Hitta nedgrävd ledning och vattenslang?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag tror du kan ösa på några volt i kabeln, kanske behöver en trafo emellean för att få upp spänningen. Om du provar runt 150 kHz så borde en vanlig AM radio med LV fungera.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Grym:
:D

Det vore skönt om jag slapp släpa med hela signalgeneratorn, den är ganska stor...

"har provat en del och det som funkar enklast är en lågfrekvens induktiv, om, om, om, man kan skapa en slinga som man kan skicka ström igenom"

Fungerar det om slingan är tvinnad, dvs om tråden kommer tillbaka igen? Såhär:
Bild
peter555

Inlägg av peter555 »

Det bästa är nog att linda tråden på en ferritstav och stämma av med en kondensator.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

mycket sämre om det är tvinnat

men man kan ha en loop längst fram och resten tvinnat, då hör man nästan bara loopen längst fram
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

peter555:
Glömde skriva att den tvinnade tråden var tänkt att stoppa i vattenslangen.
Men för mottagaren är det nog bäst att linda tråden på en ferritstav.

Någon som har schema på en liten trevlig AM-mottagare?
Jag har iofs germaniumdioder... :D

När det gäller spänningen i kabeln. Hur många volt behövs?
Den enda transformatorer jag har är vanliga 230V -> 6V, men det känns lite för kraftigt att vända på en sådan. :)

Grym: Aha.

edit: Vad fort ni skriver. :D

edit 2: Om jag tar en sådan trafo som jag skrev ovan och vänder på den.
Får jag ut ca 38V om jag stoppar in 1V fyrkantvåg?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

fundera på vilken metot du ska annvända först

strömslinga ska ha en oavstämd spole oc´h op

en amsändare en avstämd spole och en am mottagare

när jag behövt ha en strömslingesändare för ljud så har jag bara skapat en fyrkantsvåg med en 4093(går lika bra med en 555) och driver en effektfet som drar ström genom slingan från ett 6 eller 12v batteri via en strömbegränsningsmotstånd, som begränsar strömmen till mellan några till kanske 10A
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jo du har helt rätt där. Skulle nog ha tagit ett problem i taget. :)

Men jag ska fundera mer på alla förslag under kvällen. Kan återkomma med detta i morgon.

Tack för all input! :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

Enligt dom spirituella så ska en "pekare" fungera bra till sånt här. ;)
peter555

Inlägg av peter555 »

Du får väl gå ut och labba lite på gräsmattan hemma innan du släpar med alla prylar. Om du kör med strömslinga så behöver inte spänningen vara så hög. Däremot om du kopplar in en kabel som inte är terminerad i bortre änden så kanske du får ösa på 100 V så trafon är väl inte orealistisk. Däremot kanske den inte klarar frekvensen, en linjetrafo för telefon är nog bättre eller möjligen en liten 1 VA. Bygga AM mottagare visst kan man det, men det verkar mycket enklare att hitta en färdig.
salle

Inlägg av salle »

Kan berätta att Panic:s svar med koppartrådar fungerar, hade en jobbarkompis som tog ut kablar på det viset när dom skulle gräva i gatorna, enligt bestämmelserna får man inte gräva med maskin närmre en utsatt kabel än 1 meter, och den säkerheten hade han.
Har även själv testat men inte fått in säkerheten.
Testa själv och lägg nån metallpryl på golvet och gå med koppartrådar över den enligt Panic:s förslag, trådarna viks "inåt" när du går över metallföremålet.

Salle i Växjö
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kommer inte ihåg vilken frekvens dom köpta går på men tror att det var under alla normala frekvenser, normala för vanliga billiga am mottagare, kan det vara 125 khz?, kan kolla , men vad jag ville komma till var att jord dämpar en del och mera på höga frekvenser, så att ha en lagom låg frekvens hjälper

det finns ju färdiga saker men jag tycker inte dom är så bra, lånde en del olika till jobbet för vi behövde en, jag skötte provningen och kom fram till att det var ett svårt jobb, , vi ville kunna följa kablar till och från elcentraler, och kunna hitta rätt kabel i större knippen, lurigt var att frekvensomformare störde ordentligt, och att det inte är helt lätt att annvända den där kabelsökaren

jag valde en efter en hel del provandes, kommer tyvärr inte ihåg vilken :oops:
men om man kunde ordna en sluten krets och mata ström gick det enkelt att spåra kabel två tre meter ifrån kablen

med enkelledare sjönk det till ungefär metern och det som gjorde det surt var att det smittar till intill liggandes kablar, men med ordentligt arbete med känslighetspotten på mottagaren så går det att leta rätt på kablen
men det gick inte att gå under kabelstegar och bara tro att man kan följa signalen, man var tvungen att arbeta för att få det rätt
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Fyll sllangen med vätgas och syrgas, tänd på :wink:
peter555

Inlägg av peter555 »

En annan variant är att fylla slangen med stadsgas och lånar en läcksökarhund.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kom på en fulsak, om man fyller slangen med saltvatten kan man ju ha det som ledande kabel istället, frågan är hur bra det funkar
xxargs

Inlägg av xxargs »

bra ide, dock har nog även vattnet lite för hög dämpning på högre frekvenser för att det skall var möjlig att detektera efter en bit, du få hälla upp med kvicksilver istället ;-)
Skriv svar