Antireflex / "No-glare"

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
xxargs

Inlägg av xxargs »

larsson skrev:
$tiff skrev:Det ideala borde alltså vara en tunn hinna (lack) som är absolut jämntjock.
Absolut jämntjockt lär det ju inte bli och vid närmare granskning lär väl penselspåren synas. Det är tydligen väldigt mycket matematik, teori och formler i ämnet, men jag är mer en hands-on gubbe så jag skall prova vanlig matt möbellack på en spillbit plexi till att börja med. "Hellre slå en båge än lyss till den blåsa som brast" eller vad det heter...
Problemet är att det skall vara så himla tunn hinna för att det skall göra någon verkan - penselspår i lacken är likom inte frågan här.

Jag skulle nog likna processen mer motsvarande som när man lägger på antiimmedel på glasögon etc. - ett tunt lager på glaset och sedan gnor man, gnor, gnor, gnor, gnor å så gnor lite till tills man ser att börja bli rengbågsfärgat typ...

Man kan ju föröka hitta en så glansfri lack som möjligt (omvänt mot vad man vill ha i lackvårdmaterial för bilindustrin..) - dock är inte svaret det samma som matt färg då det bara sänker kontrasten då all infallande ljus fortfarande reflekteras ut igen med ca 4% men nu med diffus spridning

(det är därför S/V fotografier med matt yta inte har lika stor djupsvärta som med högglansyta, om man undviker lampreflexen - med matt yta kommer man inte undan lampreflexen oavsedd tittvinkel)

Det kanske fins plasfilm med antireflexbehandling på ytan som man kan lägga på, alternativt hitta genomskinliga skivor med behandling på - kan vara värt att höra med företag som hanterar utställningsmontrar och tillverkar skyltar - då detta kan inte vara ett unikt behov...

Ett alternativ om inte behöver se displayen från allt för sned vinkel är att sätta sotat rutnät eller bikakenät framför (på samma sätt som silvrade rutnätet i många lysrörsamaturer för att det inte skall blända) - måste dock ha en viss tjockleck, som också är beroende av tätheten på maskorna

---

Henry:

Nej, jag kände inte till länken - skall titta (faktum är att efter en tid här i mötet så börja jag sakna en garage för att kunna meka lite mer seriöst, fräsa och svarva och leka lite med svetsen - det är typ 15-20 år sedan som jag höll på med sådana saker...)

< läser>

wow, säger jag!!!

Kan vara olika varianter på oxider (eller bara slarvigt benämt) - Den jag hittade dielectricetskonstanten på (er 3.9) benämdes kiseloxid av den typen som används i IC-kretesar, där verkar man ha koll på detta då det är designparametrar för inbyggda kondingar etc. å kiselskivan...

diffussionspumpen - använde man inte sig av kvicksilver förr i tiden - men den kanske inte har någon fördel framför olja eller förhindrad användning av miljömässiga skäl...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Den varianten som används till kretsar är extremt rent elementärt kisel och den är inte genomskinlig såvida det inte är extremt tunna lager.

Angående diffusionspumpen så jo man kan använda kvicksilver men det har sämre egenskaper än dagens speciella diffusionspumpsoljor men användes som du sa förr för kanske en 30+ år. Andra anlendingar till att det inte används längre används längre har förstås mycket också att göra precis som du säger med miljö och också framför allt hälsan. Förr, för kanske en 20 år sedan eller så, så fanns det bara ett fåtal oljor att välja mellan men som dock var bra bättre än kvicksilver i dom festa avseendena där kanske kvicksilver var bättre i något.

Idag finns det drygt 10 olika sorters oljor för diffusionspumpar och alla dessa har var och en speciella egenskaper beroende på vad det hela skall användas i för miljö och samtliga är bättre än kvicksilver. En typ är dock överlägsen dom andra vad gäller att få mycket lågt vakuum med den och som är den bästa av alla vad gäller detta men kostar förstås därefter också, bara 1 dl kostar över 8000:- + moms..
xxargs

Inlägg av xxargs »

(harkel) förutom prislappen, var köper man sådana oljor till vakumpump tidigare nämt och nu detta - du verkar liksom ha studerat ämnet en smula ;-)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Studerat är bara förnamnet.. Har lusläst nätet under några månader under vintern -05 om att belägga skikt mha PVD metoden och på så vis kommit in ämnet ordentligt så man vet vad man gör för annars så kan det bla bli en jäkla röra i diffpumpen som tar en jäkla lång tid att få i ordning igen. Finns dock mer ingående detaljerade grejer om det hela att läsa om men det jag läst hittills räcker gott och väl för det jag tänkt göra.

Beträffande oljor m.m. så är www.Lesker.com stället som har allt man kan tänkas vilja behöva för att tex bygga ett helt vakuum system om man så vill. Dom har allt man kan tänkas vilja ha inom vakuum området men man får det inte billigt kan jag säga, dom tar betalt men det är riktiga proffsgrejer i tex rostfritt dom säljer men dock enbart till företag. Det är hos dom jag bla skaffat mig oljorna jag behöver till diffpumpen och Jula pumpen. Men även om dom överlag kostar så finns det varianter på oljor som passar till det jag skall ha det till men som är betydligt billigare än tex den där extrem oljan jag nämde.
Skriv svar