Problemet är att det skall vara så himla tunn hinna för att det skall göra någon verkan - penselspår i lacken är likom inte frågan här.larsson skrev:Absolut jämntjockt lär det ju inte bli och vid närmare granskning lär väl penselspåren synas. Det är tydligen väldigt mycket matematik, teori och formler i ämnet, men jag är mer en hands-on gubbe så jag skall prova vanlig matt möbellack på en spillbit plexi till att börja med. "Hellre slå en båge än lyss till den blåsa som brast" eller vad det heter...$tiff skrev:Det ideala borde alltså vara en tunn hinna (lack) som är absolut jämntjock.
Jag skulle nog likna processen mer motsvarande som när man lägger på antiimmedel på glasögon etc. - ett tunt lager på glaset och sedan gnor man, gnor, gnor, gnor, gnor å så gnor lite till tills man ser att börja bli rengbågsfärgat typ...
Man kan ju föröka hitta en så glansfri lack som möjligt (omvänt mot vad man vill ha i lackvårdmaterial för bilindustrin..) - dock är inte svaret det samma som matt färg då det bara sänker kontrasten då all infallande ljus fortfarande reflekteras ut igen med ca 4% men nu med diffus spridning
(det är därför S/V fotografier med matt yta inte har lika stor djupsvärta som med högglansyta, om man undviker lampreflexen - med matt yta kommer man inte undan lampreflexen oavsedd tittvinkel)
Det kanske fins plasfilm med antireflexbehandling på ytan som man kan lägga på, alternativt hitta genomskinliga skivor med behandling på - kan vara värt att höra med företag som hanterar utställningsmontrar och tillverkar skyltar - då detta kan inte vara ett unikt behov...
Ett alternativ om inte behöver se displayen från allt för sned vinkel är att sätta sotat rutnät eller bikakenät framför (på samma sätt som silvrade rutnätet i många lysrörsamaturer för att det inte skall blända) - måste dock ha en viss tjockleck, som också är beroende av tätheten på maskorna
---
Henry:
Nej, jag kände inte till länken - skall titta (faktum är att efter en tid här i mötet så börja jag sakna en garage för att kunna meka lite mer seriöst, fräsa och svarva och leka lite med svetsen - det är typ 15-20 år sedan som jag höll på med sådana saker...)
< läser>
wow, säger jag!!!
Kan vara olika varianter på oxider (eller bara slarvigt benämt) - Den jag hittade dielectricetskonstanten på (er 3.9) benämdes kiseloxid av den typen som används i IC-kretesar, där verkar man ha koll på detta då det är designparametrar för inbyggda kondingar etc. å kiselskivan...
diffussionspumpen - använde man inte sig av kvicksilver förr i tiden - men den kanske inte har någon fördel framför olja eller förhindrad användning av miljömässiga skäl...