på du Obby, det kommer bli kanon.
peter555

Inlägg av peter555 »

Hehe, viss teknik kan vara fatal att kritisera hos de frälsta.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Peter, jepp, so ist es... :mrgreen:
Hurusom, skall trots det bli intressant att följa detta. :)
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Tja det är ju självklart lite för att jag tycker rör å så jäkla snygga jag bygger också :)

designförslag:

Bild

Den stora klumpen är en låda av trä för att innesluta nättrafo glödtrafo och likriktare mm

bakom röret är utgångstrafon

Och framför är dom två nätdrosslarna

Glömde säga att jag bygger monosteg, då det hade blivit alldedes för hiskeligt stort å tungt annars...

Så två st likadana brevid varandra, spegelvända såklart :)

Har även funderat på schemat lite, det kommer nog inte bli som jag sa från början, då drivsteget förmodligen saknar den kraft som behövs för att driva slutröret. vad som väntar får tester utse... men man måste ju börja med någon ritning iaf
Senast redigerad av Oblivion 23 september 2007, 22:55:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Paint :D
Blir säkert snyggt när det är klart.

Kan nog som sagt vara bra att labba lite med schemat innan man bestämmer sig för en slutgiltig lösning. Om man kör lite högre ström i försteget borde det kunna gå att driva pentoden ganska hyffsat ?

edit: Såg att det hade ganska hög förstärkning. Om det inte funkar kan man ju använda en dubbeltriode och använda den andra trioden som buffer. Då slipper man ju dessutom att ha 2st separata förstegsrör.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Oblivion:
"Så två st likadana brevid varandra, spegelvända såklart"

Bra idé! :)
Funderat något på materialet i bottenplattan? Metall eller trä?
Eller kanske sten? Vore lite kul med tegelsten. :D

Som sagt, rör är inte synonymt med distorsion. Snarare ett ljud som blir aningen "avrundat", mjukare, men med naturliga transienter. Sedan går det förstås att elda på lite och få distorsion, men som vanlig "lyssna-på-musik-förstärkare" vill man undvika distorsion lika mycket oavsett om man använder transistorer eller rör. Allt distar naturligtvis lite automatiskt, men rör ger en mer harmonisk distorsion som går att påverka på flera sätt (t.ex udda/jämna). Dista en sinuskurva med transistorsteg och rörsteg och jämför (med både högtalare och oscilloskop). Det varken ser ut eller låter likadant... Gör om samma sak med en DSP och du får något som ser ut som en sinusmodulerad fyrkantvåg. :D
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Nja lera eller tegel är nog inget jag bygger förstärkare av igen, byggde ju min clayamp för ett tag sedan av lera, det va svårt att arbeta med

Bild
Bild
Bild

Jag har faktiskt funderat på marmor:/ men det skulle bli "stentungt" och jättedyrt...

Nej har ju kört med anodiserad alu förr, det va ett vinnande koncept på den förstärkaren iaf, nått fint träslag får jag hitta dock:)
Senast redigerad av Oblivion 23 september 2007, 22:58:08, redigerad totalt 1 gång.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det där var den mest udda förstärkare jag sett. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Wow! :shock:

En Frankensterkare! :D

Hörru, den får du nästan visa fler bilder på. Har du bilder på själva byggandet?

Var har du hittat sladdarna?

Jo, jag är helt såld på sån här design av apparater... Matrix/MadMax osv.. :D
Brukar kalla det för "retrofuturistisk design", men det kanske heter något annat egentligen.
Senast redigerad av JimmyAndersson 11 september 2007, 20:45:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Ehm... finns det (utöver det rent artistiska då...) någon speciell anledning att bygga en förstärkare av lera?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Javisst, ljudet! Upplösningen blir ..eh nä, :D
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Var har du hittat sladdarna?
Dom är bygga av... ja du gissade det, lera!

Nej allså råkade ha 10kg lera ståendes på balkongen en natt när jag kände mig ensam och onykter;) Och efter några timmar så hade jag det här

Bild

Har inga bilder på innanmätet men det är ganska fullproppat, 10w sådär ger den ut:)

Sen så finns det till min vetskap inte en enda förstärkare i världen byggd av lera, så jag innehar väl förmodligen värdsrekord i byggandes av lerförstärkare :D

Min kamera (sony mavica!!!!) är tyvärr förankrad i labbagget för tillfället så jag kan inte ta några fler bilder just nu:/
Skriv svar