Pausat projekt, en himmelsobjektutpekare! Uppd. sid.2

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Blir trippel-post, men jag anser att det är befogat då jag inte skrivit på ett långt tag..

Iaf, Det mesta i elväg är inköpt nu, fattas bara lite mekanik för att få allt att sitta ihop.

Köpt denna väska som jag tänkte montera styrdator, kontrollerkort och kraftförsörjning i. Tänkte ha det oventilerat tills vidare och kanske montera en termometer på utsidan eftersom datorn mest troligt kan komma att användas i minusgrader, några tankar och idéer om det?
Så kan jag öppna lådan litegrann om det blir för varmt.

Styrprogram håller på att skrivas till den och färdiga SGP4/SDP4 algoritmer är funna på nätet.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kalla objekt som tas in inomhus får kondens på sig..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jättekul att höra att projektet fortfarande lever! :)

Det ska bli intressant att se bilder på byggandet framöver. :)
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Jag har aldrig varit någon estetiskt lagd person, men funktion, det kan jag nästan utlova. :D

Jag tänkte såhär att ifall det är många minusgrader kan jag ha styrdatorn i en bil, då blir det enda ute motorerna och laserpekaren.

Skall använda 2st 7 ledars kablar för att mata motorerna, då dessa bara har 4 kablar vardera så blir det 6 kablar över, 3 av dem tänkte jag styra ett servo med som får stå för på/av av laserpekaren. För att styra servot tänkte jag använda den minsta pic jag har att tillgå, då den endast skall skapa en signal med olika pulsbredd, PWM. :) Misstänker dock att jag måste köra någon slags mjukvaru PWM i detta fallet när det gäller styrningen av servo.

Språket blir C i lämplig kompilerare, exv mikroC.

Sen kan ni ju undra hur jag tänker kalibrera den så den visar någorlunda rätt, det tänkte jag lösa genom att först ha ett speciellt viloläge, därefter vid påslagning skall den gå till en speciellt utvald stjärna som är lätt att hitta, sedan får man manuellt vrida den så nära det går, därefter skall man kunna styra den ännu närmare genom ett tangentbord exempelvis. Sedan när man är nöjd så sparas antalet steg i höjdled och sidled man korrekterade och används sedan i visningen av andra saker.

Och som sagt, denna skall ge en fingervisning av objektets plats på himlavalvet, jag skall inte skjuta ner eventuella satteliter, så precisionen är inte det viktigaste, känns lite ryskt över det hela. :lol:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Motorkablarna strålar ut massor med störningar, och bör därför inte delas med andra saker i samma kabel.
Motorkablarna bör också partvinnas, så då måste man "öppna" 7ledarskabeln.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Om det skiter sig får jag dra enskild skärmad kabel upp till styrservot.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

I väntan på tid och grejjor och ork, så leker jag lite med min laser...

Det svarta röret framför innehåller en lins för att samla ihop strålen till en pyttepunkt.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Så nu har skolan slutat och därmed slutdatum på diverse projektarbeten och sådant.

Så nu hade jag tänkt berätta hur det gick.

Började ju så fint samla in grejjer tills jag ansåg mig vara klar med den delen, Även skrivit några nyttoprogram för att räkna ut sattelitbanor etc. Men så tänkte jag några veckor innan deadline att nu är det bäst jag tar och bygger så jag får skriva ett styrprogram till himmelobjektsutpekaren.

Sagt och gjort jag började koppla upp det elektriska för ett test, och, då kom det magiska ljudet åtföljt av den magiska röken...

Såg att jag kopplat in 24V på GND och VCC, när den spänningen egentligen skulle in på GND och VBB... Gah, där åkte styrkortet åt fanders...

Då pga ett brustet ego och allt detdär så blev det inget arbete med projektarbetet föränns een vecka innan deadline. Då ansåg jag migsjälv redan körd...

Men min lärare sa att ta det teretiskt och redovisa det jag faktiskt gjort, så, sagt och gjort redovisningen blev mestadels teoretisk förutom att jag även visade upp min laserpekare som faktiskt var grundstenen i projektarbetet.

I projektrapporten sen skrev jag då ner mina erfarenheter blnd annat att man aldrig ska vänta med något särskilt då man har en satt deadline, du hinner aldrig få till något bra resultat på "kvällen före-arbeten".

Väntade mig då knappt betyget G i projektarbetet pga allt misslyckande, men till slut fick jag övverraskande nog ett VG. Projektarbetet gav mig även MVG i programmering A och B. Pga de få men "avancerade" programmen jag skrivit för att användas till projektarbetet.

Dock så är himmelsobjektutpekarprojektet långt ifrån över även om skolans projektarbete är det, Till hösten tänkte jag ta nya tag och inhandla ny stegmotordrivare etc.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Grattis! :)

Det här projektet är på tok för intressant för att du ska ge upp,
så det låter mycket bra att du tänker fortsätta. :tumupp:

The show must go on :D
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Ganska ofta läser man om folk som gör (enligt mig) saker väldigt komplicerat. Massor av grejer kan man sno gratis eller billigt från redan existerande prylar.

I en flatbädds-skanner (titta om du hittar en i soptumet) så hittar man ofta både stegmotor, växellåda 1:1000 och kuggrem med tillhörande små hjul.

Folk har även en förmåga att tappa bärbara datorer i golvet titt som tätt. Fråga på ett större företag om dom inte har en eller ett par tappade laptop du kan få. Med en ny hårddisk och en extern bildskärm funkar du fint som labb dator.
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

netrunner: :tumupp:
Skriv svar