Varvtalssignal hjälp!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett tips bara: citera inte, det går alldeles utmärkt att svara specifika personer vid att skriva:
NICK: bla bla bla

ANNAT NICK: annat bla bla bla

och vill det till att man svarar på en specifik sak brukar "...detsomduskrevförrut..." fungera alldeles utmärkt.

Sedan har du rätt i att motorer gilla lagom med vatten, det ger enl. vad jag minns en ganska lite effekthöjning vid att den termiska effektiviteten blir en aning högre men använd enbart destillerat vatten då!

Att använda 2907'an är nog helt rätt grej men då behöver du att montera lite extra som avgör när pinne 5 överstiger ett visst nivå, detta kan göras med en op-amp (operationsförstärkare) t.ex. och jag vill rekommendera att bygga till en aning threshold.

Ha! Där fick jag dig! ;-)
Threshold betyder tröskel och meningen är att (om vi pratar RPM) den slår till vid t.ex 2520 RPM och av vid 2480 RPM, detta gör att om du ligger "precis" på 2500 RPM kommer det ju att variera en aning (om du inte är djävligt bra) och därmed kommer pumpen att starta och stoppa som fan just då, med threshold kommer den att starta och stoppa distinkt och inte fladdra alls.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hejsan IceCap, har du semester, det verkar så för du har blandat ihop threshold som mycket riktigt är tröskel med hysteres som innebär olika trösklar för till och från.

I kretsen sitter en åtkommlig OP som går att använda som komparator enlig kopplingsexempel i databladet, den går att "med"koppla för att få till en hysteres

Sedan NSP läs att hela schemat finns på sidan 8 i ELFA:s datablad, lägg till de motstånd och kondensator vid ingången som finns på bilden du hade på geting.se.

Sedan rafsar du ihop ett schema i Paint eller nåt med komponentbeteckningar R1,R2 C1,C2 osv så ska vi hjälpa dig till självhjäp. Paint kan väl rita streck och rektanglar, precis som mitt AppleWorks.

Jag kan göra schema, layout, mönsterkort, montera, testa, montera i din trotjänare och vara din chaufför, men då har du inte förbättrat dina kunskaper om elektronik, gissa hur jag kan så pass mycket om elektronik. Jag har aldrig haft den stora fördelen att kunna ropa på hjälp i ett forum, Internet fanns inte då och farsan som bonde och byggnadsarbetare. Cut and try and retry and retry and retry and success.

Prototypen
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jooo.... är lite trött idag.... ska rensa den nylagda gräsmatta från ogräs. :(
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ligger varvtalet på tröskeln så börjar start/stopp att fladdra. Det är ju detta "fladdret" som är hysteres.

Om jag inte läser helt tokigt så beskrev Icecap vad som händer om (eller snarare *när*) värdet hamnar på tröskeln, så han har ju helt rätt ändå. :)

Nu ska jag åka till ClasOhlson och köpa sortimentskåp. :D
//Jimmy.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Ett sätt att ta ut signalspänning för varvtal, och som används på min skotare är att löda på en kabel på ena fasen på generatorn före likriktarbryggan. På det sättet får man ut en växelström där frekvensen är proportionerlig mot varvtalet.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Till Teknikern:

Det är på dieslar man får ta till konster och knep, det jag sett är en tryckstötkännare man sätter på ett av rören till spridarna.

Det med generatorn måste justeras in för just dina remskivediametrar till generatorn och börjar då remmen slira lite när du tänder alla kW belysning en mörk kväll så stämmer inte varvräknaren till 100%, kanske 90.

Till Jimmy, när han kommer tillbaka:

Det är när utsignalen blir hysterisk man måste införa hysteres, DVS olika threshold för till och från. Jämför 74HC14 -132 4093 m.fl.

Till IceCap, det enda som överlever ständig klippning i en gräsmatta är gräs. håll bara på att klippa så segrar gräset (och maskrosorna)

Prototypen
NSP

Inlägg av NSP »

Icecap: okej, märkte att det blir lite onödigt långa trådar när man citerar.
sedan så planerar jag inte att bygga vatteninsprutningen för någon effekts skull, okej lite effekt ger det ju förståss, kanske några hk i bästa fall, utan jag planerar att bygga just för att det är intressant och för att ha nån slags hobbyverksamhet. :) och en annan grej är att jag inte känner en enda person som har vatten insprutning i varken originala sugmotorer eller i vråltrimmade turbomotorer så lite ensam i min bekantskapskrets kommer jag att bli! ;)

sen till prototypen, jag är lite förvirrad nu för att schemat jag bifogade är ju baserat på en 2917 och "speed switch" schemat på sid 8 är ju baserat på en 2907:a så hur skall jag koppla alla motstånd och kondensatorer du nämner? mosfet transistorn har jag heller ingen aning om hur jag skall koppla in.:? för övrigt så tror jag att jag klarar det mesta med detta projekt ganska bra just att designa kortet, löda komponenterna och att installera det hela i bilen med allt vad insprutningsventil och pump heter. men detta med att få schemat gjort är väldigt svårt för min del och jag är rädd att jag tjatar på med dumma frågor hela tiden eftersom jag inte blir klok på det hela.?.! så det skulle vara grymt snällt om du skulle kunna tänka dej att rita ett schema åt mej för jag har väldigt svårt med det.

mvh: Jonas
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Varför gör jag detta?

http://www.geting.se/viewimage.php?image=54224-2917.jpg

Jag tar inget ansvar för detta utan ska ses som ett möjligt förslag, det kan behöva modifieras för att inte bränna ingången och att gränsvarvtalet inte blir exakt.

Prototypen
NSP

Inlägg av NSP »

tack så otroligt mycket prototypen, du skall veta att jag är mycket tacksam för all hjälp! :) Du kan lungt frånsäga dej allt vad som heter ansvar, det som jag gör på bilen är helt på egen risk.

men lugn bara ännu är det inte slut på frågorna, men det närmar sig ;) såå var på ditt bifogade schema skall jag köra in varvtalssignalen? det är väl till pinne 1 eller? och +12volt går väl in till pinne 5 och 6 inte sant? sen är jag osäker vad som skall göras med ledningens slut ovanför 1N5404? likaså ledningen vid magnet ventilen? jord eller?

en annan grej, kan man styra bara pumpen med denna krets? funderar nämligen att göra det enklaste och skaffa en bosch d jetronic insprutningsventil som är öppen hela tiden när den matas med +12v, och så borde dom också vara tillverkade i rostfritt.

nu ska jag fortsätta jobba, sen sova och senare idag åka till sommarstugan. återkommer på söndag. :)

Trevlig helg Mvh Jonas
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

prototypens bild är helt ok, skulle lägga till två klampdioder vid 22k motståndet på ingången, vanliga 1n4148, till plus och minus, gjorde det efter jag mätt upp signalen från tändspolen vid en sak för ett tag sedan

in är längst ner till vänster där det står brytare

dom två längst upp till höger övan diod och spole är + på batteriet via en säkring
NSP

Inlägg av NSP »

Halå halå, nu e jag igång igen. :) Har efter mycket om och men lyckats knåpa ihop ett schema i eagle med prototypens senaste bifogade schema som grund. Nu vill jag veta vad ni tycker. http://www.geting.se/viewimage.php?image=56224-ny.JPG Duger schemat? Något fel? Något jag bör ändra på? Kan ju annars berätta lite själv hur jag har planerat några grejjer. såå...inputen har vi då längst ner till vänster, PAD2 samt PAD4 tänkte jag koppla en trimpot till, vid Out+ och OUT- kopplas magnetventil eller pump, +12volt går ju in ovanför 1N5404 och till sist högst uppe på schemat har jag en PAD som jag inte har en aning om vad jag skall göra med. Har på känn att det är dit jag skall koppla minus från spänningskällan men är inte säker.

Sen en annan grej, grym skrev att det skulle vara bra att lägga till två klampdioder. Men var och hur skall dom läggas in i schemat?

//Jonas
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vid c3, en till jord och en till +12v innan all elektronik
TheLoser

Inlägg av TheLoser »

Du kan ju koppla upp dig med OBD-2 och därifrån ta varvtalet och vad som helst annat...Fast det beror ju på om bilen är utrustad med det. Givetvis standard idag, men förr så hade de ju lite av varje.
NSP

Inlägg av NSP »

Grym, nu har jag lagt till dioderna i schemat som jag tror att dom skall vara. Är dom på rätt plats och är dom rätt svängda? http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... -test2.JPG
NSP

Inlägg av NSP »

Till TheLooser, det är inte varifrån varvtalssignalen ska tas som är problemet, problemet är att få den(frekvensen) omvandlad till spänning. :)
Skriv svar