Minimig - Amiga 500 i en FPGA

Berätta om dina pågående projekt.
bjolin

Inlägg av bjolin »

En minimodul med en Virtex4 FX-12, ethernet, konfigurationsminne och en del ram kostar några tusen.
http://www.em.avnet.com/evk/home/0,1719 ... VK,00.html

Problemet är att man nog behöver en lämplig programmerare, exempelvis "xilinx platform cable" eller dylikt.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Seven11 skrev:Andax: antar att du har kollat upp vad en virtex 4 kostar också? :D virtex familjen är inte direkt billiga...
Sitter med en minimodul FX12 precis bredvid mig och labbat lite....
Själva minimodulen kostar $250. Landar på ca $700 om man ska ha totalt kit med base-board och EDK... + kostnaden för platform cable (ca $150)
Så visst kostar det en bra slant. Det var mer en idé...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Kan meddela att Electrokit kunde skaka fram nämnda Freescale-processor. Så nu bad jag dem att fixa fram två processorer (de är inte direkt billiga - 285:- ink. moms per styck). Resten av de vitala delarna (FPGA, minne och PIC18LF252) kommer jag beställa från Digikey.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Nice... Det lönar sig att fråga ibland! :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Ni är helt galna!
Jag är mycket imponerad, vilka jätteprojekt!
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag har planer på att göra ett eget PCB utifrån upphovsmannens original. Jag vill göra om vissa delar gällandes periferin - själva hjärtat kommer att kopieras rakt av (med de rättningar som nämns). När det blir något resultat av detta kan jag inte säga då jag har ett par andra projekt (bland annat ett Mediacenter) som skall avslutas först. Nu handlar det mest om att få ihop de "konstiga" delar som behövs (samt peta lite i Protel när tid finns).
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu fått delarna från Digikey. Det gick rätt så snabbt faktiskt. Återstår då Electrokits processorer...
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Illuwatar, såg att Digikey hade MC68SEC000AA16-ND som de säljer styckvis för £7.10. Dock kan det vara problem med ROHS...

Tänkte försöka skicka efter några... Kanske är fler som är intresserade av samköp...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

En 16 MHz-version borde fungera då jag kan inte hitta något i koden som visar på en CPU-frekvens på 20 MHz (trots att en 20 MHz version används i originalet). Rohs är nog inget större problem för mig i alla fall - jag skall inte massproducera dessa...

Visst skulle vi kunna ordna samköp - jag kommer behöva mer FPGA'er, PIC18LF och minnen också (några på jobbet blev intresserade när jag nämnde detta).

Skall bara cadda klart kortet först...
steppen7

Inlägg av steppen7 »

I mitt förråd:
Bild

Fast ni kanske inte är intresserade av hålmonterat...
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Steppen7, av etiketten att döma är det 5V versionen du har. Det är MC68SEC000 versionen på 3,3V som används i Minimig för att förenkla interfacing mot FPGAn som kör på 3,3V.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Tänker lägga till komposit- och S-Video utgång på min version. En AD724 borde kunna fungera ihop med 15 KHz-läget. Har även ersatt PIC'en med en lite större version (18LF452) så att man kan hänga på lite extra "lull-lull" (möjlighet till LCD kommer att finnas direkt på kortet). Däremot föll USB-idén på grund av att en PIC18LF4550 har en annan pin-tilldelning jämfört med 252/452 (till exempel tre funktioner i Minimig skulle hamna på samma ben). Jag är inte tillräckligt hemma på PIC för att kunna rådda om i originalkoden så den passar andra stift (vet ej hur SPI och interrupts används). Tack vare (eller på grund av) att en SMD-monterad PIC används kommer det finnas ISP för denna, så man får ett skojigt "labbkort" för PIC + FPGA + CPU/RAM på köpet (ifall man vill göra något annat än en Amiga).
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Coooolt projekt :)
Jag skulle nog kunna rådda om i PIC-koden, problemet är att vissa pinnar går inte att flytta, t.ex. SPI-pinnarna...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

I dag beställdes en liten förserie på fem kort. www.pcbcart.com får göra jobbet då de verkar kapabla att hantera "moderkorts"-klass på PCB. Dessutom kan man få kortet mattsvart... 8)

Kortet följer standarden för Mini-ITX när det gäller skruvhålen, så de bör passa i ett motsvarande chassi. Kontakterna är förstås custom, så man får fixa egen täckplåt (kan bli ett fagge-jobb kanske?). Joystick-portarna och serieporten går att montera på valfritt ställe via headers, likaså LED's, kortläsaren och tryckknappar. En större PIC ger en extra utbyggnadsport för LCD eller annat skoj. Strömförsörjningen är inte kritisk längre - intern 5 V fixas av lokal regulator. S-Video och komposit har lagts till och ljudutgångarna är buffrade och använder andra kontaktdon (samma som på hifi-prylar).
Skriv svar