DMA-problem med compact flash till IDE-adapter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kraco

Inlägg av Kraco »

Nä det har du rätt i, chipset drivaren kan garanterat hanskas med dma. :roll:
exeqt

Inlägg av exeqt »

Enhetshateraren -> IDE ATA / ATAPI-styrenheter ->
gå in på "Egenskaper för Primär IDE-kanal" eller om du kör den på sekundär.
På fliken "Avancerade inställningar" finns det "Öveföringsläge" för Enhet 0 och 1.

Dubbelkolla så dessa inte står konstigt, jag vet inte om windows automatiskt ställer dessa inställningar.
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Inlägg av dayzleaper »

Jo, det är där jag har kollat om den använder DMA. Bägge kanalerna står på "DMA if available", men använder bara PIO.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

En liten fråga här för att redaut hur det är:

När ni har moddat adaptern, får ni då datorns BIOS att säga att den hittar kortet med DMA?

Eller är det bara Linux som säger att det är DMA i alla fall?

Jag har köpt två olika adapters från Ebay som ska klara DMA och testat alla dom CF-kort jag har, ca 7-8st. BIOS säger att inget av dom är DMA.

Nu ska jag köpa ett nytt Sandisk kort från Dustin bara för att kolla att det inte är där felet ligger.

Dessa adapters är det:
http://cgi.ebay.co.uk/NEW-DUAL-slot-CF- ... dZViewItem

http://cgi.ebay.co.uk/New-CF-to-IDE-Com ... dZViewItem
Kraco

Inlägg av Kraco »

De har i varje fall fått igång DMA, om det visas i bios vettetusan. Läs tidigare inlägg om uppmätt läs/skriv-hastighet.

" ... Med hdparm -t får jag nu 15.12 Mb/s, vilket får anses vara rätt bra för ett kort som enligt Sandisk ska klara 10/9 Mb/s. Det är i vilket fall betydligt bättre än 1.5 Mb/s som jag fick innan. ... "
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Inlägg av dayzleaper »

Mittr chipset stödjer inte vanliga IDE-enheter, utan dessa sköts av en extern kontroller på moderkortet. BIOSen på den kontrollern ger ingen feedback på om DMA används eller inte. Jag ska lägga upp lite screenshots från en annan burk jag kan testa på.

Linux brukar säga ungefär samma sak som BIOSen i de flesta fall, så troligtvis kommer BIOSen att säga DMA.

Fixar det imorgon när jag vaknat (jobbar natt till 06 imorgon bitti).

Jag fixade förresten problemet att Windows inte hittade CF-kortet som DMA, det var ett enkelt drivrutinsproblem. Uppdaterade drivrutinerna för IDE-kontrollern så funkade det precis som det ska efter det.

netrunner: Du kan ju ganska lätt mäta med en vanlig multimeter om DMA-signalerna är kopplade rätt. Det står i ett av mina tidigare inlägg hur de ska kopplas.

Edit: Glömde lägga till att jag fixat Windowsproblemen
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Efter att ha mätt med multimetern kan jag nu bekräfta att både dom CF-IDE adaptrarna som jag länkade till på Ebay är rätt:
Pinne 43 på CF-kontakten ska kopplas till pinne 21 på IDE-kontakten (DMARQ).
Pinne 44 på CF-kontakten ska kopplas till pinne 29 på IDE-kontakten (DMACK).

Om nu någon i framtiden vill veta så...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jo, vad är för Sandisk kort som du har?

"Vanlig"
Ultra II
Extreme III
Extreme IV
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Inlägg av dayzleaper »

netrunner:
Jag har ett 2 Gb Sandisk Ultra II.

Din adapter verkar ju vara rätt kopplad, vad har du provat med för kort?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har testat med ett flertal olika, 3-4 olika äldre kort och 3-4 "nyare" men uppenbara pirat-kort från Ebay (dom var i alla fall väldigt billiga).

Har bara en dator att testa på men ska prova på fler så fort jag kan. Ska även testa lite olika IDE-RAID kort som jag har. Det är det som är lite syftet för mig, har exprimenterat mycket med CF-RAID utan att få det att funkar mer än minimalt.

Konstigt nog tycker jag att dom CF kort jag har ger mer än 2-3 MB/s när jag kör dom i USB2-kortläsare. Detta borde vara ett tecken på att kortläsaren kan få kortet att gå i DMA.
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Inlägg av dayzleaper »

Jag tänkte modda en till adapter och försöka mig på CF-raid jag också. Får se hur det går när lönen kommer. Tänkte fixa en snygg CF-adapter-modifieringsguide dessutom. Kjell & Co var intresserad av en guide, och jag antar att det finns andra som också skulle finna en sådan intressant.
Kraco

Inlägg av Kraco »

dayzleaper skrev:Kjell & Co var intresserad av en guide
Haha, ja det var lite annorlunda. Annars brukar såna lite större företag HATA när folk mekar med prylarna man köpt :D Fast de lär väl lägga en fetstilt text där de frånsäger sig allt ansvar och garanti osv :)
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Inlägg av dayzleaper »

Nu har jag varit och införskaffat en till CF-adapter, mest för skojs skull. Tänkte posta lite HDTach-resultat före och efter moddningen, ifall det är någon som är intresserad.

Testdator:
* Processor: AMD XP 2100+
* Chipset: nForce 1
* Minne: 256 Mb DDR 266 MHz
* Grafikkort: Integrerat GeForce2
* Operativsystem: Windows XP Professional SP2

Samma minneskort användes till bägge testerna, ett Sandisk Ultra II 2 Gb. Enligt tillverkaren så ska det klara 9 Mb/s skrivning och 10 Mb/s läsning.

Resultat:
(Bilderna var 800 pixlar breda, så jag länkar till dem istället)

Före moddning: Screenshot
Efter moddning: Screenshot
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Nu har jag testat på en annan dator som visst är mycket mer liberal i frågor om DMA. Visst funkar DMA på dom som jag länkade till på Ebay.

Flera av dom kort som jag köp på billigt på Ebay var DMA dom också.

Ska testa med HDTach men tycket inte att dom blev så mycket snabbare.

Jag har 4-5 adapters till salu av den modell som inte är DMA. om nu någon är intresserad. Kjell tar 99kr (?) så jag säljer mina för 25kr + frakt.
Kraco

Inlägg av Kraco »

Blir det någon moddningsguide på denna? Skulle vara lite kul. Verkar gå att göra på flera olika modeller dessutom! :)
Skriv svar