Nybörjar fråga på power supply...
Det ser ut som ett helt vanligt linjärt (d.v.s. inte switchat) nätaggregat. Du kan säkert köpa komponenterna lösa för mindre än 1200:- här i Sverige om du letar lite, men så tillkommer ju någonting att montera grejerna på och ihopkopplingen, och ett chassi kan bli dyrt att köpa!
En linjär nätdel består alltså i sin enklaste form av transformator, likriktarbrygga och glättningskondensatorer. Sen kan man hänga på mjukstart o så; nånstans runt 500 VA börjar det bli rätt bra med en sådan. Det funkar så att man ett kort tag vid inkopplingen låter strömmen från väggen till trafon gå genom effektmotstånd. På så sätt hinner trafo och kondensatorbank "mättas" lite försiktigt innan strömmen kopplas på direkt.
Edit: förresten, byt gärna ut din långa ebay-link till en "genväg" så att man slipper scrolla i sidled. Skriv (url=länk)genväg(/url), men byt ut parenteserna till hakparenteser.
Arvid
En linjär nätdel består alltså i sin enklaste form av transformator, likriktarbrygga och glättningskondensatorer. Sen kan man hänga på mjukstart o så; nånstans runt 500 VA börjar det bli rätt bra med en sådan. Det funkar så att man ett kort tag vid inkopplingen låter strömmen från väggen till trafon gå genom effektmotstånd. På så sätt hinner trafo och kondensatorbank "mättas" lite försiktigt innan strömmen kopplas på direkt.
Edit: förresten, byt gärna ut din långa ebay-link till en "genväg" så att man slipper scrolla i sidled. Skriv (url=länk)genväg(/url), men byt ut parenteserna till hakparenteser.
Arvid
Du kan garanterat ordna det själv om du vill, testade plocka ihop ett med delar från elfa fast då med 300VA transformator istället för 500VA som hos den på ebay.
Det eftersom med dina motorer så ska du inte behöva mer än det.
Jag valde en konding med skruvanslutning trots att den är lite dyrare, det för att slippa ett kretskort att montera den på.
Blev inte så väldigt mycket billigare än ebay, men sen finns risken att du åker på moms och avgifter i tullen när du beställer därifrån, och du kan nog hitta delarna billigare än på elfa om du söker lite.
http://www.hv4all.com/EF/natdel.tsv
Bara spara filen och välj egen lista när du är i Elfas kundvagn.
Det eftersom med dina motorer så ska du inte behöva mer än det.
Jag valde en konding med skruvanslutning trots att den är lite dyrare, det för att slippa ett kretskort att montera den på.
Blev inte så väldigt mycket billigare än ebay, men sen finns risken att du åker på moms och avgifter i tullen när du beställer därifrån, och du kan nog hitta delarna billigare än på elfa om du söker lite.
http://www.hv4all.com/EF/natdel.tsv
Bara spara filen och välj egen lista när du är i Elfas kundvagn.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26537
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
-
- Inlägg: 261
- Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
- Ort: Lund
-
- Inlägg: 261
- Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
- Ort: Lund
Nu var det ett tag sedan det hände något i projektet så jag beställde motorer idag från allmotion.se De blev 3 st 86STH80EK2-458. Så nu är planen att dimentionera och bygga ihop nätdelen. Men jag behöver lite input och hjälp på traven. Så här långt har jag kommit.
Motrerna är Bipolära och skall vara parallellkopplade. Då har de en märkström på 6.3 A. Enligt Gecko skall man vid parallellkoppling endast räkna med att de drar 2/3 av märkströmmen --> 4,2 A / motor x 3 st= 12,6 A
I momenkurvan för motorn anges 75 V så det tänkte jag använda, jag har Gecko 203V och de klara ju 80V.
Då har jag hittat följande text här på forumet: "To calculate the desired transformer voltage divide the desired power supply voltage by 1.4.
Är det då 75/1.4=53,57143 V som skall användas i beräkning för ringkärnetrafon?
Jag vill också minnas att man inte skall räkna med att all 3 motorerna dra full ström hela tiden. Skall man då räkna ner de 12,6A ytterligare inför beräkning av trafon?
Om Ringkärnetrafon sedan är angiven i V*A -->53.57143*12,6=675 VA
Kondesator uträkning: C= (100 000 * I) / V. Är V i detta fallet 75V eller det beräknade värde 53,57143V?
I så fall--> C=(100 000*12,6 ) / 53,57143 = 23 520 uF
Kan jag få lite input på detta vore jag mycket tacksam, stämmer beräkningarna, behöver jag ex. mjukstart till detta?!
Motrerna är Bipolära och skall vara parallellkopplade. Då har de en märkström på 6.3 A. Enligt Gecko skall man vid parallellkoppling endast räkna med att de drar 2/3 av märkströmmen --> 4,2 A / motor x 3 st= 12,6 A
I momenkurvan för motorn anges 75 V så det tänkte jag använda, jag har Gecko 203V och de klara ju 80V.
Då har jag hittat följande text här på forumet: "To calculate the desired transformer voltage divide the desired power supply voltage by 1.4.
Är det då 75/1.4=53,57143 V som skall användas i beräkning för ringkärnetrafon?
Jag vill också minnas att man inte skall räkna med att all 3 motorerna dra full ström hela tiden. Skall man då räkna ner de 12,6A ytterligare inför beräkning av trafon?
Om Ringkärnetrafon sedan är angiven i V*A -->53.57143*12,6=675 VA
Kondesator uträkning: C= (100 000 * I) / V. Är V i detta fallet 75V eller det beräknade värde 53,57143V?
I så fall--> C=(100 000*12,6 ) / 53,57143 = 23 520 uF
Kan jag få lite input på detta vore jag mycket tacksam, stämmer beräkningarna, behöver jag ex. mjukstart till detta?!
-
- Inlägg: 261
- Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
- Ort: Lund
-
- Inlägg: 15881
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Matningsspänning
alla transformatorer ger högre spänning obelastade än belastade.
dimensionerear du spänningen för 75V vid full last är det rätt stor risk att den stiger till 80V vid låg last och din gecko hoppar ut genom fönstret...
gå ner 5 V i matning.
'
Då får du 70V. Lägg på 2 V för diodbryggans spänningsfall.
Det blir 72V . Växelspänning = 72 / 1.41 = 51 V. Säg 48 V för säkerhets skull.
det är också lättare att hitta en trafo på 48 V än 51 V.
Spänningen blir då 48*1.41-2 = 65V .
Kondensator
Vet inte var du har din formel för kondensatorn- dock
utgå från att spänningsrippel = I (mA) * 10/ C (uF)
Säg 3 V rippel blir minsta spänning 62V.
För det krävs en kondensator på 3 = 12600*10/ C vilket ger att C = 42000 uF
Nu är det så att då blir det 42000 uF och en 100 eller 80V kondensator. Antagligen flera stycken dessutom.
Kondensatorerna bör dessutom vara sådana att de tål switchfrekvenser då drivsteget "choppar" strömmen på några tiotal kHz.
Effektförbrukningen.
Räknar man som du gör får man 67V *12.6 A vilket är nästan 850VA. Det är en rejäl klump.
Nätdelen drar säkert 850VA reaktivt, men eftersom strömmen endast är 5 A och resistansen är några ohm blir effektförlusterna begränsade i stegmotorerna. De må vara stora, men 850W förluster i dessa hade brännt upp dem. Men som du skriver kan man räkna ner effekten, jag vet dock inte hur mycket.
alla transformatorer ger högre spänning obelastade än belastade.
dimensionerear du spänningen för 75V vid full last är det rätt stor risk att den stiger till 80V vid låg last och din gecko hoppar ut genom fönstret...
gå ner 5 V i matning.
'
Då får du 70V. Lägg på 2 V för diodbryggans spänningsfall.
Det blir 72V . Växelspänning = 72 / 1.41 = 51 V. Säg 48 V för säkerhets skull.
det är också lättare att hitta en trafo på 48 V än 51 V.
Spänningen blir då 48*1.41-2 = 65V .
Kondensator
Vet inte var du har din formel för kondensatorn- dock
utgå från att spänningsrippel = I (mA) * 10/ C (uF)
Säg 3 V rippel blir minsta spänning 62V.
För det krävs en kondensator på 3 = 12600*10/ C vilket ger att C = 42000 uF
Nu är det så att då blir det 42000 uF och en 100 eller 80V kondensator. Antagligen flera stycken dessutom.
Kondensatorerna bör dessutom vara sådana att de tål switchfrekvenser då drivsteget "choppar" strömmen på några tiotal kHz.
Effektförbrukningen.
Räknar man som du gör får man 67V *12.6 A vilket är nästan 850VA. Det är en rejäl klump.
Nätdelen drar säkert 850VA reaktivt, men eftersom strömmen endast är 5 A och resistansen är några ohm blir effektförlusterna begränsade i stegmotorerna. De må vara stora, men 850W förluster i dessa hade brännt upp dem. Men som du skriver kan man räkna ner effekten, jag vet dock inte hur mycket.
-
- Inlägg: 261
- Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
- Ort: Lund
rikkitikkitavi,
jag bugar och bockar för ditt utförliga svar. Jag dock fått lite extra hjälp och redan beställt delar. Allt enligt det du sa, förutom på kondensatorsidan där jag använder en 22 ooouF. har även en mjukstart där strömmen går genom två effektmotstånd första sekunden. Än så länge är alla säkringar hela, men jag hara bara testkört med en obelastad motor ännu.
jag bugar och bockar för ditt utförliga svar. Jag dock fått lite extra hjälp och redan beställt delar. Allt enligt det du sa, förutom på kondensatorsidan där jag använder en 22 ooouF. har även en mjukstart där strömmen går genom två effektmotstånd första sekunden. Än så länge är alla säkringar hela, men jag hara bara testkört med en obelastad motor ännu.
-
- Inlägg: 15881
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
kan inte tänka mig att det gör så mycket skillnad, du får lite mera rippel med 22000 uF men så mycket moment tappar du nog inte.
bra att det löst sig redan.
jag glömde faktiskt srkiva om mjukstarten, såklart du behöver det för 800VA....
Har man tur o hittar 3-4 st gamla pc-nätagg kanske man kan seriekoppla dessa o voila så har man +15V och +36V för motorerna. Min fundering var en gång att ta elektroniska halogentrafos o likrikta dessa, men vad jag har förstått tycker dessa inte om det. (har en gammal tråd för det,men det var iinte mycket som kom ut av det)
bra att det löst sig redan.
jag glömde faktiskt srkiva om mjukstarten, såklart du behöver det för 800VA....
Har man tur o hittar 3-4 st gamla pc-nätagg kanske man kan seriekoppla dessa o voila så har man +15V och +36V för motorerna. Min fundering var en gång att ta elektroniska halogentrafos o likrikta dessa, men vad jag har förstått tycker dessa inte om det. (har en gammal tråd för det,men det var iinte mycket som kom ut av det)
-
- Inlägg: 8444
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Hur tänker ni egentligen???
Med Fasströmen 5,9A och fasresistansen 0R28 så blir det ju maximalt 5,9*5,9*0,28 det ger ju under 10W per lindning maximalt som RMS effekt med tre motorer så blir det ju 60W totalt men sen så har vi de dynamiska effekterna att tänka på också, så dubbla det så hamnar man på 120W RMS som nätaggregatet skall klara.
Så varför konstruera för 600-800W???
Glöm alla planer på att seriekoppla PC aggregat det funkar inte bra. Chassit är hopkopplat med 0V så om någonting elektriskt ledande skulle råka nudda två höljen så brinner det. Men monterat i en trälåda och med basbelastningsmotstånd så är det teoretiskt möjligt. Men 5st för att få 60V (5*12V) kommer att se löjligt ut.
Med Fasströmen 5,9A och fasresistansen 0R28 så blir det ju maximalt 5,9*5,9*0,28 det ger ju under 10W per lindning maximalt som RMS effekt med tre motorer så blir det ju 60W totalt men sen så har vi de dynamiska effekterna att tänka på också, så dubbla det så hamnar man på 120W RMS som nätaggregatet skall klara.
Så varför konstruera för 600-800W???
Glöm alla planer på att seriekoppla PC aggregat det funkar inte bra. Chassit är hopkopplat med 0V så om någonting elektriskt ledande skulle råka nudda två höljen så brinner det. Men monterat i en trälåda och med basbelastningsmotstånd så är det teoretiskt möjligt. Men 5st för att få 60V (5*12V) kommer att se löjligt ut.
-
- Inlägg: 15881
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
vadå tänker?
Du har 60V och du drar 5.9A eller vad det nu blir , det blir 350VA REAKTIV effekt(60*5,9) .
Inte RMS. Det är precis som du skriver, dvs det är värmen som utvecklas i motorn.
dubbla RMS effekten, finns det inte risk att trafon överbelastas? Eller det är en vettig tumregel?
går visst utmärkt att seriekoppla nätaggregat om man är försiktigt och gör som du säger. Har gjort det med gamla AT agg, ett effektmotstånd på 5V för att det skall starta och sedan seriekoppla 12V till 36V. Krävs
Du har 60V och du drar 5.9A eller vad det nu blir , det blir 350VA REAKTIV effekt(60*5,9) .
Inte RMS. Det är precis som du skriver, dvs det är värmen som utvecklas i motorn.
dubbla RMS effekten, finns det inte risk att trafon överbelastas? Eller det är en vettig tumregel?
går visst utmärkt att seriekoppla nätaggregat om man är försiktigt och gör som du säger. Har gjort det med gamla AT agg, ett effektmotstånd på 5V för att det skall starta och sedan seriekoppla 12V till 36V. Krävs
limpan4all En stegmotor är ej en helt resistiv last, sedan är det 5,9 A per fas. Vi får även hoppas att motorn omvandlar en del av den elektriska energin till rörelseenergi inte bara värme. Då drivaren switchar strömmen så blir sålunda inte medelströmmen 5,9 A * 2(två faser). På geckodrives hemsida finns ett dokument som specificerar att 2/3 strömmen för en fas är lämplig att mata drivaren med. Jag har själv inte beräkna detta då pulsbredds tiderna inte är konstanta, utan litat på geckodrives spec eftersom den borde vara ämnad för att få nöjda kunder.
-
- Inlägg: 8444
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Dom 5,9A*resistansen blir värme ELLER rörelseenergi i en stegmotor. Induktansen däremot skapar en högre strömförbrukning. Denna strömförbrukning tar kondensatorerna hand om UNDER förutsättning att dom är tillräckligt snabba. Så att dunka på med general purpose kondingar i ++10mF klassen funkar som glättningskondensatorer men inte för att ta hand om switchströmarna från Gecko modulerna. Till det skall det vara låg ESR kondensatorer på säg 1mF som sitter extremt nära Geckon samt gärna parrallekopplat med 10uF+ 100nF (faktor 100 mellan varje). Notera att 60V och 0,28Ohm ger en teoretisk ström på 214A per lindning så mycket ström skulle kräva 71mm2 kablar med 3A/mm2 som god praxis. 60V innebär 35ggr lindningsspäningen och det är betydligt mer än de 25ggr som Gecko rekomenderar. Jag har läst delen om Power supplies i Geckos dokument som ni refererar till. Delen om nätaggregatet är oklar. Deras dimensioneringstips sträcker sig från 3-25ggr lindningsspäningen dvs i detta fall från 5V till 41V. Vid 5V stämmer det säkert, men tror ni verkligen att samma sak gäller vid 41V???
Min lillasyster som har motorer som drar ungefär 6,5W per lindning (2,8A/0R83) förbrukar 20W stillastående och runt 40W i "full fart" det teoretiska värdet blir ca 39W (alla motorer jobbar) så varför dimensionera nätaggregatet för en teoretisk maxlast som aldrig inträffar?
Faktor 2 mellan RMS effektvärdet och vad aggregatet kan ge räcker mer än väl.
Nu skadar det ju inget att överdimensioneraa annat än era plånböcker men det finns inget behov.
Nej den reaktiva effekten blir inte 350VA utan snarare 60*60/0,28=12,85kVA per lindning, men induktansen i lindningen kommer att förhindra att den reaktiva effekten blir så hög i verkligheten i annat fall så hade Geckon och motorn brunnit.
Min lillasyster som har motorer som drar ungefär 6,5W per lindning (2,8A/0R83) förbrukar 20W stillastående och runt 40W i "full fart" det teoretiska värdet blir ca 39W (alla motorer jobbar) så varför dimensionera nätaggregatet för en teoretisk maxlast som aldrig inträffar?
Faktor 2 mellan RMS effektvärdet och vad aggregatet kan ge räcker mer än väl.
Nu skadar det ju inget att överdimensioneraa annat än era plånböcker men det finns inget behov.
Nej den reaktiva effekten blir inte 350VA utan snarare 60*60/0,28=12,85kVA per lindning, men induktansen i lindningen kommer att förhindra att den reaktiva effekten blir så hög i verkligheten i annat fall så hade Geckon och motorn brunnit.
-
- Inlägg: 15881
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
hänger med i ditt resonemang, och sammanfattar här:
1) Man behöver inte dimensionera transformatorn för den REAKTIVA effekten, dvs lindningsström* matningsspänning till drivsteget.
Olika tumregler används för att beräkna storleken. 2-3 ggr drivström^2*lindingsresistans*antalet faser är rimligt. (dvs beräkna RMS effektförbrukning och multiplicera med 2-3 ggr)
Det skadar inte att överdimensionera. Underdimensionering leder till överhettad transformator.
2)
Glättningskondensatorn bör vara stor så man får lågt rippel (då det sänker matningsspänningen och därmed moment på stegmotorn)
3) eftersom strömmen till stegmotorn choppas (switchas av och på med hög frevens, typiskt några tiotal kHz) måste glättningskondensatorerna klara av switchfrekvenser. Den stora blir då dyr.
ett bättre sätt är att sätta mindre buffertkondensatorer (avsedda för switchfrekvener, dvs low ESR/ESL) nära drivmodulerna (för att begränsa kabelinduktanser o dyl, det är stora strömmar o höga frekvenser) , gärna med ytterligare småkondingar 100nF(keramisk) parallellt över för att ta bort allra högsta frekvenserna. Korta kablar mellan dessa o drivmodulen!!!
(jag jämfrö då med tex hur man bygger nätdelar till audioförstärkare)
För övrigt kunde du haft lite trevligare ton.
1) Man behöver inte dimensionera transformatorn för den REAKTIVA effekten, dvs lindningsström* matningsspänning till drivsteget.
Olika tumregler används för att beräkna storleken. 2-3 ggr drivström^2*lindingsresistans*antalet faser är rimligt. (dvs beräkna RMS effektförbrukning och multiplicera med 2-3 ggr)
Det skadar inte att överdimensionera. Underdimensionering leder till överhettad transformator.
2)
Glättningskondensatorn bör vara stor så man får lågt rippel (då det sänker matningsspänningen och därmed moment på stegmotorn)
3) eftersom strömmen till stegmotorn choppas (switchas av och på med hög frevens, typiskt några tiotal kHz) måste glättningskondensatorerna klara av switchfrekvenser. Den stora blir då dyr.
ett bättre sätt är att sätta mindre buffertkondensatorer (avsedda för switchfrekvener, dvs low ESR/ESL) nära drivmodulerna (för att begränsa kabelinduktanser o dyl, det är stora strömmar o höga frekvenser) , gärna med ytterligare småkondingar 100nF(keramisk) parallellt över för att ta bort allra högsta frekvenserna. Korta kablar mellan dessa o drivmodulen!!!
(jag jämfrö då med tex hur man bygger nätdelar till audioförstärkare)
För övrigt kunde du haft lite trevligare ton.