En fräs i acrylplast? ptja varför inte...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Kritik finns väl inte till den maskinen merän att den inte pallar att fräsamed :D

På bild 10 visar du en typ av glappfri trapetzmutter och sen så på bild 11 är den understa delen borta, funkade inte den konstruktionen med två delar eller :?: Och varifrån kommer muttrarna eller har du själv gjort dom :?:

Skulle ju också vara roligt att veta kostnaden för bygget.

Annars så tycker jag det är väldigt noggrant gjort med justering för axlar etc. och det ser inte ut som du gängat något i plexit.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Stiligt :bravo:

Jepp, skulle också vilja veta vad den gått på, bara i delar :?:
Tror det blev en dyr pennplotter, men skitfin är den.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Ja, i början gjorde jag allt för att få "glappfritt" med 2st muttrar varav den ena var fast och den andra hängde i fjädrar och motspänner. Men sen efter lite mer tänkande och lite testande så kom jag fram till att det är absolut onödigt i detta fallet, den är bra som den är med muttrarna, som är färdigköpta ifrån igus.. jag menar, varför hålla på i timmar och tillverka muttrar när de kostar 50kr/sr, och fungerar kanon. Ibland lönar det sig inte att göra allt själv...

Tyvärr så har jag inte så mycket data på matning osv. men det är samma som andra setuper med liknande utrustning som vi är vana vid att se mer och mer här på forumet... Gjorde först egna styrkort med, men efter en massa strul tappade jag intresset för det och köpte jojjes kort istället.. fungerar klockrent. duger mycket bra till sånna här små byggen.

Vad allt har kostat? ptja svårt att säga nu, men tror jag räknade på 4-5000kr med det mesta utom acrylplasten inräknad, då jag fick denna av en kompis.

Vet faktiskt inte några exakta data då det var ett tag sen och iaf jag glömmer fort :)

Här är några bilder föressten på Y släden med tillhörande "antibackslash" mutterfunktion som jag inte använde mig av :)

Bild

Bild

Nu i efterhand kom jag på att jag nog suttit runt 200 timmar i inventor för att få denna klar, men då är minst 2/3 lärotimmar med...
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

:tumupp: Jäkligt snygg!

Man skulle vilja ha en ritning :wink: Skulle kunna köra ut alla bitarna i lasern på jobbet. Laser
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Då är det nog lika bra att byta material till acrylplast eller vad det heter (Lexan). Så kan den användas till annat än en skätadyr pennplotter. :D
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Va jojje? den är juh gjord i acrylplast? Menar du inte tvärt om? :)

GeekJoan, vart tog du vägen i somras? du skulle juh komma på besök, men så ringde du aldrig? :cry:

vad är det för laser ni har, helt klart intressant.. vad för material/tjocklekar, och med vilken upplösning kan du köra med den? Kanske skulle kunna byta tjänster vem vet :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vanlig sketen spröd plexi är akrylplast. (polymetylmetakrylat) Japp, det stavas med K ;)
Den slag- och böjtåliga plasten Lexan är gjord av polykarbonat.

[edit]
Maskinen är såklart väldigt fin. :)
Senast redigerad av MadModder 2 september 2007, 02:37:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Grymt imponerad!! 8) :tumupp: Skulle vara kul att se live... Är i Kalmar titt som tätt eftersom jag kommer där ifrån.

Keep up the good work!
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

warpcore, jo jag skulle ju komma förbi men jag vet i fan vad som hände. Tiden gick väldigt fort. Jag kommer ner fler gånger.

Lasern vi har är på 500W och strålen är ca 0.2mm. Vet inte exakt hur tjockt material som går att köra, det tjockaste jag kört är 25mm. Men det borde gå att köra tjockare. Men andra linser så går det att köra 3mm metall. Det är nog mest en fråga om hastighet när man kör lite tjockare material.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Solly, då var det polykarbonat jag menade, det som vanligtvis kallas Lexan.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Andax skrev:Grymt imponerad!! 8) :tumupp: Skulle vara kul att se live... Är i Kalmar titt som tätt eftersom jag kommer där ifrån.

Keep up the good work!
Jaså Andax, det säger du.. vad gör du nu då? Vilken årsmodell är du då? man vet aldrig ibland känner man halva kalmar utan att man vet om det ;)

tyvärr så står hela skapelsen på jobbet nu, undangömt på en hylla :) kanske skulle ta ner den :)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

1972 års modell... (en bra årgång sägs det! :wink: ) Gick teknisk på Kagg i slutet av 80-talet... Hängde ganska mycket på Kalmar Dator Klubb (KDK) när jag var yngre... Du känner kanske någon som hängt där...
Bor i Jönköping sen över 10 år sedan och har mätsystem baserade på laserteknik som levebröd.

Du då? I videon skymtade ett företagsnamn TME Elektronik... ...gissar att du jobbar där?
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Jaha där ser man... Jag gick oxå kagg, fast tog studenten 2005, så du tog ett bra tag innan mig :)

Jag har faktiskt med hängt på KDK, dock en väldigt kort tid.. Fick tipset om den klubben via min farsa som då jobbade på dåvarande ADtranz, (bombardier) här i kalmar... Hans arbetspolare hade någon bror/bekant som var med där.. detta kan ha varit runt 2000 eller 2001. Var där då i någon månad, var med på nått lan, sen började det en en massa "småbarn", som fick nys om klubben, samtidigt så tröttnade jag :)

Där har du min enorma KDK historia.. men du kanske inte hängde där då, när jag var "aktiv" :)

Jepp jag jobbar på TME Elektronik. www.tmeelektronik.se

Så lite gemensamt har vi nog, kom förbi jobbet nåndag om du är nyfiken.. vi har alltid kaffet på :)
Skriv svar